• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Po „Lehman Brothers“ žlugimo 2008 metais vos keletas verslo sektorių galėjo pasigirti nuolatiniu augimu, vienas jų – prabangos prekių rinka, rašo „Financial Times“.

REKLAMA
REKLAMA

Paaiškėjo, kad nepaisant pasaulinės finansų krizės, prabangos prekių pirkėjų apetitas nė kiek nesumažėjo, tiesa, pasikeitė pirkėjų geografija. Prabangos prekių gamintojų žvilgsniai nukrypo į kylančias BRIC ekonomikas.

REKLAMA

Vis dėlto pastaraisiais mėnesiais šiame sektoriuje pasirodė pirmieji nerimo ženklai, nes lėtėjantis Kinijos ekonomikos augimas verčia vietos turtuolius sumažinti išlaidavimą. Iš pirmo žvilgsnio nieko gero šiai rinkai nežada ir besitęsianti krizė euro zonoje.

Gamintojai piešia skirtingas ateities perspektyvas. Trumpalaikės šlovės spinduliuose besišildantys ir ką tik išpopuliarėję prabangių prekių gamintojai taikstosi su mažėjančiais pardavimais ir į ateitį žvelgia atsargiai.

REKLAMA
REKLAMA

Tuo tarpu rinkos senbuviai nemato galo didėjančioms pardavimų apimtims. Tiesa, kai kurie milžinai, pavyzdžiui „Tiffany“, pastaraisiais mėnesiais susidūrė su šiokiu tokiu paklausos sumažėjimu, tačiau prabangių laikrodžių ir papuošalų gamintojai krizės nepajuto. Tokie prekės ženklai kaip „Chanel“, „Versace“ ir „Louis Vuitton“, tradiciškai garsėjantys rūbais ir aksesuarais, taip pat nutarė žengti į šią rinką.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Prekės ženklais pažymėtų aukštos klasės papuošalų pardavimai tesudaro vos 19 proc. visos rinkos. Tuo tarpu prabangių odos gaminių rinkoje žinomais prekės ženklais pažymėta produkcija sudaro 50 proc. visų pardavimų. Brangių akinių rinkoje tokių prekės ženklų užimama dalis sudaro 38 proc. Garsių prekės ženklų savininkai nusitaikė į šias neišnaudotas rinkas ir ateityje bandys išnaudoti jų potencialą, žinant tai, kad kylančiose ekonomikose pasiturintiems pirkėjams statusas yra itin svarbus, šis prekių ženklų savininkų manevras gali pasiteisinti.

REKLAMA

2009 metais šveicariškų laikrodžių eksportas sumažėjo 30 proc. Bendrovių atsakas – išplėstas mažmeninės prekybos tinkas ir racionalizuota didmeninė prekyba. Pastaruosius trejus metus šveicariškų laikrodžių pardavimai nuosekliai augo daugiau nei po 20 proc.

„Cheuvreux“ analitiko Thomo Mesmino teigimu, laikrodžių ir juvelyrinių dirbinių prabangos prekių ženklų pardavimai išaugo dėl dviejų priežasčių.

REKLAMA

„Šio segmento gamintojai retai kada siūlo nuolaidų ir beveik negamina pigesnės linijos kolekcijų, tuo tarpu rūbų ir aksesuarų gamintojai nevengia piknaudžiauti abiem paminėtomis priemonėmis. Tačiau svarbiausia, kad pirkėjai iki šiol yra įsitikinę, jog papuošalai ir laikrodžiai yra patogiausia mobili turto forma į kurią galima investuoti neramiais laikais, kuomet finansų rinkos yra nenuspėjamos“, - sako T. Mesmino.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Van Cleef & Arpel“ vadovas Stanislas de Quercize'as pritaria tokiai nuomonei ir mano, kad brangūs žinomų gamintojų juvelyriniai dirbiniai visada buvo gera vertės kaupimo priemonė.

„Šiandien pirkėjai yra kur kas reiklesni nei iki 2008 metų, jie domisi dirbinio kokybe, kilme ir juvelyro reputacija, mat nori investuoti į gaminį, kuris bėgant laikui nepraras savo vertės“, - sako S. de Quercize'as.

REKLAMA

„Patek Philippe“ Šiaurės Amerikos padalinio prezidentas Larry Pettinellis teigia, kad pastaruosius dvidešimt metų kolekcinių laikrodžių aukcionai buvo bendrovės ramstis.

„Mes visada skatinome savo klientus perduoti mūsų gaminius iš kartos į kartą. Šiandien pirkėjai supranta, kad laikas geros kokybės laikrodžiui tik prideda papildomos vertės. Kolekcionierių tarpe nuolatos auga vintažinių laikrodžių paklausa, todėl prieš 30 metų pasirodžiusios „Patek Philippe“ kolekcijos šiandien yra atrandamos iš naujo“, - tvirtina L. Pettinellis.

REKLAMA

Vis dėlto L. Pettinelis pripažįsta, kad tokie dėsniai galioja tik tokių pripažintų prekės ženklų kaip „Patek Philippe“ ar „Rolex“ rinkoje.

