• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Kovo 28-ąją Europos bendrovės galutinai prarado galimybę teikti, drausti ir remontuoti Rusijos oro linijų lėktuvus – šiuos apribojimus įtvirtino ketvirtasis ES sankcijų paketas. Iš Rusijos pusės buvo priimti įstatymai, kuriuos užsienio verslininkai ir ekspertai vadina slapta užsienio lėktuvų nacionalizacija.

Kovo 28-ąją Europos bendrovės galutinai prarado galimybę teikti, drausti ir remontuoti Rusijos oro linijų lėktuvus – šiuos apribojimus įtvirtino ketvirtasis ES sankcijų paketas. Iš Rusijos pusės buvo priimti įstatymai, kuriuos užsienio verslininkai ir ekspertai vadina slapta užsienio lėktuvų nacionalizacija.

REKLAMA

Pasaulinei aviacijos pramonei tai reiškia krizę – lizingo ir draudimo bendrovės turės prisiimti kelių milijonų dolerių nuostolius.

Rusijos oro linijos eksploatuoja daugiau nei 1300 lėktuvų. Tai yra įvairių nuosavybės formų technika – Rusijoje ir užsienyje gaminti orlaiviai, įmonėms priklausantys orlaiviai ir galiausiai importuoti lėktuvai, kuriuos Rusijos oro linijos nuomoja iš užsienio nuomotojų. Pastarieji sudaro didžiausią dalį. „Reuters“ remiantis analitinės bendrovės „Cirium“ duomenimis, pagal kuriuos Rusijos oro linijos iš užsienio lizingo teikėjų išsinuomojo 515 lėktuvų.

Rusijos transporto ministras Vitalijus Saveljevas sakė, kad užsienio nuomotojai bando išimti 500 technikos vienetų už 20 mlrd. dolerių – dėl jų gauta prašymų.

REKLAMA
REKLAMA

Lėktuvus daugiausia išnuomodavo arba duodavo paskolas jiems įsigyti Europos šalių įmonės. Didžiausia iš šių bendrovių pagal lėktuvų kainą Rusijos rinkoje yra „AerCap“, kurios būstinė yra Dubline. Jai priklauso 152 orlaiviai, kurių bendra vertė siekia 2,1 mlrd. eurų. Tarp rinkos lyderių yra „SMBC Aviation“ (priklauso Japonijos institucijų konsorciumui, kurio būstinė yra Dubline), turinti 34 lėktuvus, kurių vertė 1,3 mlrd. Kitas svarbus žaidėjas – „Avolon“ (centrinė būstinė Londone), nuomojanti 14 lėktuvų iš viso už 320 mln. (Financial Times duomenys).

REKLAMA

BBC Rusijos tarnyba atsako į pagrindinius klausimus apie situaciją su Rusijos lėktuvais.

Jei lėktuvai priklauso užsieniečiams, kodėl jie vis dar yra Rusijoje?

Savininkams po sankcijų įvedimo pavyko sulaikyti 78 užsienyje esančius lėktuvus, pranešė Rusijos transporto ministras Vitalijus Saveljevas. Sulaikymai vyko ir šalyse, kurios neįvedė jokių priemonių prieš Rusiją – pavyzdžiui, Armėnijoje ir Turkijoje.

REKLAMA
REKLAMA

„Jie (Aeroflot) skrido dėl savo keleivių, dėl to buvo areštuoti du tolimųjų reisų lėktuvai“, – sakė jis.

Iš karto po šių areštų Susisiekimo ministerija apribojo Rusijos vežėjų skrydžius į užsienį. Jie ten gali skristi tik Rusijos lėktuvais arba importuotais lėktuvais, kurie buvo įsigyti ir registruoti Rusijoje.

„Ieškome teisinių būdų tartis su nuomotojais ir išspręsti šį klausimą, bet kol kas tai nepavyksta... Jie nenori leistis į derybas dėl mokėjimų kompensacijų ir Rusijos orlaivių išpirkimo, bet vis dėlto mes neprarandame vilties ir nepasiduodame. Pasiduoti, reiškia palikti Rusiją be aviacijos“, – sakė Vitalijus Saveljevas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Vežėjų skolos galėtų išplisti ir į bankus, kurie galėtų suteikti garantijas lizingo sandoriams.

„Tai yra apie 200 mlrd. rublių visoms oro linijoms, nes mūsų bankai... išrašė akredityvus prieš užsienio bankus, garantuodami, kad šie mokėjimai bus atlikti“, – sakė Saveljevas. Anot jo, oro linijų bendrovių įsipareigojimų nevykdymas gali turėti įtakos bankams.

REKLAMA

Rusijos valdžia, norėdama palikti lėktuvus Rusijoje, priėmė naują įstatyminę bazę. Visų pirma, jie leido perregistruoti orlaivius, įrašytus užsienio registruose. Ši priemonė, kai kurių Vakarų verslininkų manymu, leis konfiskuoti orlaivius. Susisiekimo ministerijos duomenimis, iš užsienio į Rusijos registrą buvo perkelta beveik 800 orlaivių. Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija (ICAO) pranešė, kad dviguba registracija gali prieštarauti tarptautinei teisei – Čikagos konvencijai.

REKLAMA

Vyriausybės priimti du dekretai leido apdrausti, perdrausti ir prižiūrėti Rusijos teritorijoje esančius orlaivius, taip pat apribojo jų išankstinį grąžinimą – tokiu būdu Rusijai buvo perkelta finansinė ir techninė nuomojamų užsienio orlaivių priežiūra bei sertifikavimas. Dabar techninei orlaivių priežiūrai užsienio kompanijų dalyvavimas nėra reikalingas – pakanka Rusijos reguliavimo institucijos sertifikato.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Aviakompanijos „Rossija“ techninis padalinys Sankt Peterburge gavo pratęstą užsienyje pagamintų orlaivių, įregistruotų Rusijos Federacijos valstybiniame registre, Federalinės oro transporto agentūros remonto ir aptarnavimo sertifikatą.

Atnaujintas remonto ir aptarnavimo sertifikatas galioja „Boeing" ir „Airbus" orlaiviams. Rusijoje likusius lėktuvus valdžia taip pat ketina drausti Rusijos perdraudimo bendrovėse „prie centrinio banko“, nurodoma Susisiekimo ministerijoje.

REKLAMA

Gerai, orlaiviai liks – kaip bus su atsarginių dalių tiekimu į Rusiją?

Nuo kovo 28 dienos ES įmonės neturi teisės tiekti orlaiviams skirtų atsarginių dalių, kurios bus naudojamos Rusijoje. Susisiekimo ministras Vitalijus Saveljevas teigia, kad kovo pabaigoje susidariusi situacija yra laikina.

„Kažkada mums prireiks atsarginių dalių, kurias iš mūsų atėmė, tačiau mes ieškome sprendimų", – sakė jis Federacijos taryboje.

REKLAMA

Vienas iš problemos sprendimo būdų yra išimti atsargines dalys iš kai kurių orlaivių, kad būtų galima suremontuoti kitus. Tačiau pirkti lizingu lėktuvai taip pat bus ardomi. Apie tokią perspektyvą kovo pradžioje kalbėjo Aviacijos techninio centro bendrovės „Ural Airlines“ direktorius Igoris Poddubnas.

„Pradėjome analizę ir padarėme išvadą, kad iš principo nei šiandien, nei rytoj nesustosime, tai tikrai. O „Ural Airlines“ lėktuvai skris saugiai, neerzindami orlaivių parko ir be vandalizmo, t.y. nekeičiant atsarginių dalių du ar tris mėnesius“, – „Interfax“ cituoja Poddubną.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kovo pabaigoje tai, matyt, ėmė dėtis realybėje. Pigių skrydžių bendrovė „Pobeda“ (priklausanti „Aeroflot“ grupei) savo lėktuvų parką mažina nuo 41 iki 25 lėktuvų, kad likusius panaudotų atsarginėms dalims, o jų pakaktų tol, kol bus atkurtos prarastos tiekimo grandinės. Tai pranešė „RIA Novosti“, remdamasi laikinai einančio aviakompanijos generalinio direktoriaus pareigas Andrejaus Jurikovo laišku. Bent dalis jų orlaivių parko buvo pirkta lizingu.

REKLAMA

Kokie lėktuvai skraidys Rusijoje?

Europos kompanijų draudimas pirkti lizingu orlaivius galioja bet kokiems orlaiviams – ne tik tiems, kurie pagaminti Europoje. Kovo 1 dieną „Boeing“ sustabdė veiklą Maskvoje bei atsarginių dalių tiekimą ir techninės priežiūros paslaugas Rusijos oro linijoms.

Kovo 18 dieną JAV Prekybos departamentas uždraudė 99 Rusijos „Boeing“ orlaivių degalų atsargų pildymą, atsarginių dalių teikimą ir paslaugų teikimą (išimtis taikoma tik turint specialius leidimus). Nors Rusijos viduje galima išlaikyti importuotų orlaivių tinkamumą skraidyti, tačiau dėl sankcijų skraidyti į užsienį nebegalima.

REKLAMA

Susisiekimo ministerijos duomenimis, tarptautinius skrydžius gali vykdyti importuoti ir Rusijoje pagaminti orlaiviai, kurie buvo įsigyti ir įregistruoti Rusijos registre. Iš viso tai 193 orlaiviai, iš kurių 148 yra Sukhoi Superjet orlaiviai.

Tačiau SSJ yra regioninis orlaivis, kurio didžiausias deklaruotas nuotolis yra apie 3 tūkst.– 4,5 tūkst. km. Esant uždaram dangui virš Ukrainos ir pietų Rusijos, oro maršrutai buvo pailginti skrendant į šalis, kurios neuždarė dangaus Rusijos įmonėms, pavyzdžiui, Turkiją ir Egiptą. Vienas iš variantų gali būti skrydžiai su persėdimu.

REKLAMA
REKLAMA

Atsižvelgdama į tai, „Aeroflot“ kovo 25 d. pradėjo pardavinėti lėktuvų bilietus naujiems reguliariems skrydžiams iš Sočio į Armėniją, Egiptą, Izraelį, Kazachstaną, Turkiją ir Uzbekistaną. Skrydžius vykdys jos antrinė įmonė „Rossija“ „Superjet“ lėktuvais – tam Sočio oro uoste bus bazuojama iki 10 tokių lėktuvų.

Skrydžių programa iš Sočio yra orientuota į tranzitinį keleivių srautą iš kitų bazinių grupės oro uostų – Maskvos, Sankt Peterburgo ir Krasnojarsko, patikslino įmonės atstovas.

Kas mokės už Rusijoje paliktus lėktuvus?

Greičiausiai didžiausius nuostolius patirs draudikai, perdraudikai ir vakarų lizingų teikėjai. Tačiau kol tai nebus nuspręsta, įmonių laukia ilgas bylinėjimasis.

„Visų pirma, gali kilti ginčų dėl to, ar tam tikros apsaugos galiojimo laikas pasibaigė automatiškai po sankcijų įvedimo, ar vežėjas jį atšaukė iki orlaivių ekspropriacijos proceso“, – rašo „Fitch Ratings“.

„Fitch Ratings“ skaičiavimais, pagal blogiausią scenarijų bendra draudimo išmokų suma gali siekti iki 10 mlrd. dolerių. Nauji Rusijos įstatymai palengvino užsienio lizingo teikėjų padėtį.

JAV bendrovės „Air Lease“ pirmininkas Stephenas Udvaras-Hazy sakė, kad nauji Rusijos teisės aktai patvirtina, kad Maskva ketino konfiskuoti lėktuvus. Tai gali padėti savininkams formuojant pretenzijas draudikams, rašo britų verslo laikraštis „Financial Times“.

REKLAMA

Tačiau kai kurioms įmonėms vis tiek pavyko grąžinti lėktuvą nuomotojams. Kovo mėnesį „Utair“ savo pranešime rašė, kad pagal savininkų-lizingų teikėjų reikalavimus ir sutartys, nutraukė devynių „Boeing 737NG“ orlaivių eksploataciją.

„Fitch“ teigimu, ateityje situacija su Rusija paveiks visą aviacijos draudimo rinką. Visų pirma, draudikai ir perdraudikai didins išmokas ir sumažins pasitikėjimą kitomis rinkomis.

„Jei taip gali nutikti Rusijoje, ar tai gali nutikti ir Kinijoje?“ – „Financial Times“ cituoja pašnekovą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų