Didžiausios naftą importuojančios šalys, tokios kaip Indija ir Kinija, susiduria su didesnėmis naftos kainomis, kurios nuo 2021 m. smarkiai išaugo visame pasaulyje. Nors pastarosiomis savaitėmis naftos kainos buvo nepastovios, jos vis dar yra maždaug 80 proc. didesnės nei prieš metus.
„Manome, kad Kinija ir, kiek mažiau, Indija stengsis nusipirkti labai atpigusios rusiškos žaliavos“, –sakė Mattas Smithas, vyriausiasis „Kpler“ naftos analitikas.
Tiesa, didžiosios pasaulio valstybės ir bendrovės vengia pirkti rusišką naftą, kadangi nepritaria Maskvos pradėtam karui Ukrainoje. Pavyzdžiui, JAV jau paskelbė visišką embargą Rusijos naftai ir dujoms, Jungtinė Karalystė žada rusiškos naftos atsisakyti per šiuos metus. Europos Sąjunga (ES) kol kas tokio sprendimo nepriėmė. Tačiau, jei ES pritaikytų sankcijas rusiškai naftai, Maskva atsidurtų su jos pertekliumi, kurio negalėtų parduoti, sakė analitikai.
„Indijos vyriausybės motyvai yra ekonominiai, o ne politiniai, todėl Indija visada ieškos naftos importuotojų“, – dėstė Samiras N. Kapadija, tarptautinės vyriausybinių reikalų ir konsultacijų įmonės „Vogel Group“ prekybos skyriaus vadovas.
„Bendrovės „Urals“ žaliava iš Rusijos siūloma su rekordinėmis nuolaidomis, tačiau kol kas jos vartojimas yra ribotas, nes Azijos naftos importuotojai dažniausiai lieka prie tiekėjų Artimuosiuose Rytuose, Lotynų Amerikoje ir Afrikoje“, – kovo 17 d. teigė Tarptautinė energetikos agentūra (TEA).
TEA teigimu, nuo balandžio mėnesio gali būti nutrauktas 3 mln. Barelių per dieną Rusijos naftos tiekimas. Tiesa, šis skaičius gali padidėti, jei apribojimai ar visuomenės smerkimas paaštrės.
Kelios žaliavų prekybos įmonės, tokios kaip „Glencore“ ir „Vitol“, prieš dvi savaites „Urals“ naftos mišiniui siūlė atitinkamai 30 ir 25 JAV dolerių dydžio nuolaidas už barelį, CNBC sakė „Transversal Consulting“ prezidentė Ellen Wald.
Į Indiją rusiškos naftos gabena žymiai daugiau
Rusiškos naftos kroviniai į Indiją prieš karą Ukrainoje buvo gana reti – per visus 2021 m. buvo pristatyta 12 mln. barelių, CNBC sakė M. Smithas. O gruodžio mėnesį į Indiją rusiška nafta visai nebuvo tiekiama.
Tačiau nuo kovo pradžios buvo pakrauti 5 rusiškos naftos kroviniai – apie 6 mln. barelių, kas sudaro pusę 2021 m. į Indiją importuoto naftos kiekio. Juos ketinama iškrauti Indijoje balandžio pradžioje, pridūrė M. Smithas.
„Rusijos nafta vis dar randa savo vietą. Indijos naftos perdirbimo įmonės paskelbė kelis konkursus „Urals“ žaliavai įsigyti, nes nuolaidos „Brent“ naftai ir toliau didėja“, – penktadienį pranešė „ANZ Research“.
TEA duomenimis, Rusija eksportuoja apie 5 mln. barelių naftos per dieną. Tai trečia pagal dydį naftos gamintoja pasaulyje, po JAV ir Saudo Arabijos. Ji taip pat yra didžiausia pasaulyje naftos eksportuotoja į pasaulio rinkas ir antra pagal dydį žalios naftos eksportuotoja po Saudo Arabijos.
Sena draugystė
Indija galėtų pradėti pirkti ir daugiau naftos iš Rusijos su 20 proc. nuolaida – 20 JAV dolerių už barelį. Tačiau nors Indija iš Rusijos importuoja tik 2–5 proc. naftos per metus, kiti tiekėjai šiuo metu diktuoja aukštesnes kainas.
„Sunku atsisakyti 20 proc. nuolaidos naftai, kai importuoji 80–85 proc. žaliavos, ypač po pandemijos ir pasaulinės ekonomikos augimo sulėtėjimo“, – apie Indijos sprendimus CNBC komentavo S. N. Kapadija.
Kol kas tiek Indija, tiek Kinija Jungtinėse tautose balsuodamos, kaip reikėtų pasmerkti Rusiją už karą Ukrainoje, susilaikė. Anot S. N. Kapadijos, Indiją ir Rusiją sieja bendra istorija. Pavyzdžiui, Rusija palaikė Indiją sprendžiant ginčą su Kinija bei Pakistanu dėl kašmyro.
„Baltųjų rūmų spaudimas apriboti žalios naftos pirkimą iš Rusijos Delyje nebuvo išgirstas. Klausimas, kaip JAV ir Europa atsakys Indijai, jei ji išties alyvmedžio šakelę Rusijai, suteikdama naftos realizavimo rinką“, – plėtojo mintį S. N. Kapadija.
„Šalys, kurios pačios apsirūpina nafta arba importuoja ją iš Rusijos, negali pasisakyti už ribojamąją prekybą“, – prieš dvi savaites sakė Indijos vyriausybės pareigūnas, pranešė naujienų agentūra „Reuters“.
Analitikai mano, kad Kinija, didžiausia pasaulyje naftos importuotoja, taip pat rinksis pigesnę naftą iš Rusijos. Ji jau dabar yra didžiausia rusiškos naftos pirkėja – TEA duomenimis, 2021 m. įsigijo vidutiniškai 1,6 mln. barelių per dieną rusiškos naftos.
„Kinija vis dar importuoja rusišką naftą, tačiau greičiausiai pirkimus padidins, jei galės mokėti juaniais ir gaus nuolaidas. Iš esmės Rusija patiria spaudimą, nes jai šiek tiek sunkiau parduoti savo naftą“, – elektroniniu paštu CNBC sakė Ellena Wald, „Transversal Consulting“ prezidentė.
Anot jos, Kinija pigesnę naftą pirkti norėtų, ypač Rusija taikys dideles nuolaidas. Dėl Irano branduolinės programos 2011 m. JAV ir ES įvedė sankcijas Irano naftai, bet tai nesutrukdė Kinijai pirkti naftą iš šios šalies visomis slaptomis priemonėmis, pridūrė E. Wald.
„Nenustebčiau, jei Kinija pradėtų pirkti daugiau rusiškos naftos, o tada galbūt kiti tiekėjai, pavyzdžiui, Kuveitas, JAE, net kai kurie Saudo Arabijos naftos tiekėjai Pekinui naftos nebetieks. Tačiau tai, kad Kinija galės gauti gerą nuolaidą, manau, turės įtakos ir pasaulinėms naftos kainoms“, – kalbėjo ji.
Kam nori tam parduodu .
Uz kiek noriu , uz tiek ir parduodu