Dėl to gyventojams yra suteikiama galimybė kreiptis dėl žalos paciento sveikatai atlyginimo.
Vis tik tokių prašymų būna patenkinta mažiau nė pusė, o, jei ir būna, pacientui (jo mirties atveju – jo atstovui) išmokami pinigai būna kur kas mažesni, nei buvo reikalauta.
Dėl blogo protezavimo pradėjo pūti šaknys
Vienas asmuo, norėjęs likti anonimu, socialinio tinklo grupėje papasakojo, kad 2015 m. močiutei buvo atliktas dantų protezavimas, sudėti cirkonio keramikos dantys. Viso to kaina – 3 tūkst. eurų ir 500–600 eurų valstybės kompensacija.
Po kelių metų jai esą pradėjo labai skaudėti žandikaulį, dantenas, odontologai nerado skausmų priežasties, dėl ko pensininkei teko jausti didelius, pastovius skausmus, gerti stiprius vaistus, eiti pas įvairiausius gydytojus.
„Dabar pavyko papulti pas gerus specialistus, kurie teigia, kad buvo blogai padarytas protezavimas, neišvalyti kanalai, šaknys, todėl viskas nuo šaknų pradėjo pūti. Laukia ilgas gydymas: reiks išiminėti visus dantis, valyti kanalus ir tuomet nešioti protezus.
Klausimas, ar įmanoma kreiptis į kliniką ir prašyti padengti gydymo išlaidas arba grąžinti kažkokią dalį pinigų? Apie moralinę žalą dėl sugadintos sveikatos net nekalbu. Koks turėtų būti tolimesnis procesas?“ – teiravosi gyventojas.
Kada žala nebus atlyginama?
Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) teigimu, jeigu paciento sveikatai buvo padaryta žala, jis ar jo artimieji gali kreiptis į Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisiją su prašymu, ne vėliau kaip per 3 metus nuo dienos, kai buvo sužinota ar turėjo būti sužinota apie žalą.
Anot SAM, Komisija sprendimą dėl žalos atlyginimo priima ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo prašymo gavimo dienos. Išimtiniais atvejais, kai yra sudėtingas žalos nagrinėjimas, terminas gali būti pratęsiamas dar 2 mėnesiams.
Pasak ministerijos, žala nustatoma, jeigu ji yra padaryta teikiant asmens sveikatos priežiūros paslaugas ir jeigu tai nėra neišvengiama žala, t. y., jos buvo galima išvengti.
SAM įvardijo, kad žala nebus atlyginama, jeigu pacientas sąmoningai arba dėl didelio neatsargumo nevykdė įstatymuose jam numatytų pareigų (pvz., nesirūpino savo sveikata, neinformavo gydytojų apie savo būklę arba nesilaikė gydytojų nurodymų).
Taip pat žala nebus atlyginta, jeigu pacientas sąmoningai arba dėl didelio neatsargumo nesilaikė paprasčiausių, kiekvienam asmeniui suvokiamų atsargumo taisyklių teikiant jam asmens sveikatos priežiūros paslaugas.
Ar galima kreiptis praėjus 3 metų terminui?
Advokatas Modestas Sriubas visais atvejais, kuomet yra sutrikdoma paciento sveikata ar pacientas miršta, pataria pirmiausia pasikonsultuoti su advokatu, kuris specializuojasi medicinos (sveikatos) teisėje.
Kadangi pati konsultacija pacientui ar jo atstovui įneš aiškumo apie procesą, konkrečios situacijos teisinę taktiką ir bus atsakyta į kitus aktualius klausimus.
Minimu atveju, pasak advokato, kyla klausimas dėl kreipimosi į Komisiją dėl žalos nustatymo senaties termino, ar jis nėra pradelstas, mat yra reikalavimas kreiptis ne vėliau kaip per 3 metus.
M. Sriubas nurodė, kad pacientas ar jo atstovas gali atsinešti turimus medicinos dokumentus, o jų neturint jų gavimu gali pasirūpinti advokatas. Mat šie dokumentai yra svarbūs nustatant ir senaties aplinkybes.
„Taigi, kaip suprantate, visais paciento sveikatos sužalojimo ar paciento netekties atvejais, kai norima gauti turtinės ir neturtinės žalos kompensacijos, privaloma raštu kreiptis į Komisiją.
Jei kreipsitės į advokatą, šis pasirūpins procesinio dokumento su priedais parengimu ir pateikimu minėtai Komisijai, kartu su pacientu ar jo atstovu atstovaus Komisijos posėdžiuose. Tik po minėtos Komisijos sprendimo pacientas ir jo atstovas turi teisę pareikšti ieškinį teisme“, – komentavo advokatas.
Anot teisininko, kiekviena medicinos byla yra individuali savo klinikinėmis ir faktinėmis aplinkybėmis, todėl bylos baigtis gali būti įvairi: gali būti nustatyta, kad teikiant paslaugas pacientui buvo pakenkta, arba gali būti nuspręsta prašymo netenkinti.
Kiek pinigų išmoka pacientams?
Paklausus, pagal ką sprendžiama, kiek pinigų turėtų būti grąžinta pacientui, SAM atkreipė dėmesį, kad žalą atlygina ne pati gydymo įstaiga.
Ji yra apmokama iš Valstybinės ligonių kasos administruojamos sąskaitos, kurioje yra kaupiamos asmens sveikatos priežiūros įstaigų įmokos, skirtos būtent žalai atlyginti.
Remiantis Komisijos veiklos ataskaita, pacientų prašoma turtinė ir neturtinė žala visuomet yra ženkliai didesnė, nei Komisijos nustatyta žala.
Pavyzdžiui, 2023 m. už chirurgijos paslaugas iš viso buvo prašyta atlyginti 92,9 tūkst. eurų turtinės žalos ir 652 tūkst. eurų neturtinės žalos (iš viso – 744,9 tūkst. eurų).
Tačiau Komisijos nustatyta žala atitinkamai buvo 12 tūkst. Ir 110,5 tūkst. eurų (iš viso – 122,5 tūkst. eurų), kas yra 622,4 tūkst. eurų mažiau.
Kiek prašymų gauta ir kiek iš jų patenkinta?
SAM nurodė, kad 2023 m. Komisija gavo 302 prašymus atlyginti sveikatai padarytą žalą.
243 prašymai buvo priimti nagrinėjimui, o 59 nebuvo priimti, nes neatitiko prašymo turiniui bei formai keliamų reikalavimų ir nebuvo patikslinti.
Ministerija paminėjo, kad nuo 2020 sausio 1 d. sveikatos priežiūros įstaigų kaltės nebeieškoma, o prašymai yra nagrinėjami pagal žalos be kaltės modelį.
Neteisėti kalti klinikų veiksmai yra nustatinėjami tik nagrinėjant prašymus pagal seną, iki 2020 m. galiojusią tvarką.
SAM įvardijo, kad pernai Komisija priėmė 251 sprendimą dėl 283 skųstų asmens sveikatos priežiūros įstaigų.
Buvo priimti 75 teigiami sprendimai, kuriais nustatyta žala 82-ose skųstose asmens sveikatos priežiūros įstaigose.
39 sprendimai buvo priimti pagal senąja, iki 2020 m. galiojusią tvarką, 7 iš jų – patenkinti. 212 sprendimų priimti pagal Žalos be kaltės modelį, 68 iš jų – patenkinti.
Anot M. Sriubo, medicinos bylos yra gan įvairios: „Mano praktikoje būta ir retų bylų, kaip Audinių banko paslaugos atveju iškeltas klausimas dėl žalos atlyginimo.“
Remiantis Komisijos veiklos ataskaita, 2023 m. už, pvz., paciento mirtį dėl klinikų kaltės, buvo kreiptasi 50 kartų, 23 prašymai buvo patenkinti.
Daugiausia prašymų pernai buvo gauta dėl odontologijos paslaugų, t. y. 71, iš kurių tik 24 buvo patenkinti.
Toliau ėjo ortopedijos ir traumatologijos paslaugos (34 prašymai, 8 patenkinti), chirurgijos paslaugos (32 prašymai, 9 patenkinti), akušerijos-ginekologijos paslaugos (20 prašymai, 9 patenkinti), skubiosios pagalbos paslaugos (18 prašymų, 7 patenkinti), šeimos medicinos paslaugos (17 prašymų, 2 patenkinti) ir t. t.
