Dar kovo mėn. Berlyno trijų eismo juostų žiedinis tiltas (vok. Ringbahnbrücke) buvo netikėtai uždarytas, sukeldamas chaosą ir priversdamas 100 tūkst. automobilių, kurie juo kasdien važiuodavo, rinktis kitus maršrutus.
Po mėnesio rytinėje Berlyno dalyje strategiškai svarbus Wuhlheide tiltas buvo įtrauktas į vis ilgėjantį „byrančių tiltų“ (vok. „Brösel-Brücken“) sąrašą ir šiuo metu yra griaunamas.
Maža to, ekspertai apskaičiavo, kad 4 tūkst. greitkelių tiltų ir 12 tūkst. kitų kelių tiltų reikia skubiai remontuoti arba pakeisti.
Susirūpinimas dėl dešimtmečius trukusio nepakankamo investavimo poveikio yra toks didelis, kad kartu su griūvančiais mokyklų pastatais ir apgailėtinos būklės geležinkelių tinklu jis tapo prioritetiniu klausimu Friedricho Merzo vyriausybės darbotvarkėje, kuri žada milijardus Vokietijos senstančios infrastruktūros atnaujinimui.
Praėjusį rugsėjį rytiniame Drezdeno mieste 53 metų senumo Carolos tiltas nugriuvo vidury nakties, praėjus 10 minučių po to, kai per jį pravažiavo tramvajus. Miesto valdžia teigė, kad tai buvo stebuklas, jog niekas nežuvo.
Vaizdingo Vakarų Vokietijos miestelio Liudenšeido gatvės kasdien užkemšamos 25 tūkst. sunkiasvorių transporto priemonių, nukreiptų čia po to, kai 2021 m. dėl konstrukcinių problemų buvo uždaryta svarbi transporto arterija – netoliese esantis Rahmedo viadukas, kuris vėliau buvo nugriautas.
Vietiniai gyventojai skundžiasi dėl didelio triukšmo ir taršos, o verslininkai teigia, kad nukentėjo jų apyvarta ir masiškai išvyksta kvalifikuoti darbuotojai.
Šiuo metu vyksta daliniai naujos konstrukcijos statybos darbai, kurie turėtų būti baigti kitais metais.
Problema nėra viešojo finansavimo trūkumas
Hallės universiteto ekonomikos tyrimų instituto makroekonomikos skyriaus vadovas Oliveris Holtemölleris teigia, kad problema yra ne viešojo finansavimo trūkumas, o kiti veiksniai: „Biurokratinė našta, labai sudėtingos planavimo procedūros ir kvalifikuotų darbuotojų trūkumas.“
Pasak jo, padėtį dar labiau pablogino „politikai, siekiantys būti perrinkti ir teikiantys pirmenybę projektams, kurie duoda labai trumpalaikę grąžą“.
Tačiau dar prieš tapdamas kancleriu, F. Merzas savo vidaus politikos prioritetų sąraše aukštai įrašė infrastruktūros būklės gerinimo klausimą.
Kovo mėnesį jis parlamentui pateikė 500 mlrd. eurų vertės fondą, skirtą per ateinančius 12 metų investuoti į infrastruktūrą.
Tiltams diskusijose buvo skirta dar daugiau dėmesio, nes pripažinta, kad jų renovacijos išlaidos gali būti įtrauktos į Vokietijos karinių išlaidų įsipareigojimus.
Bet kuriuo atveju, tiltų remontas laikomas pagrindiniu F. Merzo vyriausybės išbandymu: ar jis sugebės susidoroti su daugybe iššūkių, su kuriais susiduria didžiausia Europos ekonomika, kuri jau trejus metus patiria neigiamą augimą?
„Tegul ekskavatoriai dirba“, – praėjusį mėnesį sakė jo finansų ministras Larsas Klingbeilas iš Socialdemokratų partijos, bandydamas pakelti nuotaiką.
Vokietijos pramonės ir prekybos rūmų, atstovaujančių milijonams įmonių, ataskaitoje teigiama, kad Vokietijos tiltų būklė „simbolizuoja visos [šalies] infrastruktūros apgailėtiną būklę“.
Komentuodamas transliuotojui RBB, Berlyno ekonomikos ir teisės mokyklos statybos inžinerijos profesorius Helmutas Schmeitzneris įspėjo: „Apskritai, mūsų infrastruktūra yra tokia, kad turime manyti, jog ateityje tiltai ir keliai bus uždaromi vis dažniau.“
„Griūvanti Vokietija“
Vokietijos senstančios infrastruktūros idėja taip įsitvirtino, kad populiari televizijos laida „Heute-show“ neseniai visą laidą skyrė „griūvančiai Vokietijai“. Jei padėtis nepagerės, tinkamas šūkis šaliai būtų „Rūdijame ramybėje“, juokavo laidos vedėjai.
Tačiau daugeliui tai nėra juokinga – jie įspėja, kad jei F. Merzui nepavyks greitai pagerinti padėties, politinės pasekmės gali būti pražūtingos.
O. Holtemölleris paragino vyriausybę neskubėti taisyti Vokietijos, „nes tai tik padidintų infliaciją, bet nesukurtų realios vertės ar geresnių tiltų“.
Ji turėtų „išanalizuoti, kur reikia investuoti, kurie tiltai artėja prie savo gyvavimo pabaigos“ ir „suderinti veiksmus ir žodžius, o ne žadėti daugiau, nei galima įvykdyti“, sakė jis.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!