J. Kairio sąskaitoje – gausybė titulų, apdovanojimų ir įspūdingų pergalių padangėse, tačiau taip pat – ir mirtinai pavojingų situacijų, iš kurių jam daugybę kartų pavyko išnešti sveiką kailį, rašoma pranešime žiniasklaidai.
„Esu daugiau nei laimės kūdikis“, – prisimindamas kelis jų sako akrobatinio skraidymo profesionalas.
Bene plačiausiai nuskambėjusi istorija – kai 2014-aisiais J. Kairio pilotuojamas lėktuvas sudužo Egėjo jūroje ir šis, bandydamas pasiekti krantą, vandenyje išbuvo beveik 3 valandas. Tačiau tokių situacijų per visą jo karjerą buvo tikrai ne viena.
Štai 1984-iaisiais Kairiui eksperimentiniu lėktuvu skrendant iš Maskvos į Brianską pusiaukelėje baigėsi kuras. Apačioje – pelkės ir vingiuotas upelis. Greitai krentant kuro slėgiui, o galiausiai – užgesus varikliui, lakūnas nusprendė nutupdyti lėktuvą, tačiau šis, prabėgęs pro kemsynus, nosimi smigo į akivarą.
„Tą trumpą akimirką pagalvojau – jeigu dabar aš į vandenį virsiu ant nugaros, bus Amen. Kaip matot, išgyventi pavyko – nesu sulaužęs nei vieno kaulelio, tačiau ši situacija man gerą pusmetį sapnavosi. Apie tokius dalykus daug kalbėti nesinori, bet aštrių atvejų buvę tiek, kad galima ir knygą apie tai parašyti“, – teigia J. Kairys.
Paklaustas, kaip į tokias situacijas reaguodavo artimieji, lakūnas teigia, jog kartais jie apie tai sužinodavo tik praėjus keleriems metams.
Nors J. Kairio lėktuvo viražų ir triukų senokai nebuvo matyti Lietuvos padangėje, akrobatinio skraidymo meistras sportinės karjeros tikrai nebaigė.
Anaiptol – jis kasmet kviečiamas pasirodyti įvairiose pasaulio šalyse, tarp kurių – ne tik Europa, bet ir Kinija, Naujoji Zelandija, Australija.
Artimiausias J. Kairio pasirodymas rugpjūčio 5-6 dienomis vyks mūsų kaimynėje Latvijoje, kur vyks didžiausias metų aviacijos šou visai šeimai „Baltic International Airshow 2023“.
Pats J. Kairys save vadina „šou menu“ – patyręs lakūnas savo oro pasirodymais džiugina aviacijos gerbėjus visame pasaulyje, o paklaustas, kada planuoja baigti karjerą, teigia apie tokius dalykus net negalvojantis.
„Jeigu tai būtų tik nuogas lakūno darbas, galbūt jau seniai būtų nusibodę. Tačiau be skraidymo čia dar yra ir daug techninio darbo, tobulinimo, bendravimo su aviacine bendruomene, publika ir tai darydamas aš jaučiuosi gerai, mane vis dar tai veža. Linkiu kiekvienam rasti tokią veiklą, kuria norėtųsi užsiimti ir po daugelio metų“, – teigia J. Kairys.
Jis sutinka, jog akrobatinis skraidymas – sudėtingas sportas, skirtas tikrai ne kiekvienam.
„Viskas prasideda nuo galvos – kiek žmogui duota proto, fantazijos, įžvalgumo, kritinio mąstymo. Toliau – fizinių galimybių, nes pasiruošimo čia reikia tikrai nemažai. Esu dėkingas kaimui, kuriame augau, kadangi nuo vaikystės buvo ugdoma mano ištvermė, jėga. Šiame sporte yra milžiniškos perkrovos, kada tavo kraujagyslių sistema ir širdis turi dirbti atitinkamai, todėl reikia žinoti savo ribas bei mokėti jas rasti. Žinoma, ir psichologiniai dalykai – savo prigimtimi aš esu temperamentingas, todėl turėjau rasti būdą, kaip save valdyti, kur tą ramybę rasti“, – dalijasi J. Kairys bei teigia, jog ne ką svarbiau – vidinė motyvacija.
„Man tai visada buvo dalykas, kuris mane veždavo – man visą gyvenimą reikėjo to sudėtingumo ir ekstremalumo. Todėl vieniems tai duota, o kitiems gali ateiti nebent per didelius vargus. Tačiau, kaip ir kiekviename sporte, labiausiai sekasi tiems, kurių įgūdžiai yra ugdomi dar nuo mažų dienų“, – sako jis.
Tarptautinės ir aviacinio sporto bendruomenės pripažintas geriausiu 1996-2006 m. akrobatinio skraidymo be apribojimų meistru pasaulyje, J. Kairys teigia, jog vienas didžiausių jo pranašumų šiame sporte – novatoriškumas.
„Aš visada mėgdavau išbandyti kažką naujo. Būdavo, atvažiuodavau į varžybas ir visi laukdavo, ką naujo iškrėsiu šįkart. Taip pat aš nuolat išbandydavau naujausius lėktuvus, jų prototipus, prisidėdavau prie lėktuvų kūrimo. Visa tai man davė labai daug. Varžybose visi nori būti pirmi, o tam tu turi atrasti savo kelius – kuo tu būsi pranašesnis, tuo dažniau laimėsi. Tarybų Sąjungos rinktinėje aš praleidau 12 metų ir beveik visada buvau tarp 3 geriausių – kiek važiuodavau į varžybas, visada parsiveždavau medalius“, – dalijasi jis.
Iš tiesų kartais atrodo, jog J. Kairys pats turi sparnus, kadangi jo oro kompozicijos atima žadą. Kyla klausimas – o kaip jos gimsta?
„Savo kompozicijas kuriu įvertinęs tai, kokia publika susirinks – ar tai bus diletantai, ar tiesiog mėgėjai, o gal – patys šou dalyviai. Taip pat atkreipiu dėmesį į tai, ko tuo metu reikia pačiam organizatoriui. Tačiau kartais pasirodymų žiūrėti susirenka konkurentų grupė, o tokiais atvejais tenka save pristabdyti ir palaikyti šiokį tokį atstumą iki paslapties, kadangi jie viską labai greitai nusikopijuoja“, – teigia lakūnas.
Paklaustas, kurios šalies organizuotas oro šou jam paliko didžiausią įspūdį, J. Kairys teigia galintis išskirti ne vieną.
„Vienas įsimintiniausių šou vyko 2006-2007 metais Amerikoje – atsimenu, mane stebino galinga publika, kuri tikrai domisi šiuo sportu ir žino, kas yra geras šou. Ten tikrai jautėsi didelė konkurencija, kadangi lakūnų buvo daug ir kiekvienas norėjo savo programą atlikti geriausiai, o patį renginį stebėjo milijoninės auditorijos.
Taip pat – Japonija, kurioje esu buvęs daugiau nei 80 kartų. Kinija – čia publika nėra išlepinta aviaciniais šou, jiems tai yra didžiulė egzotika, todėl žmonių pasižiūrėti ateina labai daug.
O didžiausias renginys, kurį teko pačiam organizuoti, tai, žinoma, skrydis apsivertus po Kauno tiltu. Buvo superinis šou, į kurį susirinko apie 300 tūkst. žiūrovų, o kiek dar stebėjo per televiziją…
Puikius renginius suorganizuoja ir mūsų kaimynės – štai visą savaitgalį Liepojoj vyks šventė, tad tai ne tik puiki galimybė išvysti akrobatinio skraidymo pasirodymus, bet taip pat pasidžiaugti geru oru, vasara pajūryje. Susirinks daug pažįstamų, taip pat įdomu, kaip Latvijos publika priims mane“, – dalijasi sportininkas.
Rugpjūčio 5-6 d. Liepojoje vyksiančio „Baltic International Airhow 2023“ programoje – naikintuvai, akrobatinio skraidymo grupių pasirodymai bei specialieji efektai.
Čia susirinkusieji išvys ne tik J. Kairio akrobatinį oro šou, kurį šis atliks „SU-31“ lėktuvu, bet taip pat ir „Fighter F16 Dream Viper Demo“ komandą iš Belgijos oro pajėgų, Čekijos oro pajėgų naikintuvą „Saab JAS39 GRIPEN“ bei du lengvuosius naikintuvus „Aero L-159 ALCA“, „Flying Bulls“ akrobatinį sraigtasparnį „W-3A SOKOL“, legendinį „Douglas DC-3“ iš Suomijos, tris Latvijos valstybės sienos apsaugos tarnybos „AGUSTA“ sraigtasparnius ir dar daugiau.
Šiais metais J. Kairys be Latvijos taip pat planuoja pasirodyti Rumunijoje, Lenkijoje bei Kinijoje.