Kaip nustatoma turtinė ir neturtinė žala?
SAM paminėjo, kad turtinė žala yra nustatoma pagal:
- tiesioginius nuostolius, t. y. patirtas pagrįstas, būtinas ir protingas išlaidas asmens sveikatos priežiūros paslaugoms, vaistiniams preparatams ir medicinos priemonėms, išskyrus apmokėtus Privalomojo sveikatos draudimo fondo, valstybės ar savivaldybės biudžeto lėšomis. Taip pat pagal kitas tiesiogiai su padaryta žala susijusias pagrįstas būtinas ir protingas išlaidas, t. y. išlaidas paciento priežiūrai, sveikatai atkurti ir kt.;
- netiesioginius nuostolius, t. y. negautas pajamas.
Ministerijos aiškinimu, nustatant neturtinės žalos dydį, vadovaujamasi Neturtinės žalos atlyginimo kriterijų ir pagal juos skiriamų balų lentele. Vieno balo vertė lygi 100 eurų.
Neturtinės žalos dydis sveikatos sužalojimo atveju yra nustatomas pagal paciento:
- patirtų sužalojimų pobūdį ir sunkumą;
- sveikatos sutrikdymo ir laikinojo nedarbingumo trukmę;
- nustatytą neįgalumo ar darbingumo lygį;
- patirtų fizinių kančių (įskaitant skausmą) pobūdį ir mastą;
- dėl sužalojimo patirtų emocinių išgyvenimų bei psichikos ir elgesio sutrikimų pobūdį ir sunkumą;
- sužalojimo įtakos socialiniam paciento gyvenimui pobūdį ir mastą;
- paciento sveikatos būklę (įskaitant individualias paciento savybes ir gyvenimo būdą) iki žalos atsiradimo;
- padarytos turtinės žalos dydį ir kitas svarbias aplinkybes.
Neturtinės žalos dydis mirties atveju yra nustatomas pagal:
- kito asmens, turinčio teisę į žalos atlyginimą, ir paciento giminystės laipsnį ir pobūdį;
- bendro gyvenimo trukmę;
- materialinio išlaikymo faktą;
- dėl paciento mirties patirtų emocinių išgyvenimų bei psichikos ir elgesio sutrikimų pobūdį ir sunkumą;
- paciento mirties įtakos socialiniam asmens, turinčio teisę į žalos atlyginimą, gyvenimui pobūdį ir mastą;
- paciento sveikatos būklę (įskaitant individualias paciento savybes ir gyvenimo būdą) iki mirties;
- padarytos turtinės žalos dydį ir kitas svarbias aplinkybes.
Kur kreiptis ir kokių dokumentų reikia?
SAM nurodė, kad prašymai Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijai gali būti teikiami:
- elektroniniu paštu ([email protected]);
- paštu (A. Juozapavičiaus g. 9, LT–09311 Vilnius);
- atvykus į Valstybinę akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybą (A. Juozapavičiaus g. 9, LT–09311, Vilnius).
„Prašyme turi būti nurodyta žala, prašomos atlyginti žalos dydis ir aplinkybės (faktinis pagrindas), pagrindžiančios žalą ir reikalaujamos atlyginti žalos dydį. Jeigu prašymą pateikia paciento atstovas, prie prašymo pridedamas atstovavimą liudijantis dokumentas.
O, jeigu prašymą pateikia kitas asmuo, turintis teisę į žalos atlyginimą, pridedamas jo teisę į žalos atlyginimą patvirtinantis dokumentas (dokumentai). Prie prašymo taip pat pridedami, jeigu pacientas juos turi, dokumentai, patvirtinantys prašyme nurodytas aplinkybes, faktinį pagrindą“, – dėstė ministerija.
SAM pažymėjo, kad pačios klinikos prašyti atlyginti žalą nėra galimybės, mat Komisija yra privaloma ikiteisminė institucija dėl žalos atlyginimo, išskyrus atvejus, kai civilinis ieškinys dėl žalos atlyginimo yra paduodamas ikiteisminio tyrimo arba baudžiamosios bylos nagrinėjimo teisme metu.
O į teismą (išskyrus aukščiau nurodytas išimtis) gali būti kreipiamasi tik tuo atveju, jei nėra sutinkama su Komisijos sprendimu.