Į naujienų portalą tv3.lt portalą kreipęsis skaitytojas piktinosi dabar nustatyta tvarka ir klausė: „Kodėl aš, jau sumokėjęs visą lizingo sumą ir tapęs automobilio savininku, dar kartą turiu mokėti už registraciją? Juk automobilis jau registruotas, numeriai – tie patys, niekas nesikeičia, tik popieriuje vietoj lizingo bendrovės atsiranda mano vardas.
Bet dabar reikia eiti į „Regitrą“, gaišti laiką arba mokėti kurjeriui, nes būtinas popierinis registracijos liudijimas. Kodėl jo negalima turėti skaitmeninio? Kodėl reikia dar kartą mokėti už tai, kas jau ir taip padaryta? Tai yra kažkoks absurdas.“
Šį, regis, paprastą, bet daugeliui aktualų klausimą analizavome kartu su „Regitros“ atstovais ir pasidomėjome, kaip tokios situacijos sprendžiamos kitose šalyse.
Kodėl reikia naujų dokumentų pasibaigus lizingui?
Pagal šiuo metu galiojančią tvarką, pasibaigus išperkamosios nuomos (lizingo) laikotarpiui, registracijos duomenys privalo būti atnaujinti. Transporto priemonė iš pradžių įregistruojama lizingo gavėjo vardu kaip valdytojo, o savininku laikomas lizingo paslaugų teikėjas – dažniausiai bankas arba finansų įmonė.
Pasak „Regitra“ atstovės ryšiams su visuomene Eglės Bačionytės, pasibaigus lizingui, faktinis valdytojas tampa ir automobilio savininku, todėl registracijos duomenys turi būti atnaujinti.
Šis procesas yra reglamentuotas Lietuvos Respublikos teisės aktais, įskaitant Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų registravimo taisykles, todėl norint keisti nusistovėjusią tvarką, reikėtų atnaujinti ir šiuo metu galiojantį įstatymą.
„Naujas savininkas įrašomas Transporto priemonių savininkų apskaitos informacinėje sistemoje ir Kelių transporto priemonių registre. Taip pat kartu išduodamas naujas registracijos liudijimas“, – sako E. Bačionytė.
Nors šiuo atveju automobilio registracijos mokestis nėra taikomas, vairuotojai vis tiek turi sumokėti už naujo dokumento išdavimą ir, jeigu pasirenkama, už jo pristatymą.
Už tokio dokumento išdavimą šiuo metu mokama 11,30 euro, o registruojantis internetu – 9,04 euro. Jei dokumentas pristatomas į namus ar siuntų terminalą, prie šios sumos prisideda papildomos išlaidos (nuo 4,90 iki 6,99 euro). „Regitros“ duomenimis, dokumento kaina tvirtinama Vidaus reikalų ministro įsakymu ir yra pastovi.
Be to, perkant automobilį vairuotojams taip pat taikomas transporto priemonių registracijos mokestis, kurio dydis priklauso nuo CO₂ emisijos – jis aktualus M1 ir N1 kategorijos transporto priemonėms. Nuo 2024 m. šis mokestis indeksuojamas pagal kainų pokyčio indeksą.
Valstybės biudžetui tai – reikšmingos įplaukos. 2023 m. vien iš registracijos mokesčio buvo surinkta daugiau nei 36 mln. eurų, o 2024 m. ši suma viršijo 37 mln. Tai rodo, kad registracijos procedūros – ne tik paslauga, bet ir nuoseklus finansinis srautas valstybei.
Planuoja skaitmenizuoti ir išduoti nemokamai
Apskritai, šiandien fizinis registracijos dokumentas išlieka būtinas daugeliu kitų atvejų: perleidžiant automobilį, pasibaigus lizingui, keičiant bet kokius duomenis, vykstant į užsienį ar naudojantis tam tikromis paslaugomis, tačiau ateityje automobilio registracijos dokumentai taps skaitmenizuoti.
„Regitra“ atstovės E. Bačionytės teigimu, nuo 2025 m. rudens prasidės darbai kuriant vieningą transporto priemonių registracijos skaitmenizacijos sistemą visoje Europos Sąjungoje.
„Priėmus direktyvą dėl registravimo dokumentų, kuri nustatys, kad dokumentas gali būti elektroninis bei nustatys jam reikalavimus ir sąlygas, valstybės vieningai ruošis tokiam pokyčiui.
