Tyruliai – gyvenvietė į pietus nuo Šiaulių. Kaimo gyventojams iki Šiaulių tenka važiuoti 25 km, iki Radviliškio – 20 km. Tačiau autobusu nuvykti į šiuos miestus kaimo gyventojams itin sudėtinga. Autobusai stotelėje pasirodo vos dukart per savaitę.
Neapsimoka važinėti
Štai kaip į tokią situaciją reaguoja gyventojai:
„Važiuodavo kiekvieną dieną, bet dabar nebevažiuoja, kol mokiniai į mokyklą neina.“
„Galiu sakyti, kad trūksta, nes noriu važiuoti pirmadienį, o autobusas važiuoja antradienį. Bet, jei sėdės po vieną žmogų, kam iš to nauda?“
„Svarbiausia, ne visi mašinas turi. Patys pas daktarus važinėjam.“
„Mašiną samdom, kas turi nuosavą, taikomės, kada važiuoja.“
Ir tokių kaimų, kur pastaraisiais metais tarpmiestiniai autobusai pasirodo vis rečiau, o kai kur ir visai nebeatvažiuoja, Lietuvoje daugybė. Vežėjai skundžiasi, kad važinėti į tokius kaimus, kur įlipa vos vienas kitas keleivis, tiesiog neapsimoka.
„Gyventojų Lietuvoje mažėja, daugelis su nuosavais automobiliais“, – aiškino „TOKS“ direktorius Arūnas Indrašius.
„Įtempta situacija regionuose, nuostolingai nenorim dirbti“, – pridūrė „Linava“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas.
Visgi artėjant Seimo rinkimams valdantieji susirūpino, kaip pasiųsti regionų gyventojams daugiau autobusų.
„Reikia pakoreguoti teisinę bazę, kad vežėjai patys, savivaldybės galėtų inicijuoti maršrutus, kur jų reikia. Šiandien turime situaciją, kad teisiškai apribotos galimybės važiuoti iš vieno miesto į kitą, jei maršrutai sutampa“, – dėstė susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Vežėjai sunerimę
Ministras su bendraminčiais užsimojo panaikinti dabar Kelių transporto kodekse galiojantį ribojimą naujiems maršrutams – naujasis maršrutas negalimas, jei jis bent 50 proc. sutampa su kito vežėjo jau turimu maršrutu.
„Pagal šiandieninę teisinę bazę, Seimo korekcijas, ne Vyriausybės, inicijuoti naują maršrutą iš Kauno oro uosto į Vilniaus stotį neįmanoma, nes jis sutaptų su kitu maršrutu tarp Vilniaus ir Kauno“, – sakė M. Skuodis.
Išvydę laisviečių projektą, kuris leistų naujiems vežėjams įsiterpti į pelningus maršrutus su daug keleivių, sunerimo stambieji vežėjai.
„Investavom į autobusus ir nėra aiški situacija, vežėjai nuo 2020 m. nežinojo, kaip bus toliau. Nežinia, kaip vystysis, ar bus palaida bala“, – nerimavo A. Indrašius.
Tačiau ir mažieji vežėjai toliau reikalauja sau daugiau pelningų maršrutų.
„Reisai – nuostolingi, nepelningi, jei sulaužys sistemą, tarpusavy konkuruos, negaus pajamų, o žmonės negaus paslaugų“, – tvirtino Z. Buivydas.
Įžvelgia asmeninius interesus
Ginti atokių kaimų gyventojų teises važinėti tarpmiestiniais autobusais greta laisviečių stoja ir frakcijos „Vardan Lietuvos“ nariai.
„Viskas tik blogėja viešajame transporte. Nors daug gražių šūkių, kalbų, bet realybėje – tragedija. Lengvų sprendimų nėra“, – įsitikinęs Seimo narys, demokratas Tomas Tomilinas.
Tačiau Ekonomikos komiteto pirmininkas konservatorius Kazys Starkevičius ragina neliesti nusistovėjusių maršrutų ir juose įsitaisiusių vežėjų. Esą leidus neribojamą konkurenciją, keleivių vežimo sektoriuje kils chaosas, visi veršis vežti didmiesčių maršrutais, kur daug keleivių, o atokesnės gyvenvietės liks visai be autobusų.
„Yra maršrutai, kur visi norėtų važinėti, Kaunas – Vilnius, Kaunas – Klaipėda. Bet reikia žiūrėti į tolimesnę ateitį, išlaikyti vežėjus“, – dėstė Seimo Ekonomikos komiteto pirmininkas.
Tokią Starkevičiaus poziciją laisviečiai vadina rinkos užvaldymu ir mėginimu susitvarkyti savo reikalus. Ir štai Starkevičius patyrė dar vieną smūgį iš laisviečių valdomos susisiekimo ministerijos.
Jo vadovaujamo Seimo Ekonomikos komiteto svarstomą Kelių transporto kodekso projektą ministerija apskundė Konkurencijos ir Specialiųjų tyrimų tarnyboms.
Daugiau apie tai – aukščiau esančiame vaizdo įraše.