Rinkodaros specialistų nuomonės šiuo klausimu skiriasi. Vieni tikina, kad mokant pigiau kokybės nereikėtų tikėtis. Kiti vardija priežastis, kodėl pardavėjai taiko nuolaidas ir kodėl prekė ar paslauga visada turi būti kokybiška.
Dažnai naudojasi išpardavimais
Portalo tv3.lt skaitytoja Evelina pasakojo, kad nesvarbu, už kokią kainą perka daiktą, ji vis tiek tikisi kokybės.
„Šiuo metu su vyru auginame 3 vaikus. Todėl išlaidų patiriame tikrai nemažai“, – tikino moteris.
Ji skaičiavo, kad didelei šeimai visko reikia daugiau – nuo maisto iki drabužių ar buities prietaisų.
„Su vyru nuolat sekame parduotuvių siūlomas nuolaidas ir mums reikalingas prekes stengiamės pirkti kuo pigiau. Labai dažnai naudojamės didžiaisiais išpardavimais žiemą ir pavasarį. Taip pat laukiame ir pirkinių sąrašus ruošiame artėjant Juodojo penktadienio išpardavimams.
Kai perkame maistą, lankomės ne vienoje, bet dvejose, o kartais net trijose parduotuvėse“, – pasakojo Evelina.
Kaina ir kokybė
Žinių radijo laidoje „Kliento patirties labirintai“ įmonės „OVC Consulting“ konsultantės Jūratė Žalienė ir Ieva Kulikauskienė neseniai diskutavo apie ryšį tarp prekių kainos ir kokybės.
I. Kulikauskienė atkreipė dėmesį, kad pardavėjai turi atitikti tam tikrus reikalavimus ir visai nesvarbu, už kokią kainą jie parduoda savo prekes ar paslaugas.
„Tačiau yra tam tikros pirkėjų grupės, kurios reikalauja daugiau dėmesio, t. y. vyresni žmonės ir tėvai su vaikais. Jie patiria daugiau streso, jiems reikia skirti daugiau dėmesio ir laiko.
Todėl pardavėjai turėtų suprasti, kad nepaisant to, už kokią kainą jie parduoda prekes ar paslaugas, pagarba pirkėjui turi išlikti“, – pastebėjo konsultantė.
J. Žalienė pastebėjo, kad pardavėjai nusistato tokią, kainą, už kurią jiems atrodo, kad apsimoka parduoti.
„Taip pat įmonės nusistato klientų aptarnavimo taisykles, todėl bent jau minimalų mandagų bendravimą klientai turėtų gauti“, – sakė specialistė.
I. Kulikauskienė tikino, kad verslai nesąžiningai ar netinkamai dažniausiai gali pasielgti tik vieną kartą.
„Nepatenkinti klientai rašo blogus atsiliepimus. O kitų klientų atsiliepimai yra vienas svarbiausių kriterijų, pagal ką žmonės renkasi prekę ar paslaugą“, – pastebėjo I. Kulikauskienė.
Pigi prekė nebus kokybiška?
J. Žalienė taip pat sakė, kad kartais pirkėjas moka centus, bet tikisi itin aukštos kokybės produkto.
Ilgus metus dirbau draudimo paslaugas teikiančioje įmonėje. Tai būdavo atvejų, kuomet vykstantys į užsienį keliautojai ieškodavo kuo pigesnio draudimo. O kai kažkas nutinka pasipila didžiausi reikalavimai. Žmones net nesidomi, kad pirkdami pigų draudimą gauna mažą apsaugą.
Juk ir kviesdami pigiausią taksi nesitikime, kad atvyks limuzinas. Nors kartais žmonės gal to ir tikisi“, – juokavo specialistė.
Anot jos dažnai kaina atspindi ir kokybę.
„Pavyzdžiui, jeigu batai kainuoja 5 eurus ar 10 eurų, reikėtų pagalvoti, iš ko jie pagaminti ir kas juos turėjo pagaminti, kad kainuoja tik tiek. Tačiau stebuklų nebūna.
Žmogus, nusipirkęs pigų daiktą, jaučiasi tarsi apgavęs pardavėją. Ir jis toliau medžioja pigius daiktus, kol galiausiai nudega nusipirkęs nekokybišką prekę. O tada skundžiasi“, – svarstė J. Žalienė.
Pirkėjui svarbi ne tik kaina
Įmonės „Marketingo valdymas“ komunikacijos ir personalo valdymo specialistė Greta Raudonaitė tikino, kad kaina gali būti vienas iš faktorių, kuris lemia vartotojų pasirinkimą pirkti, bet tai esą tikrai ne vienintelis kokybės rodiklis.
„Ar daiktas, paslauga bus kokybiška, lemia daugelis kitų tokių veiksnių, kaip gamintojo reputacija, atsiliepimai, papildomos naudos, pvz. garantija, aptarnavimas. Todėl svarbu atidžiai įvertinti visus šiuos veiksnius, norint pasirinkti geriausią sprendimą“, – patarė specialistė.
Anot jos, ne visada pigūs produktai ar paslaugos reiškia prastą aptarnavimą.
„Aptarnavimo kokybė dažnai priklauso nuo konkrečios įmonės politikos ir vertybių, o ne tik nuo kainos.
Brangesnių produktų atveju gali būti numatytas aukštesnis aptarnavimo ir bendravimo standartas, tačiau tai nėra taisyklė. Klientai visada turėtų reikalauti tinkamo aptarnavimo, nepriklausomai nuo produkto kainos“, – komentavo specialistė.
Pardavėjas neturi teisės pardavinėti nekokybiškas prekes
Pasak G. Raudonaitės, keista, kuomet pardavėjai pabrėžia prekės ar paslaugos kokybę.
„Kyla klausimas, o gali būti kitaip? Kas yra kokybė? Kokybė juk yra prekė ar paslauga be defektų. Todėl savaime aišku, kad perkant prekę, turime ją gauti kokybišką.
Tas pats turėtų būti ir su aptarnavimu. Aišku, čia sudėtingiau, nes įsitraukia ir žmogiškasis faktorius ir tai jau nepriklauso nuo to, ar parduodame brangią ar pigią prekę ir paslaugą. Galbūt pardavėjas nemotyvuotas, nepavalgęs ar neišsimiegojęs klientą pasitinka, tačiau tokie dalykai neturėtų turėti įtakos aptarnavimo kokybei“, – pasakojo pašnekovė.
Ji atkreipė dėmesį, kad pardavėjai ir paslaugų teikėjai gali keisti kainas dėl įvairių priežasčių.
„Tai gali būti susiję su žaliavų ir energijos kainų svyravimais, tačiau taip pat tam įtakos turi ir konkurencinė aplinka, rinkos tendencijos, sezoniškumas, naujovės srityje, produktų ir paslaugų populiarumas, konkurentų veiksmai ar įvairios akcijos.
Pasiūla ir paklausa taip pat gali turėti didelę įtaką kainų formavimui, nes keičia rinkos dinamiką. Turime patirtį, kad paslaugos ar prekės deficitas labai stipriai gali pakelti kainas, o kartu ir žmonių susidomėjimą pirkti brangiau“, – komentavo G. Raudonaitė.