Jis taip pat teigė įstaigą remiant Ukrainos kūrėjus ir meno institucijas, tuo pat metu mėginant kultūriškai atkurti jų artumą.
Taip Pompidou centro direktorius kalbėjo per Lietuvos sezono atidarymą žurnalistų paklaustas, ar prancūzams nėra pernelyg radikalus akcentas, kurį Lietuvos kūrėjai deda ant karo Ukrainoje.
„Žinoma, yra, nors kalbėdami su bendradarbiais, pastebime, kad negalime turėti tų pačių jausmų lyginant viduryje Europos esančią Prancūziją su valstybe, kuri dalijasi pasieniu su Rusija“, – teigė X. Rey.
„Tačiau esame giliai įsisąmoninę grėsmę, kylančią ne tik mūsų kaimynams, bet ir visai Europai, iš dalies dėl to norime prisidėti prie savotiško kultūrinio pasipriešinimo ir liudijimo“, – pridūrė Pompidou direktorius.
Klausiamas, kokio dydžio yra Pompidou turima Ukrainos kūrėjų kolekcija, jis sakė, kad į tai atsakyti sudėtinga, kadangi rinkiniuose esantys darbai prasideda nuo ankstyvojo XX amžiaus.
„Tuo metu Ukraina buvo Rusijos imperijos dalimi. Daug didžių kūrėjų kaip Sonia Delaunay (Sonja Delonė) gimė Rusijos imperijos regionuose, kurie dabar priklauso Ukrainai“, – kalbėjo jis.
„Todėl turime stiprų ryšį su Ukrainos kultūra nuo XX amžiaus pradžios iki posovietinio periodo ir bandome tai laikyti dalimi kažko išskirtinio, kai pagal diplomatinį apibrėžimą... ji (S. Delaunay – BNS) gimė Ukrainoje“, – pridūrė direktorius.
Anot jo, Pompidou mėgina išryškinti, kad „jie yra broliai, tokiais matomi istorijoje ir viliamės, kad galiausiai ši brolystė bus atkurta“. Perklausus, ar turi mintyje Rusijos ir Ukrainos brolystę, X. Rey patvirtino: „Taip, kadangi istorijoje jie dirbo kartu.“
Dar kartą prašomas patikslinti, ką turi omenyje kalbėdamas apie minėtų tautų brolystę, X. Rey sakė „užmiršti šiuos dalykus, (...) tai užmiršti, tai bus nesuprasta“.
„Esame susiję su Ukraina per didelę dalį menininkų, gimusių iki Pirmojo pasaulinio karo, Ukrainai būnant Rusijos imperijos sudėtyje, kaip S. Delaunay. (...) Mes remiame ukrainiečius kolegas kaip galėdami, dėl to surengėme specialias parodas 2022-aisiais“, – pakartojo jis.
„Ukrainiečiai vis labiau kenčia dėl situacijos“
Pasiteiravus, ar Pompidou palaiko ryšį su Ukrainos muziejais, turi bendrų projektų, X. Rey sakė centrą gavus sovietinio ir posovietinio Ukrainos meno donaciją, kuri buvo eksponuota greitai po atviro karo pradžios, taip bylojant paramą Ukrainai.
„Palaikome gerus santykius, Paryžiuje pusmečiui priėmėme Kyjivo nacionalinio muziejaus direktoriaus pavaduotoją, apgyvendinome bute šalia Pompidou centro“, – kalbėjo X. Rey.
XIX amžiaus mene besispecializuojanti specialistė, pasak jo, iš dalies dirbo Pompidou, dalinai – d'Orsay (Orsė) muziejuje, su XIX amžiaus kūriniais.
„Šio darbo reikšmė bus ilgalaikė, deja, pastebime, kad dabar ukrainiečiai vis labiau kenčia dėl situacijos ir mažiau galimybių turi tęsti savo veiklas kaip anksčiau. Tikiuosi, kad prie jų sugrįš kaip galima greičiau“, – sakė Pompidou direktorius.
Pompidou centre parodų „Kazys Varnelis. Optinis klasicistas iš Lietuvos“ ir „Lietuvos menas nuo 1960-ųjų iki šių dienų. Istorinė donacija“ pristatymu penktadienio vakarą atidarytas Lietuvos sezonas Prancūzijoje „Kitas tas pats“ (pranc. „Se voir en l’autre“).
Jo metu iki gruodžio 12 dienos iš viso įvyks daugiau nei 200 renginių bent 80-yje Prancūzijos miestų.