„Lietuvos dujos“ praėjusiais metais uždirbo daugiau kaip 90 mln. litų pelno, bet nuspręsta išmokėti pakankamus dividendus ir kartu pagal „Gazpromo“ tiekiamas dujas siūloma ženkliai (iki 20 proc.) nuo kitų metų kelti dujų kainą. Matome monopolisto siekį didinti savo pelną. Ir įstatymas, terminalas yra atsakas“, – teigė energetikos ministras Arvydas Sekmokas.
„Manau, kad priėmus įstatymą, pradėjus veikti terminalui, mūsų vartotojai mokės kainą, prilygstančią kitų ES šalių kainoms“, – teigė A.Sekmokas.
Energetikos ministro A. Sekmoko teigimu, suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymo projektas „orientuotas į tai, kad gamtinių dujų kaina vartotojams mažėtų“.
Dujų terminalas – atsakas monopolistams
„Atsižvelgę į pastabas ir patikslinimus rinksimės į Vyriausybės posėdį artimiausiu metu, kai tik tie patikslinimai bus padaryti“, – žurnalistams pirmadienį po Vyriausybės pasitarimo, kuriame buvo svarstomas Klaipėdos suskystintų dujų terminalo įstatymo projektas, sakė energetikos ministras.
Jo teigimu, nuostatos, kad 25 proc. dujų turėtų būti perkama iš „Gazpromo“, o 25 proc. – iš terminalo, reikalingos tam, kad „būtų greičiau sukurta rinka“.
„Šiuo metu „Gazpromas“ kelia reikalavimą, kad tiekėjai įsipareigotų 100 proc. gamtinių dujų pirktų iš jų. Taip būtų užkirstas kelias konkurencijai. 25 proc. leidžia atsirasti konkurencijai, atsirasti daliai dujų, kurios „ateina“ iš kito šaltinio“, – aiškino energetikos ministras.
Jo teigimu, rinkoje turi atsirasti du skirtingi produktai – dujos, tiekiamos pagal ilgalaikius kontraktus ir pagal trumpalaikius.
„Būtent 25 proc. taisyklė ir leidžia tai užtikrinti“, – sakė A. Sekmokas.
Jis teigė, kad įstatymo projekte numatoma, kad Vyriausybė tvirtintų šios tiekiamų dujų dalies viršutinę kainą. Anot jo, taip būtų išvengta rizikos, kad kuris nors šaltinis galėtų būti ženkliai brangesnis.
„Vyriausybė tikrai turės mechanizmų nustatyti pagrįstą viršutinę dujų kainą, kuri neleis nė vienam iš šaltinių piktnaudžiauti ir lemti aukštą kainą“, – aiškino jis.
Jo teigimu, „25 proc. taisyklė leis atsispirti „Gazpromo“ spaudimui, kad, pavyzdžiui, „Lietuvos energijai“ bus keliamas „Gazpromo“ reikalavimas pirkti visą 100 proc. dujų“.
E. Masiulis: jei alternatyvos nebus, monopolistas toliau diktuos sąlygas
„Labai svarbu, kad įstatymo projekte būtų užfiksuoti esminiai principai, kuriais remiantis bus statomas suskystintų dujų terminalas“, –po Vyriausybės pasitarimo žurnalistams sakė susisiekimo ministras Eligijus Masiulis, komentuodamas suskystintų dujų terminalo projekto eigą. Jo teigimu, gerai, kad Energetikos ministerija pagaliau teiks įstatymo dėl terminalo projektą Seimui, tačiau dar yra neatsakytų klausimų.
„Mums neaišku, kodėl krantinės nėra įtrauktos į terminalo infrastruktūrą, taip pat manoma, kad terminalui turi galioti Klaipėdos jūrų uoste galiojančios vidaus tvarkos taisyklės, nes kitaip bus neaišku, kas yra atsakingas už eksploatacines išlaidas, šiukšlių surinkimą ir panašiai.“
Anot susisiekimo ministro, „norint ateityje užtikrinti Lietuvos vartotojams galimai pigesnių dujų tiekimą, galimybė atsivežti dujas jūros keliu yra būtina“.
„Tik tokiu atveju pagrindinis dujų tiekėjas („Gazpromas“) gali pradėti reaguoti. Jeigu šios alternatyvos nebus, monopolistas toliau diktuos savo sąlygas“, – sakė E. Masiulis.
Įstatymo projekto nuostata, kad 25 proc. dujų būtų perkama iš ,,Gazpromo", o 25 – iš terminalo, anot jo, nėra liberalios rinkos dalykas, tačiau to reikia siekiant užtikrinti tiekimą iš kelių šaltinių.
,,Jeigu pastačius suskystintų dujų terminalą ,,Gazpromas" atpigins savo tiekiamsas dujas iki tiek, kiek jos kainuoja atvežus į terminalą, reiškia, kad pats pastatymas terminalo užtikrina mažesnes dujų kainas Lietuvos vartotojams.
Jeigu bus, sakykime, dempingas ir ,,Gazpromas" dujas pardavinės pigiau negu per suskystintų dujų terminalą atvežamos dujos, akivaizdu, kad norint (...) užtikrinti įmonės eksplotatacinius kaštus, reikės tam tikrą dalį dujų įsigyti per terminalą", - aiškino žurnalistams įstatymo projekto nuostatas susisiekimo ministras E. Masiulis.
Jo teigimu, gali atsitikti, kad ,,Gazpromas" nemažins savo kainų, nes Lietuvos rinka jam nėra labai didelė ir svarbi.
,,Jeigu jis nereaguos, ir jeigu mes galėsime atsivežti pigesnes dujas į suskystintų dujų terminalą, ir tada visas 100 proc. dujų mes pirktume per terminalą, tai reikštų, kad mes nuo vieno monopolisto perbėgame pas kitą monopolistą. Norint išlaikyti abi alternatyvas ir yra tas įsipareigojimas“, - teigė susisiekimo ministras.