Vyras prieš kelis metus paėmė paskolą iš „Credit24“, kurią valdo „IPF Digital Lietuva“, tačiau jo žmona teigia, kad jis sutarties negavo, o pasikeitus telefono numerį nebepavyko prisijungti prie savitarnos svetainės. Dėl šios priežasties tapo sudėtinga stebėti savo kredito istoriją.
„Sutarties vyras negavo, o jei ji buvo siųsta – į rankas nepakliuvo, nes tuo metu jis gyveno nuomojamame bute. Prisijungti prie savitarnos nebepavyko pasikeitus telefono numerį. Keletą kartų bandant susisiekti su įmonės darbuotojais, kad atnaujintų duomenis, niekaip nepavyksta susikalbėti. Paskola mokama, tačiau nei jos likutis, nei sutarties pasibaigimo data nėra žinoma – žmogiška pamiršti tokius dalykus“, – sako kreditą paėmusio vyro žmona.
Ji pasakoja, kad paskambinus į įmonę, buvo klausta kliento numerio, tačiau jis taip pat nežinomas. Darbuotojams pasakytas asmens kodas, vardas, pavardė, elektroninis paštas, bet paklausus apie buvusią gyvenamąją vietą iškilo nesutapimų: „Vyras neprisimena kokiu adresu buvo deklaruotas ir kokį pateikė įmonei. Pokalbis ir baigdavosi pasakant, kad šiuo metu jie niekuo negali padėti.“
Moteris teigia, kad dar daugiau keblumų sukelia tai, kad jie gyvena Klaipėdoje, kur nėra „IPF Digital Lietuva“ filialo.
„Darbuotojams aiškinama, kad mes nenorim skolintis pinigų, o norim juos grąžinti, bet tam reikia gauti duomenis, po kiek ir kada turime mokėti. Šių duomenų, pasak įmonės darbuotojų, mes gauti negalime. Esame iš Klaipėdos, filialo šiame mieste nėra, o susisiekti su bendrovės direktoriumi neįmanoma. Įmonė dalina paskolas, bet kai žmogus nori ją grąžinti net pagal asmens kodą neranda savo kliento. Tai juokinga“, – dėl susiklosčiusios situacijos piktinosi moteris.
Ji taip pat pabrėžė, kad, pasikeitus duomenims, su kitomis įmonėmis pavyko susitarti ir duomenis atsinaujinti.
Būtina patvirtinti tapatybę
„IPF Digital Lietuva“ direktorius Vygintas Domarkas teigia, kad su šia situacija yra susipažinę ir iškilusios problemos jau yra išspręstos, visgi pabrėžia, kad sutarties duomenys gali būti atskleidžiami tik klientui.
„Galiu patvirtinti, kad su pačiu įmonės klientu visi nesusipratimai jau yra išspręsti ir jis informaciją apie savo sutarties sąlygas turi. Tačiau norime priminti, kad jokiems kitiems asmenims – net, jei kaip šiuo atveju, tai būtų kliento žmona – mes kliento sutarties duomenų atskleisti neturime teisės“, – sako V. Domarkas.
Jis pasakoja, kad įmonės „IPF Digital Lietuva“ klientui norint pakeisti savo duomenis ar pasitikslinti sutarties detales būtina patvirtinti savo tapatybę, šiuo atveju ji tvirtinama atsakant į kontrolinius klausimus.
„Patys mūsų klientai informaciją apie jų sutarties detales lengviausiai gali gauti arba savo asmeninius duomenis pakeisti kreipęsi į mus telefonu arba el. paštu. Jie savo tapatybę turi patvirtinti atsakydami į kelis kontrolinius klausimus, kurių atsakymai turi būti žinomi pačiam klientui – pateikę registruotą telefono numerį, asmens kodą, adresą, paskolos ėmimo datą ir sumą“, – aiškina V. Domarkas.
Skatinamas atsakingas skolinimasis
Šventiniu laikotarpiu padidėja skolinimųsi skaičius ir kyla klausimas, kaip susitvarkyti su užklupsiančiomis išlaidomis. „IPF Digital Lietuva“ direktorius V. Domarkas pabrėžia, kad planuojant skolintis pinigus iš bendrovės, tai reikia labai gerai apsvarstyti: „Norime priminti, kad mes skatiname atsakingą skolinimąsi ir visada raginame realiai įvertinti savo finansinę situaciją, ar laikinai išgelbėjusi paskola situacijos neapsunkins vėliau.“
Jis pasakoja, kad atliktas reprezentatyvus jaunuolių tyrimas rodo, jog kalėdinėms išlaidoms jie paskolų imti yra visai nelinkę – 86 proc. net nesvarstytų tokios galimybės. Pasak V. Domarko, tokie tyrimo rezultatai yra džiuginantys.
„Džiaugiamės, nes tai rodo, kad dar ypač tvirto finansinio pagrindo neturintys jaunuoliai visgi skolinasi atsakingiau ir reikšmingesniems dalykams, o kalėdinėms išlaidoms susitaupo arba randa pigių sprendimo būdų. Visada pirmiau patariame problemą pabandyti išspręsti patiems ar sprendimui susitaupyti“, – sako V. Domarkas.
Jis pasakoja, kad darbo patirtis ir tyrimai rodo – viena dažniausių priežasčių paskolai tampa netikėtos ir neplanuotos išlaidos: dėl įvairių daiktų gedimų, laikinų sveikatos problemų ir panašiai.
„Patariame tokioms situacijoms atsidėti po truputį pinigų kas mėnesį, kad, jei be paskolos išsisukti nepavyksta, ji būtų tik būtiniems poreikiams. Taip pat rinkdamiesi paslaugos teikėją, ieškokite pačios mažiausios bendros paskolos kainos, o ne atskirų mokesčių ar įmokų“, – pataria „IPF Digital Lietuva“ direktorius.
Reikia įvertinti savo galimybes
Lietuvos banko Kredito ir mokėjimo paslaugų priežiūros skyriaus vyr. specialistė Aistė Tavorė atkreipia dėmesį, kad pastaruosius dvejus metus suteiktų vartojimo kreditų skaičius gruodžio mėnesį gerokai viršija suteikiamų vartojimo kreditų vidurkį.
„Vartojimo kreditų teikimas itin suintensyvėja prieššventinę savaitę, t. y. maždaug gruodžio 18–22 dienomis, kai suteikiama beveik pusantro karto daugiau vartojimo kreditų nei vidutiniškai suteikiama kitomis dienomis gruodžio mėnesį. Pirmąją Kalėdų dieną vartojimo kredito sutarčių sudaroma mažiausiai ir intensyviau imamasi skolintis tarpušvenčiu“, – pastebi A. Tavorė.
Specialistė pabrėžia, kad prieš skolinantis reikėtų užduoti sau kelis klausimus: Kokiu tikslu skolinuosi? Kiek man kainuos paskola? Ar man tikrai reikia to daikto, kuriam ketinu skolintis? Gal galėčiau tokią sumą sutaupyti ar pasiskolinti iš artimųjų, kad paskola būtų be palūkanų ir mokesčių?
„Skolinantis trumpalaikiam vartojimui, pavyzdžiui, kelionei, naujam telefonui ar naujesnio modelio buitinei technikai, reiktų prisiminti, kad vartojimo paskola yra vienas brangiausiai kainuojančių produktų, o išaušus naujiems metams, turėsite grąžinti ne tik pasiskolintą sumą, bet ir sumokėti palūkanas, padengti administravimo ir kitus mokesčius, todėl pasverkite, ar tikrai jums reikia didelės šventės ir brangių pirkinių. Skolintis verta, jei ketinate finansuoti tai, kas turi ilgalaikę vertę“, – sako A. Tavorė.
Ji pastebi, kad jei vis dėlto nusprendėte skolintis, patariama nepamiršti gerųjų įpročių – palyginti kelis vartojimo kredito pasiūlymus ir pasirinkti palankiausią.
„Kritiškai reikėtų vertinti ir vartojimo paskolos pasiūlymus, kai yra žadama 0 proc. palūkanų – pamačius tokį pasiūlymą, patariame iškart patikrinti bendros kredito kainos metinę normą – ji žymima raidėmis BKKMN. Šis dydis padės palyginti skirtingus pasiūlymus ir pasirinkti geriausią kainą“, – aiškina specialistė.
Ji atkreipia dėmesį, kad prieš prisiimant finansinius įsipareigojimus reikėtų įsivertinti savo galimybes tinkamai juos įvykdyti, kad sotesnės ar linksmesnės šventės netaptų dideliu galvos skausmu naujais ateinančiais metais.