• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Lietuvoje, kaip ir visame pasaulyje, daugybė gyventojų dirba  įvairioms skaitmeninėms platformoms. Tarp tokių darbuotojų yra ir maisto išvežiotojai. Iki šiol jiems nebuvo garantuojama minimalioji mėnesinė alga (MMA), socialinis draudimas ir kitos garantijos.

Lietuvoje, kaip ir visame pasaulyje, daugybė gyventojų dirba  įvairioms skaitmeninėms platformoms. Tarp tokių darbuotojų yra ir maisto išvežiotojai. Iki šiol jiems nebuvo garantuojama minimalioji mėnesinė alga (MMA), socialinis draudimas ir kitos garantijos.

REKLAMA

Maisto išvežiotojai Lietuvoje dirba su individualia veikla, todėl neturi įprastų socialinių garantijų, pastovaus uždarbio ir jiems nėra užtikrinama MMA. Už naujų užsakymų laukimą kurjeriai pinigų negauna, nes mokama ne už valandas, o tik pristatymą, tad uždarbis dažnai skiriasi.

Nors užsienyje tvarka – panaši, kai kurios šalys jau nustatė, koks privalo būti mažiausias valandinis kurjerių atlygis, nepriklausomai nuo to, kiek užsakymų buvo. 

Maisto pristatymo platformų atstovai įsitikinę, kad tvarkos keisti nevertėtų, mat lietuviai maisto išvežiojimą dažnai renkasi kaip papildomą pajamų šaltinį, kurį derina su kitomis veiklomis. Tad, jei atsirastų valandinis atlygis, grafikas ir pan., neliktų lankstumo ir didžioji dauguma šią veiklą mestų.

REKLAMA
REKLAMA

Užtrunka tiek pat, bet gali uždirbti ir dvigubai mažiau

Lietuvoje veikiančios maisto pristatymo platformos „Bolt“ ir „Wolt“ kurjerių nelaiko savo darbuotojais, nes šie vykdo individualią veiklą arba turi B2B (angl. bussines to bussines – verslas verslui) partnerystės sutartį per savo asmeninį verslą.

REKLAMA

Daugelyje užsienio šalių galioja panaši tvarka. Pavyzdžiui, maisto išvežiotojai Jungtinėje Karalystėje taip pat dirba savarankiškai, jiems mokama tik už atliktus pristatymus ir jie negauna garantuoto valandinio darbo užmokesčio, neseniai rašė BBC.

Kaip pavyzdys buvo pateiktas Liverpulyje kurjeriu dirbantis vaikinas, kuris per 2,5 val. pristatė 4 užsakymus ir uždirbo 18 svarų sterlingų (20,99 euro), t. y. 7,20 svarų sterlingų (8,40 euro) per valandą, kas yra mažiau nei nacionalinis šalies pragyvenimo minimumas – 9,50 svarų sterlingų (11,08 euro).

REKLAMA
REKLAMA

Už vieną 25 min. trukusį pristatymą jis gavo 3,42 svarų sterlingų (3,99 euro) ir tai buvo mažiausias jo atlygis tą vakarą. Už kitą tiek pat laiko trukusį pristatymą vaikinas uždirbo 6,96 svarų sterlingų (8,12 euro) ir tai buvo didžiausias jo atlygis tą vakarą.

Kurjeris pasakojo, kad būna, kai nori dirbti, užsakymų lauki valandą, dvi ir nieko negauni. O už pristatymų laukimą niekas nemoka.

Pinigai (nuotr. Fotodiena.lt)

Privalės mokėti mažiausiai 16,39 euro už valandą

Gerinti kurjerių sąlygas pasiryžo Niujorkas, kur minimalus darbo užmokestis yra 15 JAV dolerių (13,69 euro) per valandą, o kurjeriai vidutiniškai uždirba vos 7 JAV dolerius (6,39 euro), skelbė portalas „As“.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Nuo liepos 12 d. įmonės, pasirinkusios valandinį mokėjimo būdą, kurjeriams turės mokėti bent 17,96 JAV dolerio (16,39 euro) už kiekvieną valandą, kurią jie praleidžia prisijungę prie platformos, t. y. nepaisant to, kiek užsakymų pristatė.

O jei mokama už kelionę (užsakymų laukimas neapmokamas), kurjeriams bus mokama bent 0,5 JAV dolerio (0,46 euro) už minutę nuo pat tada, kai kurjeris priima pasiūlymą pristatyti užsakymą, iki jo pristatymo.

REKLAMA

Vidutinis kurjerių atlyginimas Lietuvoje ir kas jį lemia

„Wolt Baltics“ operacijų vadovo Juliaus Kalvaičio aiškinimu, sistema automatiškai nurodo trumpiausią pristatymo atstumą nuo pirmo nuvažiuoto metro ir taip apskaičiuoja kurjerio atlygį. Tad nėra ribos, kiek jis gali užsidirbti, nėra minimalaus ar maksimalaus atlygio už pristatymą.

Gavęs užduotį kurjeris gali nuspręsti, ar siūloma užduotis bei suma jam tinka, ir ją priimti arba atsisakyti ir laukti kitos.

REKLAMA

Telefonas

„Bolt Food“ vadovas Baltijos šalyse Justinas Bambalas nurodė, kad bazinį užsakymo įkainį šiuo metu sudaro paėmimo ir pristatymo įkainiai. Papildomai atstumo įkainis yra mokamas už kiekvieną kurjerio nukeliautą kilometrą – nuo užsakymo priėmimo iki restorano ir nuo restorano iki vartotojo.

Maisto pristatymo platformų atstovai įvardijo, kad uždarbis priklauso nuo pristatymų kieko ir dydžio, atstumo ir piko valandų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Pelningiausi pikai tradiciškai yra pietų ir vakarienės metu, ypač penktadieniais, taip pat esant prastam orui. Nuolat informuojame kurjerius apie numatomus apmokėjimo dydžius ir premijas“, – kalbėjo „Bolt Food“ atstovas.

Esą svarbu ir tai, kad programėlėse rodomas pigesnis ar nemokamas pristatymas jokiu būdu nereiškia mažesnio atlygio kurjeriui – jis skaičiuojamas įprastai. Be to, laukdami vėluojančių užsakymų maisto išvežiotojai gauna kompensacijas. J. Kalvaitis pridūrė, kad kurjeriai vėluojančių užsakymų gali atsisakyti.

REKLAMA

Jis atskleidė, „Wolt“ kurjeriai Lietuvoje vidutiniškai uždirba virš 9 eurų per valandą. Tiek pat gauna ir „Bolt Food“ kurjeriai Vilniuje.

Bolt (nuotr. SCANPIX)

Socialinė apsauga ir kitos naudos

„Wolt“ atstovas įvardijo, kad platforma visiems kurjeriams teikia nemokamą draudimą nuo nelaimingų atsitikimų, specialius partnerių pasiūlymus, pavyzdžiui, nuolaidas degalams, išskirtinę galimybę išsinuomoti dviračius, nuolaidas mobiliojo ryšio paslaugoms ir t. t.

REKLAMA

Taip pat aprūpina visa reikiama įranga: specialiais šildomais maišais, neperšlampamais, vėjo nepraleidžiančiais drabužiais.

J. Kalvaitis nurodė, kad, pavyzdžiui, Estijoje, „Wolt“ gali atskaičiuoti kurjerio pajamų mokestį, nedarbo draudimą bei pensiją iš jo bendrų pajamų ir pervesti jas valstybei:

„Be to, Estijoje mes taip pat mokame socialinius mokesčius nuo kurjerio uždarbio taip prisidėdami prie sistemos. Norėtume, kad tiek nacionalinis, tiek ES reguliavimas užtikrintų daugiau socialinės apsaugos sistemų nepriklausomiems darbuotojams.“

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Wolt“ kurjeris. Fotodiena/Justinas Auškelis

Kodėl neįdarbina ir neužtikrina MMA? 

Vis tik kurjeriai Lietuvoje neturi daug socialinių garantijų, draudimų, minimalaus ir aiškaus valandinio uždarbio, nes nėra darbinami darbo sutartimi.

Maisto pristatymo platformų atstovai atkreipė dėmesį, kad tokia ir yra šio darbo ypatybė – kurjeriai niekaip nėra įsipareigoję platformai. Vieną dieną jie gali dirbi 10 valandų, po savaitės prisijungti vos valandai.

REKLAMA

„Bolt Food“ atstovo teigimu, daugumai kurjerių tai – papildomas uždarbis šalia pagrindinio užsiėmimo. Be to, nemažai jų dirba su keliomis platformomis arba derina su pavežėjo veikla.

„Wolt Baltics“ atstovas pridūrė, kad kurjeriai bet kada gali keisti transporto priemonę, miestą ir laiką, kada baigti pristatymus, pasiimti laisvadienius, atostogauti, nutraukti bendradarbiavimą ir t. t. O darbo santykiai, jo teigimu, reikalautų dirbti, pavyzdžiui, per lietų, ir kurjeriai neturėtų pasirinkimo.

REKLAMA

Anot J. Kalvaičio, remiantis neseniai atlikta apklausa, 78 proc. kurjerių visose ES „Wolt“ rinkose svarstytų galimybę nutraukti šią veiklą, jei būtų priversti įsidarbinti be lankstumo.

Wolt (Žygimantas Gedvila/ BNS nuotr.)

Numatomi pokyčiai, bet ar tikrai jų reikia?

Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) teigimu, 2021 m. gruodžio mėn. Europos Komisija pasiūlė direktyvą, kuria siekiama pagerinti darbo sąlygas skaitmeninėse platformose.

REKLAMA
REKLAMA

Pasiūlytoje direktyvoje surašyti kriterijai, pagal kuriuos nustatoma, ar skaitmeninė platforma yra darbdavys. Jei platforma atitinka būtinus kriterijus, teisiškai preziumuojama, kad ji yra darbdavys:

„Tuo atveju, jei bus nustatyti direktyvoje esantys kriterijai, platformos bus laikomos darbdaviais ir jose dirbantiems platformos darbuotojams bus taikomos visos Darbo kodekso nuostatos, taip pat ir dėl MMA.“

Anot „Bolt Food“ atstovo, šis pasiūlymas reiškia, kad šimtai tūkstančių vairuotojų ir kurjerių Europoje neva prarastų galimybę dirbti platformoje, nes platformos būtų priverstos pereiti prie įdarbinimo visu etatu.

J. Bambalo vertinimu, tai neigiamai paveiktų besinaudojančiųjų platformomis sąlygas, sumažintų jų uždarbio galimybes ir smarkiai paveiktų dešimtis milijonų Europos, o taip pat ir Lietuvos piliečių.

„Be to, tai prieštarauja žmonių, besinaudojančių platforma, lūkesčiams ir poreikiams – dauguma jų nenori būti įdarbinti ir pirmenybę teikia savarankiškai veiklai. Pavyzdžiui, šiuo metu jie pasirenka savo darbo grafiką ir išlaiko teisę užsidirbti iš kelių platformų“, – komentavo pašnekovas.

kad, sioje bauduvos rsp paprastam zmogui gyventi, tpfu egzistuoti,daroma taip kad maziau butu galimybiu isgyventi..
Lietuvoje visokios landzbergių mokyklos iš mokesčių mokėtojų sąskaitos milijonais varto....landsberginė šutvė užvaldžiusi Lietuvą
Jei uz kebabo atvezima reiks moket ne 2-3 eur o 5-7, ar kas pirks? Ufonautai nesuvokia, kad cia ne paryzius, ne amsterdamas ar barselona, cia yra sushiktas kaimas, net ir vilnius yra balbierishkis lyginant su eu didmiesciais. Ir pastacius tokius tarifus mirs paslauga, nes nera tokios paklausos, kuri islaikytu sistema.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų