Taip nutiko kaunietei Gabrielei (tikras vardas ir pavardė – redakcijai žinomi), kurią pasiekė beveik 18 kartų didesnė sąskaita už telefoną, nei įprastai.
Pasirodo, iš jos numerio buvo išsiųstos kelios dešimtys SMS žinučių į tokias šalis, kaip Egiptas, Ispanija, Burundis, Kazachstanas, Didžioji Britanija ir t. t.
Žinutės buvo išsiųstos, bet telefone jų nėra?
Gabrielė savo laiške naujienų portalui tv3.lt pasakojo, kad vieno ryšio operatoriaus klientė yra jau daug metų, tačiau taip nutiko pirmą kartą.
Ji nurodė, kad visada už mėnesio planą mokėjo 4,75 euro, tačiau už pastarąjį mėnesį sąskaita pasiekė beveik 84 eurus.
„Kai peržiūrėjau išrašus, net išsigandau. Iš mano telefono neva buvo išsiųsta 161 SMS žinutė vos per 2–3 minutes, t. y. nuo 00:53 iki 00:55 val.
Kai kur šalis rodė normaliai, kitur vietoje valstybių pavadinimų buvo tokios frazės: „international.pg“, „international.to“, „international.uaet“, „international.tj“ ir pan.“ – vardijo kaunietė.
Ji pridūrė, kad jos telefone tų žinučių nėra, tad patikrinti, kas buvo siųsta, ji negali.
„Išsiųsti 161 SMS žinutę per 2 ar 3 minutes būtų tiesiog fiziškai neįmanoma. Matyt, čia buvo koks virusas arba sukčiai.
Visus tuos 84 eurus turėsiu susimokėti – niekas man neatlygins. Dar neaišku, kas buvo mano telefonui, kad taip įvyko, bet noriu įspėti visus būti atidiems ir susimažinti sąskaitos limitus“, – nurodė Gabrielė.
Įvardijo, dėl ko taip gali nutikti
„Bitė Lietuva“ klientų aptarnavimo procesų ir operacijų vadovė Miglė Sabaitė neslėpė, kad sukčiavimo atvejų, kuomet per itin trumpą laiką išsiunčiama daug SMS žinučių į padidinto apmokestinimo užsienio numerius, pasitaiko.
Ji pabrėžė, kad SMS žinutės negali būti siunčiamos iš to paties numerio ir sąskaitos, tik iš kito įrenginio – tai yra neįmanoma.
Pašnekovė vardijo, kad dažniausiai tokius neteisėtus veiksmus su asmens telefono numeriu atlieka telefone įdiegtos nežinomos, nepatikimos ir kenkėjiškiems veiksmas sukurtos programėlės.
Taip pat tai gali būti ir virusas, kuriuo buvo užkrėstas telefonas.
„Tele2“ viešųjų ryšių vadovė Asta Buitkutė irgi pripažino, kad retais atvejais, pasitelkę kenkėjiškas programas, sukčiai gali pradėti siųsti SMS žinutes iš kito žmogaus telefono, nors pats vartotojas apie tai nė nenutuokia:
„Tai gali nutikti, jei žmogus nesaugiai naršo ir užkrečia įrenginį virusu, atsisiuntus nesaugią programėlę, kuri tokią kenkėjišką programą įrašo į telefoną arba, pvz., paprašo prieigos prie SMS žinučių siuntimo.“
Kaip toks virusas gali patekti į telefoną?
A. Buitkutės teigimu, jei klientas įtaria, kad jo įrenginys buvo užkrėstas, telefoną ar kompiuterį geriausia nunešti į autorizuotą serviso centrą.
„Bitė Lietuva“ atstovės spėjimu, šiuo konkrečiu atveju, atsižvelgiant į SMS žinučių siuntimo pobūdį, neteisėtus veiksmus atliko telefone esanti kenkėjiška programinė įranga.
„Ji telefone gali atsirasti įvairiais būdais, pvz., atidarius neaiškią nuorodą, atsisiuntus failą, nesaugiai naudojantis „Bluetooth“ ryšiu.
Siekiant to išvengti, būtina būti budriems: neatidarinėti neaiškių nuorodų, įtartinų laiškų, nežinomų failų, programėles siųstis tik iš oficialių parduotuvių „Google Play“ ir „App Store“, naudoti antivirusines programas“, – dėstė M. Sabaitė.
Ji nurodė, kad pastebėjus tokius ar panašius atvejus būtina kuo skubiau nuo kenkėjiškos programinės įrangos išvalyti ir apsaugoti savo telefoną:
„Tai padaryti galite naudodami antivirusinę programą, taip pat pagalbos galite kreiptis į „Bitės profus“, apsilankę bet kuriame „Bitės“ salone.“
Atsakė, ar tokiais atvejais kompensuoja žalą
„Bitė“ atstovė neatsakė, ar tokiais atvejais klientams tenka sumokėti išaugusias sąskaitas, tik nurodė, kad kiekviena situacija yra sprendžiama individualiai:
„Visais atvejais klientams apsisaugoti nuo netikėtų sąskaitų išaugimų rekomenduojame išlaidų kontrolės paslaugą, kuri leidžia nusistatyti išlaidų per mėnesį sumą.“
Vis tik, kaip nurodė Gabrielė, minimu atveju „Bitė Lietuva“ niekuo padėti negali ir papidomų 79 eurų už viruso išsiųstas SMS žinutes nekompensuos.
Taigi Gabrielė nusistatė maksimalią 15 eurų sumą per mėnesį, kad išvengtų taip išaugsiančių sąskaitų ateityje.
„Tele2“ atstovė pabrėžė, kad apsisaugoti nuo panašių situacijų padeda atidumas: siųstis programėles reikia visada tik iš patikimų aplikacijų parduotuvių, patikrinti gamintoją, paskaityti atsiliepimus.
„Svarbu atkreipti dėmesį, kokių leidimų prašo programėlė ir ar jie yra logiški.
Tai, kad telefonas susiduria su kenkėjiška programėle ar yra užkrėstas virusu, gali signalizuoti ir kai kurie kiti požymiai, pvz., įrenginys greitai įkaista, sulėtėja jo veikimas“, – vardijo A. Buitkutė.
Klientams siunčia perspėjimus
M. Sabaitė tikino, kad „Bitė Lietuva“ deda dideles pastangas ir kuria sprendimus, kurie padeda apsaugoti klientus nuo sukčiavimo:
„Šiuo tikslu esame pristatę ir „Bitės“ klientams siūlome sukčių skambučių blokavimo, taip pat interneto apsaugos paslaugas, kurios kasdien užkerta kelią tūkstančiams sukčiavimo atvejų ir kitų kenkėjiškų veiksmų.“
A. Buitkutė paminėjo, kad „Tele2“ sistemose taip pat yra ne vienas apribojimas, kuris padeda apsaugoti klientus nuo per didelės sąskaitos.
„Pvz., tam tikroms paslaugoms gali būti taikoma naudojimosi riba, kurią pasiekus klausiame kliento, ar jis nori tęsti – taip žmogus sąmoningiau gali planuoti savo išlaidas, ir galutinė sąskaita netampa siurprizu.
Tad panašiai ir su netipišku SMS siuntimu – jei jis staiga ir nebūdingai išauga, siunčiame perspėjimą apie tai vartotojui“, – komentavo „Tele2“ viešųjų ryšių vadovė.
nes mane užpypino, nuo 300 Mb/s iki 3 Mb/s rytais ir vakarais
kaip čia suprati
o reklama tai ohoho - greičiausias, geriausias, moderniausias, o pasirodo - šūdiniausias