• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Automobilių sportas Lietuvoje kasmet populiarėja, todėl nenuostabu, kad nemažai šios greitos sporto šakos gerbėjų vis dažniau ieško kelių kaip patiems išbandyti jėgas lenktynių trasose. Jaunimas buriasi į klubus, bando patys pasigaminti sportui tinkamus automobilius ir ... paprastai pridaro daug klaidų.
Norėdamas apsaugoti nuo bereikalingo lėšų švaistymo pabandysiu papasakoti kaip ir kokius žingsnius reikia atlikti siekiant užsibrėžto tikslo.
Autosportas ne tik patraukli, bet ir labai sudėtinga, bei pavojinga techninio sporto šaka. Ji reikalauja iš pasirinkusių ją žmonių net tik entuziazmo, azarto, atsidavimo, bet ir daug techninių žinių, patirties, bei, ką čia slėpti, finansinių išteklių.
Vis dažniau portalas Automanas.lt, Lietuvos automobilių sporto federacijos darbuotojai, sporto klubų vadovai ir pavieniai sportininkai sulaukia klausimų iš autosporto fanų – kaip tapti lenktynininku? Nuo ko pradėti? Kurią sporto šaką pasirinkti?
Vienareikšmio atsakymo nėra, nes kelių į autosportą yra ne vienas ir nuo paties norinčiojo, jo savybių ir galimybių priklauso kokį iš jų pasirinkti.


Apsisprendimas
Pats noras tapti lenktynininku ateina pas žmones labai įvairiai. Vieniems užverda kraujas pamačius kokias nors varžybas, kitiems nuo pat vaikystės patinka greitas važiavimas. Ir vieni ir kiti neretai pagalvoja: - “O kuo aš blogesnis už tuos sportininkus? Na kas jau ten tokio ypatingo? Aš taip pat moku greit lėkti – štai kiek baudų už greičio viršijimą man išrašė policija. Va duotų kas man tokį sportinį automobilį tai ir aš parodyčiau ką galiu”.
Tai pati populiariausia ir pati klaidingiausia išvada, kurią daro daugelis norinčių dalyvauti autosporto varžybose. Na o klaidingos išvados padaromos neturint pakankamai informacijos.
Todėl visiems užsidegusiems noru tapti lenktynininkais, pirmiausiai reikėtų pasidomėti kas yra tas autosportas, kokie pagrindiniai reikalavimai keliami patiems sportininkams ir jų automobiliams, kuo skiriasi atskiros autosporto šakos, kuri iš jų prieinamesnė ar patrauklesnė.
Vėliau reikėtų pasitikrinti sveikatą savo miesto sporto dispanseryje. Tai kad Jūs turite galiojantį vairuotojo medicininio patikrinimo pažymėjimą dar nieko nereiškia. Sporto dispanseryje vykdoma daug nuodugnesnė patikra. Jei su sveikata problemų nėra, belieka įvertinti savo finansines galimybes.
Autosportas tai daug lėšų reikalaujanti sporto šaka. Todėl finansinės galimybės apsprendžia kokią sporto šaką geriau pasirinkti. Tiesa, aukščiausių rezultatų siekti bet kurioje autosporto disciplinoje būtinos tikrai nemažos lėšos, tačiau jei siekiama tik dalyvauti varžybose, varžantis su kitais mažo biudžeto sportininkais, tai lėšų gali pakakti ir vidutines pajamas turinčiam sportininkui. Dabar pabandysime atsakyti į keletą dažniausiai užduodamų klausimų.


Kas yra tas autosportas?
Labai nesiplėsdami pasakysime, kad tai labai įvairialypė sportinė veikla, kurią sudaro daug atskirų ir tarpusavyje besiskiriančių sporto šakų, kurias organizaciniu požiūriu vienija Lietuvos Automobilių Sporto Federacija (LASF), o techniniu – automobiliai. Tarp populiariausių ir plačiai Lietuvoje kultivuojamų automobilių sporto šakų galima paminėti ralį, žiedines lenktynes, krosą bei rali-krosą na ir žinoma labai tarp jaunimo populiarias “Drag” arba „Drifto“ lenktynes. Nederėtų pamiršti ir slalomo – tikros autosporto mokyklos, bei nesenai į automobilių sporto šeimą įsijungusios 4X4 šakos.
Nors gerai neišmanančiam visų šio sporto subtilybių gali pasirodyti, kad visos sporto šakos panašios, tačiau iš tiesu taip nėra. Skiriasi ne tik varžybų pobūdis, bet ir automobilių paruošimas, taisyklės ir t.t.
Na pasižiūrėkime kuo gi skiriasi tarkime ralis nuo kroso. Atrodytu ir vienose ir kitose varžybose sportininkai važiuoja gruntiniais keliais, tik vieni bendro naudojimo, o kiti (kroso varžybose) uždara trasa. Skiriasi dar ir tai, kad krosas tai grupinės lenktynės. Čia grupė sportininkų startuoja vienu metu ir todėl vyksta tiesioginis lenkimas, kontaktai ir t.t.
Ralyje gi startuoja ekipažas – vairuotojas ir šturmanas. Ten jie tiesiogiai varžosi tik su trasa. O kaip pravažiavo varžovai – pamatoma tik greičio ruožo finiše.
Kaip matote labai į krosą panašios žiedinės lenktynės. Ten taip pat startuojame grupėje, uždara trasa, tačiau pati trasos danga skiriasi – žiedinėse lenktynėse tai asfaltas.
Kiekviena iš šių savarankiškų šakų yra tikrai patraukli ir naujokai gali rinktis, kurios iš jų varžybose norėtų dalyvauti. Tai priklauso daugiausia nuo paties būsimo sportininko asmeninių savybių, pomėgių.
Pateikėme labai supaprastintą atskirų sporto šakų apibūdinimą. Iš tiesų jos skiriasi labiau. Ypač skiriasi pats automobilių paruošimas. Jei tektų kada palyginti tarkime tris to pačio modelio automobilius, paruoštus kroso, ralio ir žiedinėms lenktynėms tai net nepatyrusio vairuotojo akis pastebėtų didelius skirtumus. Tačiau ką kalbėti apie automobilių paruošimo skirtumus atskiroms sporto šakoms, jei net tarkime raliui, tačiau pagal skirtingų grupių reikalavimus, ruošti automobiliai skiriasi. Manome, kad nereikia sakyti jog skiriasi ne tik techniniai parametrai bet svarbiausia skiriasi paruošimo kaina. Pavyzdžiui visiems gerai pažįstamą automobilį “Opel Astra” paruošti varžyboms pagal S (standartinė) grupės reikalavimus pakaktų kokių 12 –15 tūkstančių litų (įskaitant naudoto automobilio kainą), na o jei sugalvotumėte tą pačią “Astrą” paruošti pagal A grupės reikalavimus, tektų pakloti 3 – 4 kartus didesnę pinigų sumą.


Tai kaip pasirinkti?
Išsiaiškinus pagrindinius atskirų automobilių sporto šakų skirtumus, nusistačius savo pomėgius bei norus reikėtų pasirinkti kokią konkrečiai sporto šaką norite kultivuoti. Nuo to priklausys ir tolimesni Jūsų žingsniai.
Pasirinkimas priklauso ir nuo gyvenamosios vietos. Tarkime Jūs gyvenate netoli kurios nors autokroso trasos, ar Kaune, nes Kačerginėje yra vienintelė Lietuvoje trasa žiedinėms lenktynėms. Jums patinka grupinės lenktynės. Tokiu atveju turite neblogas sąlygas kultivuoti krosą bei rali-krosą, ar žiedines lenktynes. Pirmiausiai tai svarbu dėl pačios trasos buvimo, kurioje galima treniruotis. Antra – greičiausiai Jūsų mieste yra ne vienas sporto klubas jau kultivuojantis šias sporto šakas ir Jūs turėsite galimybę gauti išsamią informaciją arba net tapti klubo nariu, kas leistų žymiai greičiau įsilieti į sportininkų gretas.
Jei arti jokios autosporto trasos nėra, o Jums patinka besikeičiančios trasos, važiavimas ekipaže – rinkitės ralį. Šie patarimai tik bendro pobūdžio. Ralio trasose išvysite nemažai kauniečių, o į žiedinių lenktynių startą stoja vilniečiai ar šiauliečiai. Taip kad iš tiesu pasirinkimas priklauso tik nuo Jūsų.


Ar vienas lauke karys?
Dalis naujokų, pasirinkę patikusią sporto šaką, pasiskaitę varžybų taisykles, pasižiūrėję į techninius reikalavimus automobiliams ir pagalvoję, kad jau viską žino apie autosportą, daro lemtingą klaidą - nusprendžia savarankiškai siekti sporto aukštumų. Jie pervertina savo jėgas, o per didelis pasitikėjimas apsprendžia ir neišvengiamas klaidas.
Dažniausiai pasitaikanti klaida - patys nekantriausi, susiradę internete, puola pirkti naudotą sportinį automobilį ir mano, kad padarė pirmą svarbų žingsnį sporto aukštumų link. Jų nuomone, belieka tik sėsti į tą “bolidą” ir tapti čempionu. Deja, dažniausiai tai tik atitolina realias galimybes startuoti varžybose.
Reikalas tame, kad naujokai dažniausiai pervertina paties automobilio svarbą, o neturėdami praktinės patirties ir remdamiesi tik teorinėmis žiniomis neteisingai pasirenka automobilį, taip neretai išmesdami pinigus į balą.
Be to nereikia pamiršti, kad svarbiausias autosporte ne pats automobilis, o jį vairuojantis žmogus. Todėl būtent nuo sportininko sugebėjimų ir meistriškumo didžiąja dalimi priklausys atvažiuos tas automobilis pirmuoju ar paskutiniuoju.
Na o kaip įvertinti savo meistriškumą ir kur tobulinti savo vairavimo įgūdžius mums gali patarti tik treneriai ar patyrę sportininkai.


Į sporto klubą!
Šiuo metu šalyje jau veikia kelios lenktynininkus ruošiančios mokyklos. Tokias paslaugas individualiai teikia ir kai kurie autosporto klubai. Informaciją apie šias įstaigas Jums gali pateikti LASF darbuotojai. Kaip „paslaptį“ galiu pasakyti, kad pradedančius sportininkus ruošiu ir aš kartu su kolegomis iš „Vilniaus sportinio vairavimo centro“.
Sprendimas pradėti nuo mokymosi suteikia keletą privalumų. Specialistų padedami Jūs galėsite įvertinti savo, kaip sportininko, galimybes, patobulinti vairavimo įgūdžius, įgyti kaip teorinių taip ir praktinių žinių apie pasirinktą sporto šaką.
Mokyklų ir klubų treneriai, įvertinę Jūsų sugebėjimus bei galimybes, pamokys ne tik kaip tinkamai pasirinkti automobilį, bet ir kaip jį teisingai vairuoti bei prižiūrėti.
Tik klubuose Jūs sužinosite kokias pasirinkti padangas, kiek į jas pripūsti oro, kur pasidaryti tinkamą ratų geometriją, kiek mokėti už sportinius amortizatorius ir t.t. ir pan. Visų sportinio automobilio paruošimo varžyboms plonybių mes čia ir neišpasakosime. Neužtektų vietos nedideliame straipsnelyje. O kur dar sportinio automobilio vairavimo ypatumai? O varžybų taktika?
Labai svarbu ir tai, kad klubų specialistai padės Jums pasiskaičiuoti metinį varžybų biudžetą. Daugelio pradedančių sportininkų bėda ta, kad jie nelabai įsivaizduoja kiek iš tiesu lėšų reikalauja šis užsiėmimas (plačiau apie tai sekančiame skyrelyje).
Galima pateikti dar net ne vieną dešimtį argumentų įrodančių, kad norint aktyviai įsijungti į autosporto veiklą ir sėkmingai siekti rezultatų tiesiog būtina kreiptis į vieną iš veikiančių autosporto klubų. Na o būtent į kokį iš jų, tiksliau patars, kaip ir minėjome, LASF darbuotojai, atsižvelgdami į Jūsų finansines galimybes, gyvenamąją vietą, pasirinktą sporto šaką.


Ir kiek gi visa tai kainuoja?
Tikslių skaičių Jums nepateiks niekas, bet apytiksles sumas galima įvardinti. Tarkime Jūs norite dalyvauti ralio čempionate. Net ir siekiant dalyvauti pačioje pigiausioje, standartinių automobilių grupėje, kur važiuojama beveik serijiniais, ne pirmos jaunystės viena ašimi varomais automobiliais, Jums reikėtų sukaupti apie 20 – 30 tūkstančių litų metinį biudžetą. Ir tai be paties automobilio ir sportininkų ekipiruotės (aprangos) kainų. Todėl iš tiesu, pradedančiajam sportininkui pirmasis sezonas gali kainuoti iki 50 – 60 tūkstančių litų.
Tačiau jei nuspręsite važiuoti greitesniu ir labiau paruoštu, o tuo pačiu ir brangesniu visais ratais varomu automobiliu, Jūsų biudžetas ženkliai viršys aukščiau paminėtas sumas. Gali tekti pereiti į šešiaženklių skaičių lygį.
Kalbant apie kitas autosporto šakas (krosas, žiedinės lenktynės) sumos gali būti tik nežymiai mažesnės. Tiesa pasitaiko atvejų, kai sportininkai, ypač dalyvaujantys autokroso varžybose, tvirtina, kad jiems pakanka ir mažesnio nei 20 tūkstančių litų metinio biudžeto. Tačiau pasikalbėjus su jais paaiškėja, kad tai pavyksta pasiekti tik tuo atveju, kai sportininkai patys, savo rankomis pasigamina, remontuoja ir prižiūri savo sportinius automobilius. Neretai tam naudojamos ir savadarbės ar naudotos detalės. Tačiau tokias galimybes turi ne visi.


