Direktyvą laiku perkėlus į nacionalinę teisę, jau nuo 2026 metų rugpjūčio atsiras galimybė vartotojams reikalauti sugedusį daiktą taisyti net ir tuomet, kai garantija jau pasibaigusi.
Tokiu būdu bus įgyvendinta ilgus metus diskutuota vartotojų teisė į taisymą.
„Vartotojai įgaus daugiau galių, o įmonės turės didesnį dėmesį skirti gaminių taisymo galimybėms, užuot juos pakeičiant“, – sako Simona Dilytė, advokatų kontoros COBALT teisininkė.
Anot jos, direktyva jau greit įves ir daugiau itin svarbių pokyčių vartotojų apsaugos srityje. Kokie jie?
„Šiuo metu sugedus prekei vartotojai gali rinktis tarp pinigų už prekę grąžinimo, nemokamo pataisymo ar prekės pakeitimo. Naujosios direktyvos nuostatos sustiprins vartotojų teises, nes praplės galimybę reikalauti prekę pataisyti. Tai paskatins gamintojus daugiau dėmesio skirti gaminių kokybei.
Mat, įgyvendinus direktyvos įvestus pakeitimus, net ir pasibaigus teisinės garantijos galiojimo laikotarpiui, vartotojai galės gamintojo prašyti lengvesnio ir pigesnio prekių pataisymo, jei šios prekės atitinka taisymo kriterijus.
Pareiga pataisyti gaminį taip pat turės būti taikoma ir tais atvejais, kai gamintojas įsisteigęs ne Europos Sąjungoje. Tokiu atveju gamintojo pareigą vykdys jo įgaliotasis atstovas Sąjungoje, prekės importuotojas arba platintojas. Taisymo paslaugai teikti bus leidžiama samdyti ir subrangovus“, – sako S. Dilytė.
Įvedus direktyvos reikalavimus, gamintojai turės pataisyti trūkumus, atsiradusius teisinės garantijos laikotarpiu, tai yra, per dvejus metus, ir, kas bus visiškai nauja, pratęsti garantiją po sutaisymo dar 12 mėnesių. Toks vartotojų teisių gynybos būdas tam tikra prasme tampa privilegijuotas, nes garantijos pratęsimas galios tik prekės remonto, bet ne jos pakeitimo atveju.
Taisyti, o ne pirkti
Vasaros pradžioje priimtos ir, tikėtina, 2026 viduryje įsigaliosiančios direktyvos tikslas – užkirsti kelią tam, kad gaminiai, kuriuos dar galima pataisyti, nebūtų išmetami.
„Pardavėjai bus įpareigoti teikti pirmenybę prekės taisymui pastarosios garantijos laikotarpiu, jei jis yra pigesnis arba kainuoja tiek pat, kiek prekės pakeitimas. Visgi, šios teisės realizavimas gali neapsieiti be papildomų išlaidų.
Dėl išplėstos gamintojų atsakomybės, šį taisymą jie galėtų atlikti ir imdami tam tikrą papildomą užmokestį, kuris turės būti pagrįstas, proporcingas suteiktai paslaugai ir neatgrasantis vartotojo. Jei gaminio trūkumui taikoma komercinė garantija, tuomet jis turės būti taisomas nemokamai“, – pasakoja S. Dilytė.
Teisininkė pažymi, kad taisomi galės būti tik tie gaminiai, kurie atitiks Europos Sąjungos nustatytus taisomumo reikalavimus.
„Pavyzdžiui, taisomi tokie elektrotechnikos gaminiai kaip buitinės skalbyklės ir džiovyklės, indaplovės, šaldymo prietaisai, elektroniniai vaizduokliai, suvirinimo įranga, mobilieji telefonai ir kiti.
Ateityje šių gaminių sąrašas galės būti išplėstas, – sako teisininkė. – Čia taip pat yra kelios išimtys. Atsižvelgiant į prekės kategorijos ypatumus, jei taisymas neužbaigiamas per pagrįstą laikotarpį arba dėl taisymo vartotojui sukeliama didelių nepatogumų, gamintojas galės siūlyti pakaitinę prekę. Tik tuo atveju, jei gaminio pataisyti neįmanoma, vietoje jo gamintojai galės siūlyti kitą naują gaminį.“
Kuriamos naujos platformos
Įsigaliojus naujajai direktyvai bus įgyvendinamas ir gaminių taisymo proceso supaprastinimas. Tam numatyta nauja standartizuota Europos taisymo informacijos forma, kurią pildys taisytojai. Forma suteiks galimybę vartotojams įvertinti ir paprastai palyginti gaminių taisymo paslaugas, gauti informaciją apie taisymą, jo kainą, trukmę. Tačiau taip pat kuriama ir speciali internetinė platforma, atskleidžia COBALT teisininkė:
„Europos Komisijai taip pat pavesta sukurti Europos internetinę taisymo platformą, kurioje valstybės narės įtrauktų savo nacionalines skiltis. Jos tikslas – padėti vartotojams jų gyvenamoje vietoje rasti taisytojus ir atnaujintų prekių pardavėjus, įvertinti ir palyginti skirtingų taisymo paslaugų teikėjų pranašumą.“