„Christie's“ Niujorko juvelyrikos departamento vadovas Rahulas Kadakia dar ir šiandien prisimena, kad 2008 metų gruodį, kuomet finansų pasaulį prislėgė depresija, už 24,3 mln. JAV dolerių buvo parduotas brangiausias šio aukciono deimantas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Prasidėjus pasaulinei krizei brangiųjų akmenų pardavimai atsidūrė ant bangos, šioje rinkoje buvo užfiksuoti rekordiniai sandoriai. Per pastaruosius trejus metus „Christie's“ aukciono prekyba žinomų prekės ženklų gamintojų prabangos produktais išaugo du kartus. Per pirmą 2012 metų pusmetį juvelyrinių dirbinių ir laikrodžių pardavimai Niujorko aukciono padalinyje siekė 365 mln. JAV dolerių. Palyginimui 2009 metais per visus metus šių gaminių buvo parduota už 338 mln. JAV dolerių.

REKLAMA

Aukcione siūlomų įsigyti produktų skaičius keičiasi mažai, tačiau kasmet auga išskirtinių gaminių paklausa, tuo pat metu kyla ir jų kainos.

Nors Kinijos ekonomika rimsta, tačiau pirkėjai iš Azijos milžinės dar nesudėjo ginklų. Prognozuojama, kad 2012 metais visa prabangos prekių rinka išaugs 15-20 proc.

„Euromonitor International“ duomenimis Kinijos prabangių laikrodžių ir papuošalų rinka yra verta 4 mlrd. JAV dolerių. Tikimasi, kad iki 2017 metų ši rinka kasmet augs po 17 proc.

REKLAMA

Kinų polinkį į prabangius prekės ženklus lemia keletas aplinkybių: auganti vidurinioji klasė, dovanų kultas ir polinkis laikrodžius bei papuošalus naudoti paperkant valstybės pareigūnus.

Vakaruose didžiąją dalį prabangos prekių vartotojų sudaro vyresnio amžiaus moterys, tuo tarpu Kinijoje pagrindiniai pirkėjai – jauni vyrai, norintys aplinkiniams pademonstruoti greitai sukauptus turtus.

REKLAMA
REKLAMA

Vis dėlto ekspertai siūlo nenuvertinti kinų pirkėjų.

„Sotheby's Diamonds“ Honkongo skyriaus vadovė Patti Wong teigia, kad nuo 2005 metų, kuomet aukcionas atidarė skyrių šioje šalyje, vartojimo įpročiai ėmė keistis ir šiandien pirkėjai yra išrankesni.

„Kinai pirkdami brangiuosius akmenis visų pirma vertina juos kaip investiciją, šį požiūrį dar labiau sustiprino finansų krizė, todėl šiandien brangiųjų akmenų kainos viršija tas, kurios buvo susiformavusios prieškriziniu laikotarpiu“, - teigia P. Wong.

„Stebime ekonomikos sulėtėjimą, nepaisant to Kinijos BVP vis tiek auga 8 proc., greičiu ir tokių rezultatų nedemonstruoja jokia kita stipri ekonomika, todėl kinų pirkėjų antplūdis atslūgs pamažu“, - tvirtina ekspertė.

Nederėtų pernelyg skeptiškai žiūrėti į Vakarų pirkėjus, nes nepaisant krizės pastarieji yra laikomi brandesniais vartotojais. „Christie's“ atstovai tvirtina, kad dauguma didžiausių sandorių iki šiol yra sudaromi su pirkėjais iš Vakarų. Štai, kad ir Elizabeth Taylor juvelyrinių dirbinių aukcionas, kurio metu daugelį iš 117 mln. JAV dolerių vertės kolekcijos įsigijo pirkėjai iš JAV bei Europos.

REKLAMA

Kiti ekspertai teigia, kad nereikėtų pernelyg gilintis į pardavimus konkrečiose valstybėse, nes po 2008 metų tai tapo nebesvarbu. „Cheuvreux“ mano, kad kinų pirkėjai pasiglemžia 30 proc. laikrodžių ir juvelyrinių dirbinių pardavimų visame pasaulyje, nes šios šalies atstovai yra pagrindiniai klientai tokiuose turistų traukos centruose kaip Niujorkas Londonas bei Paryžius.

„Tai, kad Europoje pardavimai auga dviženkliais skaičiais dar nereiškia, jog šiuos pokyčius skatina patys europiečiai, tenka pripažinti, kad turistai tampa pagrindiniais prabangos prekių vartotojais“, - sako S. de Quercize'as.

„Patek Philippe“ atstovas nesijaudina dėl ateities ir mano, kad prestižinių laikrodžių gamintojų laukia šviesus rytojus.

Na, o T. Mesminas pripažįsta, kad artimiausiu metu prabangos prekių rinkoje bus stebimas šioks toks sulėtėjimas.

„Nepaisant to, aš visiškai nesijaudinu, nes negalima norėti, kad rinka kasmet augtų po 20 proc., ateityje teks susitaikyti su kuklesniu augimu, tačiau lyginant su kitais sektoriais prabangos prekių rinka ir toliau klestės“, - tvirtina T. Mesminas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų