• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Nuo­lai­dos ir iš­par­da­vi­mai par­duo­tu­vė­se ir pre­ky­bos cent­ruo­se eg­zis­tuo­ja vi­sa­me pa­sau­ly­je. Tai bū­das grei­tai par­duo­ti pre­kių li­ku­čius ir to­kiu bū­du iš­veng­ti nuo­sto­lių. Šiek tiek krei­vo­kas, anot psi­cho­lo­go Arū­no Nor­kaus, da­lies mū­sų požiū­ris į nuo­lai­das vei­kiau­siai su­si­jęs su so­vie­ti­niu pa­li­ki­mu, kai nu­pi­gi­na­mos bu­vo tik ne­ko­ky­biš­kos pre­kės. Iš tikrųjų nor­ma­lu ir vi­siš­kai ne­gė­din­ga pi­giau įsi­gy­ti rei­ka­lin­gą daik­tą.

REKLAMA
REKLAMA

Pri­vers­ti­nis nu­si­že­mi­ni­mas

„Ste­bi­ma dve­jo­pa pir­kė­jų elg­se­na: vie­ni drą­siai per­ka nu­kai­no­tus pro­duk­tus, o ki­ti dro­vi­si ar net ven­gia tai da­ry­ti, – pa­ste­bi aso­cia­ci­jos „Žings­nis po žings­nio“ psi­cho­lo­gas Arū­nas Nor­kus. – Šis dro­vu­mas su­si­jęs su sa­vęs pa­tei­ki­mu socia­li­nė­je ap­lin­ko­je. Mes psi­cho­lo­giš­kai lin­kę sa­ve vie­šu­mo­je pa­teik­ti kuo ge­riau, nes ta­da ma­žė­ja vi­siems bū­din­gas įgim­tas vi­di­nis men­ka­ver­tiš­ku­mas. Tik to­dėl ma­din­gai ren­gia­mės, gra­žiai ker­pa­mės, ska­niai kve­pi­na­mės ir pan.“

REKLAMA

Ge­rų pre­kių pir­ki­mas, ypač kai tai ma­to ki­ti, taip pat pa­de­da sa­ve pa­teik­ti ge­riau, to­dėl ne­ma­žai žmo­nių ne­per­ka nukai­no­tų, bet ge­rų mais­to pro­duk­tų vien to­dėl, kad jiems at­ro­do, jog ki­ti ga­li pa­gal­vo­ti, kad jis „uba­gas“, „skur­džius“ ir pan. Tai tar­si pa­žei­džia as­mens oru­mą ir sa­vi­gar­bą.

REKLAMA
REKLAMA

„Tie­sa, šią ten­den­ci­ją pa­di­di­na pri­vers­ti­nis nu­si­že­mi­ni­mas, nes la­bai daž­nai nu­kai­no­ti mais­to pro­duk­tai su­de­da­mi pačio­se že­miau­sio­se len­ty­no­se, to­dėl žmo­nės tu­ri ge­ro­kai pa­si­lenk­ti (ar nu­si­lenk­ti), kad juos paim­tų, ap­žiū­rė­tų“, – teigia psi­cho­lo­gas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Per­ka ne tik so­cia­liai jaut­riau­sia vi­suo­me­nė da­lis

Anot di­džių­jų pre­ky­bos tink­lų ir ma­žes­nių par­duo­tu­vių at­sto­vų, nu­kai­no­ti pro­duk­tai yra ženk­li­na­mi spe­cia­lia eti­ke­te ir su­de­da­mi spe­cia­liuo­se sky­riuo­se par­duo­tu­vė­je. Šie sky­re­liai yra po­pu­lia­rūs ir jais mie­lai nau­do­ja­si ne tik so­cia­liai jautriau­sia vi­suo­me­nės da­lis. Pir­kė­jai, ku­rie ke­ti­na pro­duk­tą su­var­to­ti iki pre­kės ga­lio­ji­mo pa­bai­gos, to­kiu bū­du ga­li įsi­gy­ti jiems rei­kia­mų pro­duk­tų ge­ro­kai pi­giau.

REKLAMA

Ka­dan­gi žmo­nės pa­sta­ruo­ju me­tu per­ka ra­cio­na­liai, pre­kių kie­kį pla­nuo­ja iš anks­to, tai ne­re­tai pir­miau­sia ap­žiū­ri nupi­gin­tas be­si­bai­gian­čio ga­lio­ji­mo pre­kes. Dau­gu­mo­je par­duo­tu­vių va­ka­re pi­giau ga­li­ma įsi­gy­ti pro­duk­tų ir ga­mi­nių, ku­rių gau­na­ma kas­ryt. Pir­kė­jai dar­bo pa­bai­go­je ga­li pi­giau įsi­gy­ti ne­fa­suo­tų ban­de­lių, ku­li­na­ri­jos pro­duk­tų, švie­žios žu­vies, miš­rai­nių ar švie­žių sa­lo­tų.

REKLAMA

Ri­zi­kuo­ti ar ne­ri­zi­kuo­ti?

Tur­būt dau­ge­lis yra pa­gal­vo­ję, ar ver­ta pirk­ti nu­kai­no­tų mais­to pro­duk­tų. Ne pa­slap­tis, kad kar­tais net įsi­gi­jus produk­tų, ku­rių ga­lio­ji­mo lai­kas dar ne­pa­si­bai­gęs, ten­ka nu­si­vil­ti – pra­da­rius pa­kuo­tę pa­sklin­da ne­ma­lo­nus kva­pas. Ko ga­li­ma ras­ti nu­pi­gin­tų mais­to pro­duk­tų sky­re­liuo­se ir ar ga­li­ma pa­si­ti­kė­ti šių pro­duk­tų ko­ky­be?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Anot Ol­gos Ma­laš­ke­vi­čie­nės, „Ma­xi­mos“ at­sto­vės ry­šiams su vi­suo­me­ne, spe­cia­lio­se nu­kai­no­tų pre­kių sky­riuo­se galima ras­ti mais­to pro­duk­tų, re­čiau – pra­mo­ni­nių pre­kių. „Mū­sų par­duo­tu­vė­se nuo­lat tik­ri­na­mos pre­kės, kad bū­tų nu­sta­ty­tos mais­to pro­duk­tų par­ti­jos, ku­rių ga­lio­ji­mo ter­mi­nas grei­tai baig­sis. Be­si­bai­gian­čio ga­lio­ji­mo pro­duk­tai yra par­duo­da­mi su sva­ria nuo­lai­da. Trum­po ga­lio­ji­mo pre­kės yra nu­kai­no­ja­mos pa­sku­ti­nę ga­lio­ji­mo die­ną, il­ges­nio galioji­mo – li­kus sa­vai­tei ar dviem iki ga­lio­ji­mo pa­bai­gos. Ka­da tiks­liai pre­kės yra nu­kai­no­ja­mos, pri­klau­so ir nuo prekių kie­kio par­duo­tu­vė­je“, – tei­gė O. Ma­laš­ke­vi­čie­nė.

REKLAMA

Da­rius Ry­liš­kis, pre­ky­bos tink­lo „Nor­fa“ at­sto­vas spau­dai, taip pat pa­tvir­ti­no, kad šio tink­lo pre­ky­bos cent­ruo­se yra nu­kai­no­tų pre­kių sky­re­liai. „Į juos pa­ten­ka ir mais­to, ir pra­mo­ni­nės pre­kės. Mais­to pre­kės nu­kai­no­ja­mos, kai iki jų ga­lio­ji­mo lai­ko pa­bai­gos lie­ka vie­na dvi die­nos. Nu­kai­no­ja­mos ir tos mais­to bei pra­mo­ni­nės pre­kės, ku­rios tu­ri ko­kių nors smul­kių išo­ri­nių pa­žei­di­mų, pvz., pa­žeis­ta pre­ki­nė iš­vaiz­da ar pa­kuo­tė – bū­na įbrėž­tas ar­ba­tos puo­de­lis, hermetiš­ku­mą pra­ra­dęs ka­vos pa­ke­lis, įlenk­ta sal­dai­nių ar sau­sai­nių dė­žu­tė. Šiais at­ve­jais pre­kė bū­na vi­siš­kai tin­ka­ma var­to­ti, bet dėl mi­nė­tų išo­ri­nių pa­žei­di­mų yra ne­be­pat­rauk­li pir­kė­jui, to­dėl bū­na nu­kai­no­ta“, – tei­gia jis.

REKLAMA

Anot Jo­lan­tos Sar­giū­nie­nės, UAB „Stil­se­na“ vyk­do­mo­sios di­rek­to­rės, pre­ky­bos cent­ruo­se „TAU“ taip pat yra nukainotų pre­kių sky­re­lių. „Daž­niau­siai nu­pi­gi­na­mos pre­kės, ku­rių trum­pas ga­lio­ji­mo lai­kas, pvz., pie­nas, duo­na, mė­sos pro­duk­tai. Šios pre­kės nu­pi­gi­na­mos daž­niau­siai li­kus 1-3 die­noms iki rea­li­za­ci­jos pa­bai­gos. Tai­ko­ma 30-70 proc. nuo­lai­da“, – tei­gė ji.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pa­se­nu­sius – su­nai­ki­na, dar tin­ka­mus – paau­ko­ja

„Pa­si­bai­gu­sio ga­lio­ji­mo mais­to pro­duk­tais ne­pre­kiau­ja­me – pa­si­bai­gus ga­lio­ji­mo ter­mi­nui, mais­tas pa­ten­ka į specialius uti­li­zuo­ti skir­tus kon­tei­ne­rius, ku­rie nė­ra priei­na­mi pir­kė­jams“, – pa­ti­ki­no „Ma­xi­mos“ at­sto­vė.

REKLAMA

Da­lį var­to­ti tin­ka­mų be­si­bai­gian­čio ga­lio­ji­mo pre­kių „Nor­fos maž­me­na“ ski­ria lab­da­rai – 2011 m. tam skir­ta mais­to pro­duk­tų už maž­daug 2,5 mln. Lt. Bend­ro­vė yra su­da­riu­si pa­ra­mos su­tar­tis su ke­tu­rio­mis lab­da­ros or­ga­ni­za­ci­jo­mis.

REKLAMA

Kas gi at­si­tin­ka tiems pro­duk­tams, ku­rie taip ir lie­ka ne­par­duo­ti? Ar jie grą­ži­na­mi tie­kė­jams? Kas den­gia nuo­sto­lius? Anot pre­ky­bos tink­lo „TAU“ at­sto­vės, mais­to pre­kės ne­ga­li bū­ti grą­ži­na­mos tie­kė­jams, jos yra uti­li­zuo­ja­mos – yra suda­ry­tos su­tar­tys su įmo­nė­mis, ku­rios vė­liau pa­tei­kia ata­skai­tas Vals­ty­bi­nei mais­to ir ve­te­ri­na­ri­jos tar­ny­bai. „Nuosto­lius daž­niau­siai den­gia­me sa­vo są­skai­ta, nors yra ma­ža da­lis tie­kė­jų, ku­rie šiek tiek kom­pen­suo­ja, – tei­gė J. Sar­giū­nie­nė. – Ka­dan­gi pre­kių grą­žin­ti ne­ga­li­me, esa­me lin­kę ge­riau jas par­duo­ti pi­giau.“

REKLAMA
REKLAMA

Pre­ky­bi­nin­kų žai­di­mai

At­ro­do, kad pre­ky­bi­nin­kai nuo­šir­džiai rū­pi­na­si sa­vo pir­kė­jais, ta­čiau yra ir ki­ta me­da­lio pu­sė – par­duo­tu­vių „žaidimai“, kai ma­ni­pu­liuo­ja­ma skir­tin­gų pre­kių kai­no­mis.

„Tiks­lui pa­siek­ti ma­ni­pu­liuo­ja­ma pir­kė­jų są­mo­ne. Nau­do­ja­mos įvai­rios so­cia­li­nės įta­kos tech­no­lo­gi­jos. Vie­na to­kių – siū­ly­mas pirk­ti pa­tei­kia­mas kaip pra­šy­mas, t. y. „pra­šau pirk­ti“. „Du­rų į vei­dą“ tech­ni­ka api­ma si­tua­ci­jas, kai iš pradžių pa­tei­kia­mas di­džiu­lis pra­šy­mas, bet su­vo­kia­ma, kad jis vei­kiau­siai bus at­mes­tas. Taip ir at­si­ti­kus, pa­tei­kia­mas kur kas ma­žes­nis pra­šy­mas, ku­riam as­muo ne­be­ga­li at­si­spir­ti, nes tam­pa ne­be­pa­to­gu at­si­sa­ky­ti, juk kar­tą jau atsisakė. Rea­liai tai vyks­ta taip: iš­rek­la­muo­ja­ma, kad ko­kia nors la­bai bra­gi pre­kė yra nu­pi­gin­ta, bet ži­no­ma, kad didžio­ji pir­kė­jų da­lis tos pre­kės ne­pirks, ta­čiau dė­me­sį at­kreips. Kar­tu šiek tiek pa­bran­gi­na­mos ki­tos pre­kės, ku­rios išdė­lio­ja­mos ne­to­li iš­rek­la­muo­to­sios itin nu­pi­gin­tos. Tai­gi ant­ra­sis (ir tik­ra­sis) pra­šy­mas – nu­pirk­ti šiek tiek brangesnes ei­li­nes pre­kes – pir­kė­jų yra įvyk­do­mas“, – par­duo­tu­vių ma­ni­pu­lia­ci­jas at­sklei­džia A. Nor­kus.

REKLAMA

Anot psi­cho­lo­go, ga­li­ma ir at­virkš­čia tech­ni­ka, va­di­na­mo­ji „Ko­ja tarp du­rų“. Tuo at­ve­ju iš pra­džių pa­tei­kia­mas mažes­nis pra­šy­mas, o jį įvyk­džius – ir di­des­nis, ku­rio jau bū­na ne­be­pa­to­gu at­si­sa­ky­ti. Ši tech­ni­ka daž­nai nau­do­ja­ma par­duo­dant komp­lek­tuo­ja­mas pre­kes, pvz., kom­piu­te­rio pro­ce­so­rių ir mo­ni­to­rių. Pro­ce­so­rius bū­na šiek tiek at­pi­gin­tas, to­dėl pir­kė­jas jį no­ri pirk­ti, nes kai­na at­ro­do pa­trauk­li. De­ja, mo­ni­to­rius bū­na pa­bran­gin­tas, o ka­dan­gi jau bū­na apsispręs­ta dėl pro­ce­so­riaus pir­ki­mo, tai per­ka­mas ir bran­ges­nis mo­ni­to­rius.

Tai­gi tiks­lui pa­siek­ti par­duo­tu­vės ma­ni­pu­liuo­ja pir­kė­jų są­mo­ne. To­kių „žai­di­mų“ tiks­las – pa­di­din­ti par­da­vi­mus ir gau­na­mą pel­ną.

Povilas LUNGĖ

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų