• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Europos Sąjunga svarsto, ar nereikėtų anglies pluošto įtraukti į pavojingų medžiagų sąrašą. Tai galėtų iš esmės pakeisti automobilių pramonės žaidimo taisykles. ES pareigūnai motyvuoja tokį žingsnį sveikatos ir aplinkosaugos sumetimais, tačiau pramonės atstovų pasipriešinimas, regis, neišvengiamas.

30

Europos Sąjunga svarsto, ar nereikėtų anglies pluošto įtraukti į pavojingų medžiagų sąrašą. Tai galėtų iš esmės pakeisti automobilių pramonės žaidimo taisykles. ES pareigūnai motyvuoja tokį žingsnį sveikatos ir aplinkosaugos sumetimais, tačiau pramonės atstovų pasipriešinimas, regis, neišvengiamas.

REKLAMA

Pasiūlymas įtraukti anglies pluoštą į ribojamų medžiagų sąrašą buvo įtrauktas į atnaujintą Transporto priemonių eksploatavimo pabaigos direktyvos (ELV) versiją, kurią Europos Parlamentas pateikė 2025 m. balandį. 

Kaip nurodoma Japonijos leidinyje „Nikkei“, pagrindinis argumentas tai padaryti – perdirbant automobilius (pvz., utilizuojant), nuo anglies pluošto atskylančios mikroskopinės skaidulos gali būti pavojingos tiek žmonių sveikatai, tiek aplinkai.

Nors teisės aktas dar nėra priimtas, diskusijos Europos Parlamente, Komisijoje ir Taryboje įsibėgėja. Jei pasiūlymas būtų patvirtintas, anglies pluošto naudojimas automobiliuose galėtų būti uždraustas nuo 2029 metų.

Ar anglies pluoštui yra alternatyva?

Įdomu tai, kad ES teisės aktuose numatyta galimybė taikyti išimtis pavojingomis pripažintoms medžiagoms, jei joms nėra tinkamų alternatyvų. Tokios išimtys jau taikomos automobilių gamyboje naudojamam švinui, gyvsidabriui, kadmiui ir šešiavalentiam chromui. Vis dėlto, anglies pluošto atveju, ES kol kas nenurodė, kas galėtų būti laikoma adekvačiu pakaitalu. Tuo pačiu pati iniciatyva tarsi suponuoja, kad alternatyva egzistuoja.

Jei šis sprendimas būtų priimtas, tai būtų pirmas kartas, kai pagrindinė vyriausybinė institucija oficialiai įvardytų anglies pluoštą kaip pavojingą medžiagą.

Anglies pluoštas jau seniai nebėra tik lenktynėms paruoštų automobilių sudedamoji dalis. Pastaraisiais metais jis vis plačiau naudojamas serijinėje gamyboje – ypač elektromobiliuose, kuriems būtina mažinti svorį, kad būtų kompensuotas sunkesnių baterijų svoris ir padidintas nuvažiuojamas atstumas. Pavyzdžiui, „BMW iX“ modelyje naudojamos specialios anglies pluošto konstrukcijos, vadinamos „Carbon Cage“.

REKLAMA
REKLAMA

Pagal dabartinį projektą siūlomas draudimas būtų taikomas tik lengviesiems automobiliams, tačiau kol kas neaišku, ar ateityje jis nebus išplėstas ir kitoms sritims. Anglies pluoštas taip pat plačiai naudojamas aviacijoje (pvz., „Boeing 787 Dreamliner“), vėjo jėgainėse, dviračiuose, burinių laivų stiebuose bei žvejybos įrangoje – visur, kur svarbu mažas svoris ir didelis tvirtumas.

REKLAMA

Industrijos atsakas – neišvengiamas

Reaguodama į pasiūlymą, Japonijos žiniasklaida pranešė apie smukusias pagrindinių Azijos anglies pluošto gamintojų – „Teijin“, „Toray Industries“ ir „Mitsubishi Chemical“ – akcijas. Šie trys gamintojai bendrai valdo daugiau nei 50 proc. pasaulinės anglies pluošto rinkos.

Europos gamintojai ir automobilių markės, tarp jų „BMW“, „Hyundai“, „Lucid“, „Tesla“ ir daugelis sportinių ar superautomobilių kūrėjų, taip pat aktyviai naudoja anglies pluoštą, todėl draudimas jiems suduotų tiesioginį smūgį.

Kadangi vien 2024 m. anglies pluošto rinka pasaulyje siekė 5,5 mlrd. JAV dolerių, galima tikėtis, kad prieš tokį draudimą smarkiai priešinsis tiek automobilių, tiek aviacijos pramonė. Gali nutikti taip, kad anglies pluoštas bus pripažintas pavojingu, bet nebus draudžiamas, arba visa iniciatyva bus atidėta ar visai atmesta.

REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų