„Rail Baltica“ finansavimas
Nuo 2017 m., kai buvo atlikta ankstesnė kaštų-naudos analizė, projektas išaugo, keitėsi geopolitinė situacija, 2017 m. vertės buvo pakoreguotos atsižvelgiant į 2017-2022 m. 40 proc. siekusią infliaciją. Apskaičiuota, kad pirmojo projekto etapo, kuriuo siekiama iki 2030 m. nutiesti veikiančią geležinkelio liniją „Rail Baltica“ per tris Baltijos valstybes ir sujungti ją su Lenkija, įgyvendinimo išlaidos sieks 15,3 mlrd. eurų.
Didžiąja dalimi, 85 proc., projekto finansavimas skiriamas ne iš nacionalinių, o ES lėšų. 2023 m., sėkmingai pateikus paraišką naujausiam Europos infrastruktūros tinklų priemonės CEF kvietimui, projektui užtikrinti prisiimti bendri finansiniai įsipareigojimai, 2,7 mlrd. Eur. 2024 m. pradžioje, pagal 10 CEF kvietimą, „RB Rail AS“ pateikė paraišką dėl daugiau kaip 2 mlrd. ES finansavimo.
Apimties ir įgyvendinimo pokyčiai
Laikantis TEN-T reglamente nustatyto grafiko, nutiesti greitųjų geležinkelių liniją nuo Lenkijos sienos iki Talino siekiama iki 2030 m. Šis grafikas įtvirtintas bendrame pareiškime dėl bendradarbiavimo, kurį 2023 m. sausio 23 d. Taline vykusiame Baltijos šalių transporto ministrų susitikime pasirašė Estijos ekonomikos ir susisiekimo ministras, Latvijos susisiekimo ministras ir Lietuvos susisiekimo ministras. Pareiškime pabrėžiama, kad: „Rail Baltica“ turi aukščiausią geopolitinį ir ekonominį prioritetą.
Valdymas ir koordinavimas
„RB Rail AS“ atsakomybei ir funkcijoms spręsti neseniai sudaryta Projekto valdymo sutartis, kurioje numatyta patobulinti bendrą funkcijų paskirstymą tarp skirtingų projekto partnerių.
Rizikos valdymo planą, kuriame aprašyta rizikos valdymo sistema, 2021 m. gegužės mėn. patvirtino „RB Rail AS“ valdyba ir suderino su įgyvendinančiomis institucijomis. Jis atnaujintas 2024 m. kovo mėn. Tiek 2021 m. versija, tiek 2024 m. projektas buvo pateikti auditoriams peržiūrėti ir naudojami toliau stiprinant rizikos valdymą tiek bendrovėje, tiek tarptautiniame projekte.
„Rail Baltica“ pripažįstama kaip Europos strateginis prioritetas ir itin svarbi kariniam mobilumui NATO rytiniame flange, ypač atsižvelgiant į geopolitinę padėtį. Europos standartinės vėžės geležinkelių infrastruktūros plėtra visapusiškai sprendžia pagrindinius transporto infrastruktūros iššūkius ir regiono atsparumą, užtikrins Baltijos regiono, integraciją ir ekonominį vystymąsi.