Direktyvos reikalavimai bus perkelti į nacionalinę teisę. Elektroninis registracijos liudijimas turės būti išduodamas po 4 metų nuo direktyvos įsigaliojimo. Tačiau žmonėms bus palikta teisė gauti ir fizinį registracijos liudijimą, jei jie to norės“, – sako pašnekovė.
Kol kas nėra aišku, kaip tiksliai atrodys būsima tvarka Lietuvoje ir visoje Europos Sąjungoje. Kadangi direktyva dar ankstyvoje vystymo stadijoje, šiuo metu taip pat nėra aiškus nei būsimos sistemos funkcionalumas ar kitos detalės.
Pavyzdžiui, ar automobilio registracijos dokumentus perkėlus į elektroninę erdvę bus peržiūrėta ir duomenų atnaujinimo tvarka bei kaina, ypač tais atvejais, kai keičiasi tik teisinis statusas (pavyzdžiui, po lizingo sutarties pabaigos).
Vis dėlto, E. Bačionytė atskleidė, kad šiuo metu parengtoje direktyvoje nurodyta, kad el. registracijos liudijimas turės būti išduodamas nemokamai.
Estija taip pat ruošiasi pokyčiams
Estija – viena iš šalių, kuri dažnai minima kaip skaitmenizacijos lyderė. Vis dėlto, transporto priemonių registracijos dokumentas čia taip pat išliko fizinis.
Pasak Estijos transporto administracijos Transporto priemonių registracijos skyriaus vadovas Märtenas Surva, e-paslaugų sistema yra plačiai naudojama, bet pats dokumentas – kol kas, popierinis.
„Šiuo metu registracijos liudijimas išduodamas popieriniu formatu, tačiau jį galima užsisakyti internetu – dokumentas pristatomas į namus“, – teigia M. Surva.
Pasak jo, diegiant skaitmenines paslaugas, svarbiausia buvo supaprastinti pačias procedūras – nuosavybės pasikeitimą, duomenų keitimą, registracijos liudijimo dublikatų užsakymą ir kt. Visa tai dabar galima atlikti internetu, o priverstinių apsilankymų skaičius padaliniuose ženkliai sumažėjo.
Pašnekovas pabrėžė, kad Estija sąmoningai nesiekia kurti elektroninio registracijos liudijimo tol, kol nebus bendros ES sistemos. Kaip pastebi M. Surva: „Nėra prasmės vystyti nacionalinį sprendimą, kuris negalėtų būti pripažintas kitose ES šalyse.“
Nyderlanduose vairuotojų gyvenimas patogesnis
Nyderlandai jau daugiau nei dešimtmetį taiko modernią transporto priemonių registravimo sistemą, kurioje atsisakyta popierinių dokumentų.
Nuo 2014 metų sausio 1 dienos visus automobilių registracijos liudijimus šalyje pakeitė plastikinės kortelės – „Kentekencard“. Jas išduoda nacionalinė transporto agentūra RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer).
Ši kortelė – tai ne tik fizinis dokumentas, bet ir elektroninis identifikatorius. Joje integruotas lustas, kuriame saugoma išsami informacija apie automobilį ir jo savininką. Kartu su kortele išduodamas ir unikalus 9 skaitmenų registracijos kodas (Tenaamstellingscode), reikalingas visoms svarbiausioms operacijoms – nuo nuosavybės perleidimo iki transporto priemonės eksporto į kitą šalį.
Kortelės išdavimas kainuoja 37,90 euro – tai vienkartinis mokestis, mokamas tik naujos kortelės išdavimo atveju.
Perleidžiant transporto priemonę kitam asmeniui ar tiesiog ją perregistruojant, taikomas papildomas 12,50 euro mokestis.
Visus šiuos veiksmus galima atlikti nuotoliniu būdu. Nebūtina vykti į fizinį RDW padalinį. Užtenka turėti „Kentekencard“ kortelę, registracijos kodą ir galimybę patvirtinti tapatybę per „DigiD“ sistemą. Ši paslauga veikia išmaniuosiuose telefonuose su NFC funkcija, todėl procesas trunka vos kelias minutes.
Kad reikia sunaikinti šį klaną egzistuojantį už mūsų pinigus
Tai yra blogiau nei kažkada buvusios mafijos