Mėgėjų varžybos
Jei Jus išgąsdino sumos, nurodytos ankstesniame skyriuje, nereikia nuleisti rankų. Kelias į autosportą Jums tikrai nesibaigia. Šiuo metu LASF aktyvina mėgėjiškų varžybų organizavimą. Dalyvavimas šiuose renginiuose žymiai pigesnis ir čia startuoti gali sportininkai turintys mažesnį biudžetą. Tarp populiarių mėgėjiškų varžybų galima paminėti slalomo ar vis dažnėjančias mėgėjų ralio varžybas ir kalnų lenktynes. Neretai čia pamatysime startuojant ir patyrusius sportininkus, šalies čempionatų dalyvius. Čia jie atvyksta norėdami pasitreniruoti, išbandyti sportinius automobilius. Na o mėgėjams atsiranda galimybė palyginti save su patyrusiais lenktynių trasų meistrais.
Reikia paminėti ir kitas varžybas, vis labiau populiarėjančias tarp pradedančių sportininkų: tai „Mini Žiedo“ lenktynės, „B lygos“ ralio čempionatas, „LAS taurė“ kitos varžybos. Jose puikiai gali pasireikšti pradedantys sportininkai.
Mėgėjų varžybose dalyvaujama beveik standartiniais automobiliais, todėl jų paruošimas nėra brangus. Lėšos remontui bei priežiūrai nedaug didesnės nei skiriamos šeimos automobiliui.
Tačiau ir šiuo atveju tikslingiau būtų ne savarankiškai pulti į varžybų verpetą, o kreiptis į vieną iš autosporto klubų, kultivuojančių mėgėjiškas autosporto šakas. Taip Jums pavyks išvengti daugumos pradedančiųjų daromų klaidų, bereikalingų nuostolių ir greičiau siekti aukštų sportinių rezultatų.


Literatūra
Žemiau pateikiamas dokumentų sąrašas gal ir ne visai atitinka “literatūros” supratimą, tačiau perskaityti šiuos dokumentus reikėtų norint susipažinti su visomis taisyklėmis. Nepateikėme dar automobilių techninių reikalavimų sąrašo, tačiau juos (kaip ir čia nurodytus) nesunkiai rasite LASF internetiniame puslapyje - http://www.lasf.lt/. Pasiskaitę suprasite, kad autosportas nėra paprasta sporto šaka, o gausybe įvairių dokumentų reglamentuota veikla. Todėl norint greičiau juos perprasti patartina kreiptis į specialistus.
LASF veiklą reglamentuojantys dokumentai:
1. Lietuvos automobilių sporto Federacijos Įstatai
2. Lietuvos automobilių sporto Kodeksas
3. Lietuvos automobilių ralio čempionato Reglamentas
4. Lietuvos automobilių ralio Taisyklės
5. Lietuvos automobilių kroso (ralio-kroso) čempionato Reglamentas
6. Lietuvos automobilių kroso (ralio-kroso) čempionato pagrindinės Taisyklės
7. Lietuvos žiedinių lenktynių čempionato Reglamentas ir Taisyklės
8. Lietuvos automobilių slalomo čempionato Taisyklės
9. Lietuvos automobilių greituminio slalomo ir kalnų lenktynių čempionato Reglamentas ir Taisyklės
10. Atviro Lietuvos automobilių "DRAG" lenktynių čempionato Reglamentas ir Taisyklės
11. 4x4 Lietuvos visureigių bekelės sporto varžybų Taisyklės ir jų priedai
12. 4x4 Lietuvos atviro visureigių bekelės sporto čempionato Reglamentas


Lietuvos automobilių sporto čempionato bei pirmenybių varžybos vykdomos vadovaujantis:
- FIA tarptautiniu sporto kodeksu;
- Lietuvos automobilių sporto kodeksu;
- Bendrosiomis Lietuvos automobilių sporto oficialių varžybų vykdymo sąlygomis;
- Sporto šakos Reglamentu, Taisyklėmis, papildomais nuostatais, techniniais reikalavimais bei organizatoriaus ar varžybų vadovo išleistais Biuleteniais.
Straipsnio autorius Artūras Pakėnas

automobilių sporto treneris

Automobilių sportas Lietuvoje kasmet populiarėja, todėl nenuostabu, kad nemažai šios greitos sporto šakos gerbėjų vis dažniau ieško kelių kaip patiems išbandyti jėgas lenktynių trasose. Jaunimas buriasi į klubus, bando patys pasigaminti sportui tinkamus automobilius ir ... paprastai pridaro daug klaidų.
Norėdamas apsaugoti nuo bereikalingo lėšų švaistymo pabandysiu papasakoti kaip ir kokius žingsnius reikia atlikti siekiant užsibrėžto tikslo.
Autosportas ne tik patraukli, bet ir labai sudėtinga, bei pavojinga techninio sporto šaka. Ji reikalauja iš pasirinkusių ją žmonių net tik entuziazmo, azarto, atsidavimo, bet ir daug techninių žinių, patirties, bei, ką čia slėpti, finansinių išteklių.
Vis dažniau portalas Automanas.lt, Lietuvos automobilių sporto federacijos darbuotojai, sporto klubų vadovai ir pavieniai sportininkai sulaukia klausimų iš autosporto fanų – kaip tapti lenktynininku? Nuo ko pradėti? Kurią sporto šaką pasirinkti?
Vienareikšmio atsakymo nėra, nes kelių į autosportą yra ne vienas ir nuo paties norinčiojo, jo savybių ir galimybių priklauso kokį iš jų pasirinkti.


Apsisprendimas
Pats noras tapti lenktynininku ateina pas žmones labai įvairiai. Vieniems užverda kraujas pamačius kokias nors varžybas, kitiems nuo pat vaikystės patinka greitas važiavimas. Ir vieni ir kiti neretai pagalvoja: - “O kuo aš blogesnis už tuos sportininkus? Na kas jau ten tokio ypatingo? Aš taip pat moku greit lėkti – štai kiek baudų už greičio viršijimą man išrašė policija. Va duotų kas man tokį sportinį automobilį tai ir aš parodyčiau ką galiu”.
Tai pati populiariausia ir pati klaidingiausia išvada, kurią daro daugelis norinčių dalyvauti autosporto varžybose. Na o klaidingos išvados padaromos neturint pakankamai informacijos.
Todėl visiems užsidegusiems noru tapti lenktynininkais, pirmiausiai reikėtų pasidomėti kas yra tas autosportas, kokie pagrindiniai reikalavimai keliami patiems sportininkams ir jų automobiliams, kuo skiriasi atskiros autosporto šakos, kuri iš jų prieinamesnė ar patrauklesnė.
Vėliau reikėtų pasitikrinti sveikatą savo miesto sporto dispanseryje. Tai kad Jūs turite galiojantį vairuotojo medicininio patikrinimo pažymėjimą dar nieko nereiškia. Sporto dispanseryje vykdoma daug nuodugnesnė patikra. Jei su sveikata problemų nėra, belieka įvertinti savo finansines galimybes.
Autosportas tai daug lėšų reikalaujanti sporto šaka. Todėl finansinės galimybės apsprendžia kokią sporto šaką geriau pasirinkti. Tiesa, aukščiausių rezultatų siekti bet kurioje autosporto disciplinoje būtinos tikrai nemažos lėšos, tačiau jei siekiama tik dalyvauti varžybose, varžantis su kitais mažo biudžeto sportininkais, tai lėšų gali pakakti ir vidutines pajamas turinčiam sportininkui. Dabar pabandysime atsakyti į keletą dažniausiai užduodamų klausimų.


Kas yra tas autosportas?
Labai nesiplėsdami pasakysime, kad tai labai įvairialypė sportinė veikla, kurią sudaro daug atskirų ir tarpusavyje besiskiriančių sporto šakų, kurias organizaciniu požiūriu vienija Lietuvos Automobilių Sporto Federacija (LASF), o techniniu – automobiliai. Tarp populiariausių ir plačiai Lietuvoje kultivuojamų automobilių sporto šakų galima paminėti ralį, žiedines lenktynes, krosą bei rali-krosą na ir žinoma labai tarp jaunimo populiarias “Drag” arba „Drifto“ lenktynes. Nederėtų pamiršti ir slalomo – tikros autosporto mokyklos, bei nesenai į automobilių sporto šeimą įsijungusios 4X4 šakos.
Nors gerai neišmanančiam visų šio sporto subtilybių gali pasirodyti, kad visos sporto šakos panašios, tačiau iš tiesu taip nėra. Skiriasi ne tik varžybų pobūdis, bet ir automobilių paruošimas, taisyklės ir t.t.
Na pasižiūrėkime kuo gi skiriasi tarkime ralis nuo kroso. Atrodytu ir vienose ir kitose varžybose sportininkai važiuoja gruntiniais keliais, tik vieni bendro naudojimo, o kiti (kroso varžybose) uždara trasa. Skiriasi dar ir tai, kad krosas tai grupinės lenktynės. Čia grupė sportininkų startuoja vienu metu ir todėl vyksta tiesioginis lenkimas, kontaktai ir t.t.
Ralyje gi startuoja ekipažas – vairuotojas ir šturmanas. Ten jie tiesiogiai varžosi tik su trasa. O kaip pravažiavo varžovai – pamatoma tik greičio ruožo finiše.
Kaip matote labai į krosą panašios žiedinės lenktynės. Ten taip pat startuojame grupėje, uždara trasa, tačiau pati trasos danga skiriasi – žiedinėse lenktynėse tai asfaltas.
Kiekviena iš šių savarankiškų šakų yra tikrai patraukli ir naujokai gali rinktis, kurios iš jų varžybose norėtų dalyvauti. Tai priklauso daugiausia nuo paties būsimo sportininko asmeninių savybių, pomėgių.
Pateikėme labai supaprastintą atskirų sporto šakų apibūdinimą. Iš tiesų jos skiriasi labiau. Ypač skiriasi pats automobilių paruošimas. Jei tektų kada palyginti tarkime tris to pačio modelio automobilius, paruoštus kroso, ralio ir žiedinėms lenktynėms tai net nepatyrusio vairuotojo akis pastebėtų didelius skirtumus. Tačiau ką kalbėti apie automobilių paruošimo skirtumus atskiroms sporto šakoms, jei net tarkime raliui, tačiau pagal skirtingų grupių reikalavimus, ruošti automobiliai skiriasi. Manome, kad nereikia sakyti jog skiriasi ne tik techniniai parametrai bet svarbiausia skiriasi paruošimo kaina. Pavyzdžiui visiems gerai pažįstamą automobilį “Opel Astra” paruošti varžyboms pagal S (standartinė) grupės reikalavimus pakaktų kokių 12 –15 tūkstančių litų (įskaitant naudoto automobilio kainą), na o jei sugalvotumėte tą pačią “Astrą” paruošti pagal A grupės reikalavimus, tektų pakloti 3 – 4 kartus didesnę pinigų sumą.


Tai kaip pasirinkti?
Išsiaiškinus pagrindinius atskirų automobilių sporto šakų skirtumus, nusistačius savo pomėgius bei norus reikėtų pasirinkti kokią konkrečiai sporto šaką norite kultivuoti. Nuo to priklausys ir tolimesni Jūsų žingsniai.
Pasirinkimas priklauso ir nuo gyvenamosios vietos. Tarkime Jūs gyvenate netoli kurios nors autokroso trasos, ar Kaune, nes Kačerginėje yra vienintelė Lietuvoje trasa žiedinėms lenktynėms. Jums patinka grupinės lenktynės. Tokiu atveju turite neblogas sąlygas kultivuoti krosą bei rali-krosą, ar žiedines lenktynes. Pirmiausiai tai svarbu dėl pačios trasos buvimo, kurioje galima treniruotis. Antra – greičiausiai Jūsų mieste yra ne vienas sporto klubas jau kultivuojantis šias sporto šakas ir Jūs turėsite galimybę gauti išsamią informaciją arba net tapti klubo nariu, kas leistų žymiai greičiau įsilieti į sportininkų gretas.
Jei arti jokios autosporto trasos nėra, o Jums patinka besikeičiančios trasos, važiavimas ekipaže – rinkitės ralį. Šie patarimai tik bendro pobūdžio. Ralio trasose išvysite nemažai kauniečių, o į žiedinių lenktynių startą stoja vilniečiai ar šiauliečiai. Taip kad iš tiesu pasirinkimas priklauso tik nuo Jūsų.


Ar vienas lauke karys?
Dalis naujokų, pasirinkę patikusią sporto šaką, pasiskaitę varžybų taisykles, pasižiūrėję į techninius reikalavimus automobiliams ir pagalvoję, kad jau viską žino apie autosportą, daro lemtingą klaidą - nusprendžia savarankiškai siekti sporto aukštumų. Jie pervertina savo jėgas, o per didelis pasitikėjimas apsprendžia ir neišvengiamas klaidas.
Dažniausiai pasitaikanti klaida - patys nekantriausi, susiradę internete, puola pirkti naudotą sportinį automobilį ir mano, kad padarė pirmą svarbų žingsnį sporto aukštumų link. Jų nuomone, belieka tik sėsti į tą “bolidą” ir tapti čempionu. Deja, dažniausiai tai tik atitolina realias galimybes startuoti varžybose.
Reikalas tame, kad naujokai dažniausiai pervertina paties automobilio svarbą, o neturėdami praktinės patirties ir remdamiesi tik teorinėmis žiniomis neteisingai pasirenka automobilį, taip neretai išmesdami pinigus į balą.
Be to nereikia pamiršti, kad svarbiausias autosporte ne pats automobilis, o jį vairuojantis žmogus. Todėl būtent nuo sportininko sugebėjimų ir meistriškumo didžiąja dalimi priklausys atvažiuos tas automobilis pirmuoju ar paskutiniuoju.
Na o kaip įvertinti savo meistriškumą ir kur tobulinti savo vairavimo įgūdžius mums gali patarti tik treneriai ar patyrę sportininkai.


Į sporto klubą!
Šiuo metu šalyje jau veikia kelios lenktynininkus ruošiančios mokyklos. Tokias paslaugas individualiai teikia ir kai kurie autosporto klubai. Informaciją apie šias įstaigas Jums gali pateikti LASF darbuotojai. Kaip „paslaptį“ galiu pasakyti, kad pradedančius sportininkus ruošiu ir aš kartu su kolegomis iš „Vilniaus sportinio vairavimo centro“.
Sprendimas pradėti nuo mokymosi suteikia keletą privalumų. Specialistų padedami Jūs galėsite įvertinti savo, kaip sportininko, galimybes, patobulinti vairavimo įgūdžius, įgyti kaip teorinių taip ir praktinių žinių apie pasirinktą sporto šaką.
Mokyklų ir klubų treneriai, įvertinę Jūsų sugebėjimus bei galimybes, pamokys ne tik kaip tinkamai pasirinkti automobilį, bet ir kaip jį teisingai vairuoti bei prižiūrėti.
Tik klubuose Jūs sužinosite kokias pasirinkti padangas, kiek į jas pripūsti oro, kur pasidaryti tinkamą ratų geometriją, kiek mokėti už sportinius amortizatorius ir t.t. ir pan. Visų sportinio automobilio paruošimo varžyboms plonybių mes čia ir neišpasakosime. Neužtektų vietos nedideliame straipsnelyje. O kur dar sportinio automobilio vairavimo ypatumai? O varžybų taktika?
Labai svarbu ir tai, kad klubų specialistai padės Jums pasiskaičiuoti metinį varžybų biudžetą. Daugelio pradedančių sportininkų bėda ta, kad jie nelabai įsivaizduoja kiek iš tiesu lėšų reikalauja šis užsiėmimas (plačiau apie tai sekančiame skyrelyje).
Galima pateikti dar net ne vieną dešimtį argumentų įrodančių, kad norint aktyviai įsijungti į autosporto veiklą ir sėkmingai siekti rezultatų tiesiog būtina kreiptis į vieną iš veikiančių autosporto klubų. Na o būtent į kokį iš jų, tiksliau patars, kaip ir minėjome, LASF darbuotojai, atsižvelgdami į Jūsų finansines galimybes, gyvenamąją vietą, pasirinktą sporto šaką.


Ir kiek gi visa tai kainuoja?
Tikslių skaičių Jums nepateiks niekas, bet apytiksles sumas galima įvardinti. Tarkime Jūs norite dalyvauti ralio čempionate. Net ir siekiant dalyvauti pačioje pigiausioje, standartinių automobilių grupėje, kur važiuojama beveik serijiniais, ne pirmos jaunystės viena ašimi varomais automobiliais, Jums reikėtų sukaupti apie 20 – 30 tūkstančių litų metinį biudžetą. Ir tai be paties automobilio ir sportininkų ekipiruotės (aprangos) kainų. Todėl iš tiesu, pradedančiajam sportininkui pirmasis sezonas gali kainuoti iki 50 – 60 tūkstančių litų.
Tačiau jei nuspręsite važiuoti greitesniu ir labiau paruoštu, o tuo pačiu ir brangesniu visais ratais varomu automobiliu, Jūsų biudžetas ženkliai viršys aukščiau paminėtas sumas. Gali tekti pereiti į šešiaženklių skaičių lygį.
Kalbant apie kitas autosporto šakas (krosas, žiedinės lenktynės) sumos gali būti tik nežymiai mažesnės. Tiesa pasitaiko atvejų, kai sportininkai, ypač dalyvaujantys autokroso varžybose, tvirtina, kad jiems pakanka ir mažesnio nei 20 tūkstančių litų metinio biudžeto. Tačiau pasikalbėjus su jais paaiškėja, kad tai pavyksta pasiekti tik tuo atveju, kai sportininkai patys, savo rankomis pasigamina, remontuoja ir prižiūri savo sportinius automobilius. Neretai tam naudojamos ir savadarbės ar naudotos detalės. Tačiau tokias galimybes turi ne visi.


Mėgėjų varžybos
Jei Jus išgąsdino sumos, nurodytos ankstesniame skyriuje, nereikia nuleisti rankų. Kelias į autosportą Jums tikrai nesibaigia. Šiuo metu LASF aktyvina mėgėjiškų varžybų organizavimą. Dalyvavimas šiuose renginiuose žymiai pigesnis ir čia startuoti gali sportininkai turintys mažesnį biudžetą. Tarp populiarių mėgėjiškų varžybų galima paminėti slalomo ar vis dažnėjančias mėgėjų ralio varžybas ir kalnų lenktynes. Neretai čia pamatysime startuojant ir patyrusius sportininkus, šalies čempionatų dalyvius. Čia jie atvyksta norėdami pasitreniruoti, išbandyti sportinius automobilius. Na o mėgėjams atsiranda galimybė palyginti save su patyrusiais lenktynių trasų meistrais.
Reikia paminėti ir kitas varžybas, vis labiau populiarėjančias tarp pradedančių sportininkų: tai „Mini Žiedo“ lenktynės, „B lygos“ ralio čempionatas, „LAS taurė“ kitos varžybos. Jose puikiai gali pasireikšti pradedantys sportininkai.
Mėgėjų varžybose dalyvaujama beveik standartiniais automobiliais, todėl jų paruošimas nėra brangus. Lėšos remontui bei priežiūrai nedaug didesnės nei skiriamos šeimos automobiliui.
Tačiau ir šiuo atveju tikslingiau būtų ne savarankiškai pulti į varžybų verpetą, o kreiptis į vieną iš autosporto klubų, kultivuojančių mėgėjiškas autosporto šakas. Taip Jums pavyks išvengti daugumos pradedančiųjų daromų klaidų, bereikalingų nuostolių ir greičiau siekti aukštų sportinių rezultatų.


Literatūra
Žemiau pateikiamas dokumentų sąrašas gal ir ne visai atitinka “literatūros” supratimą, tačiau perskaityti šiuos dokumentus reikėtų norint susipažinti su visomis taisyklėmis. Nepateikėme dar automobilių techninių reikalavimų sąrašo, tačiau juos (kaip ir čia nurodytus) nesunkiai rasite LASF internetiniame puslapyje - http://www.lasf.lt/. Pasiskaitę suprasite, kad autosportas nėra paprasta sporto šaka, o gausybe įvairių dokumentų reglamentuota veikla. Todėl norint greičiau juos perprasti patartina kreiptis į specialistus.
LASF veiklą reglamentuojantys dokumentai:
1. Lietuvos automobilių sporto Federacijos Įstatai
2. Lietuvos automobilių sporto Kodeksas
3. Lietuvos automobilių ralio čempionato Reglamentas
4. Lietuvos automobilių ralio Taisyklės
5. Lietuvos automobilių kroso (ralio-kroso) čempionato Reglamentas
6. Lietuvos automobilių kroso (ralio-kroso) čempionato pagrindinės Taisyklės
7. Lietuvos žiedinių lenktynių čempionato Reglamentas ir Taisyklės
8. Lietuvos automobilių slalomo čempionato Taisyklės
9. Lietuvos automobilių greituminio slalomo ir kalnų lenktynių čempionato Reglamentas ir Taisyklės
10. Atviro Lietuvos automobilių "DRAG" lenktynių čempionato Reglamentas ir Taisyklės
11. 4x4 Lietuvos visureigių bekelės sporto varžybų Taisyklės ir jų priedai
12. 4x4 Lietuvos atviro visureigių bekelės sporto čempionato Reglamentas


Lietuvos automobilių sporto čempionato bei pirmenybių varžybos vykdomos vadovaujantis:
- FIA tarptautiniu sporto kodeksu;
- Lietuvos automobilių sporto kodeksu;
- Bendrosiomis Lietuvos automobilių sporto oficialių varžybų vykdymo sąlygomis;
- Sporto šakos Reglamentu, Taisyklėmis, papildomais nuostatais, techniniais reikalavimais bei organizatoriaus ar varžybų vadovo išleistais Biuleteniais.
Straipsnio autorius Artūras Pakėnas

automobilių sporto treneris

REKLAMA
REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų