Bet dabar ne apie tai. Ar esate girdėję posakį „iš lūpų į lūpas“? Ar žinote, kaip gilioje senovėje buvo užrašomos pasakos, sakmės ir net istoriniai įvykiai? Aišku, niekaip. Visą informaciją, dešimtmečiais ir šimtmečiais, perduodavo iš lūpų į lūpas. Būtent tokiu būdu buvo išsaugoma visa išmintis.
Dabar, šiais laikais, dar kažkiek to yra likę, bet jau visai nebe tas, kaip kad buvo anksčiau. Dabar jau ne visi yra linkę dalintis tuo ką matė, ką girdėjo ar patyrė. Arba galėtume pasakyti, kad jeigu ir yra linkę, tai dažniau dalinasi tuo kas atsitiko blogo, o ne gero. Visa purvasklaida ant šio slibino pastatyta. Žodžiu, kad tik būtų purvo papilstyta, o kas gera – nutylima, nes žmogui gal net laiko nėra geroms žinioms… Koks ten posakis yra, laimė mėgsta tylą? Nesąmonė. Galbūt už tai ir yra pasaulyje tiek daug nelaimės, kad visi tyli apie gėrį ir dalinasi vien tik negatyvumu.
Pamėginkit iš tokio žmogaus išgauti informaciją, kur tą gerą daiktą pirko. O dar ir už gerą kainą, ar su didele nuolaida. Tik pamurmės ką nors po nosimi ir tiek reikalų. Nes ne visi yra linkę nuoširdžiai dalintis, ypač – gerais dalykais. Vieni sakys kur pirko, o kiti ne. Na, kartais gal visai ir suprantama, juk rekomendacija prilygsta įsipareigojimui. Žmogus, matydamas tavo džiaugsmą tikisi ir pats tokį patirti, o nepatyręs nusivilia dvigubai.
Dar yra variantas, kai gaunasi tarytum sugedęs telefonas. Vienas pasako, kitas perduodamas nuo savęs dar prideda dalį, trečias dar ką nors pakeičia, o ties ketvirtu, jau žiūrėk, rekomendacija ir visai priešingai skamba! Esmė yra, kad žmonės skirtingai girdi, skirtingai priima ir apdoroja gautą informaciją. Taip ir gimsta pačios keisčiausios istorijos iš „sugedusio telefono“ fenomeno. Ir vėl priminsiu, kad visi mes – skirtingi.
Nuoširdžiai dalintis yra linkęs tik labai nedidelis kiekis žmonių. Pavyzdžiui, vienoje iš mano terpių, kurioje daug metų dirbu, drabužių kūrimo srityje, net praeitame amžiuje esu gavęs pravardę „Audinių karalius“. Šioje srityje retai kada išduoda savo paslaptis ar jomis noriai dalinasi. Moteris, atradusi savo siuvėją, kuri kuria jai individualius drabužius, įvaizdį, nenorės dalintis savo meistru kartu su savo draugėmis, nes nori būti ir išlikti išskirtine. Ypač, jeigu ta siuvėja yra neatrastas ir niekam nematomas „perliukas“. Kiek istorijų apie tai turiu! Ir net negalėčiau išskirti pagal miestus ar jiems primetamus mentaliteto ypatumus. Juk kiekviena moteris nori būti ypatinga ir atrodyti išskirtinai, o siuvėja yra tas asmuo, kuris gali suteikti moteriai šį jausmą, pasitelkdama savo rankų darbą. Kas pasaulyje dėsis, jeigu atsiras daugybė jos kopijų? Net prigimtinai moteriška lytis yra linkusi aršiau tarpusavyje konkuruoti.
Retas, kuris dalinasi rekomendacijomis ir tuo, kas gali pabrangti. Įdomus paradoksas, kad ne dažnas rekomenduoja savo namų valytoją. Atrodo, kas čia tokio, bet… kiekviena rekomendacija priveda prie to, kad paslauga brangsta. Niekam nepatinka mokėti daugiau nei anksčiau. Ne veltui visi pykstame ant infliacijos. Tačiau aš, man valymo paslaugas teikiančią moterį, drąsiai pagyriau ir rekomendavau savo draugams. Ir ką Jūs manote? Dabar mes visi galime džiaugtis jos puikiai atliekamomis valymo paslaugomis. Tačiau toks elgesys yra labiau retas nei dėsningas, man tą pasipasakojo per tiek metų dirbusios moterys. Jos juk nesusitarę.
Rekomendacija yra atsakomybė. Kaip žinia, atsakomybe retai kas nori apsikrauti. Pagal prigimtį, lengva ranka rekomenduoja gal tik kokie 15–20 procentų žmonių. Ir tai, čia tik labai apytikris skaičius.
Dabar tas „iš lūpų į lūpas“ virto nuomonių mainymųsi socialiniuose tinkluose „iš Facebook į Facebook“. Čia tampa labai opus rekomendacijos patikimumas, kadangi tai yra erdvė, kur visi gali sakyti viską, kitaip sakant – bet kas gali sakyti bet ką. Socialinių tinklų aplinkoje didelę įtaką auditorijai turi šiuolaikinės socialinių tinklų žvaigždės – influenceriai. Jie yra įtakingi nuomonės formuotojai. Turėtume juos vadinti įtakingais žmonėmis, nes toks būtų tiesioginis vertinys, bet retas tampa išties įtakingas, kuomet vos vienas influencerio ištartas sakinys ir prekės ženklas gali pasiekti savo pardavimų aukštumas. O, žiūrėk, kita įmonė, po vienos neigiamos frazės, jau nebeturi praktiškai nė vieno kliento. Štai kokią galią turi mūsų šių laikų „žvaigždės“. Tik bėda, kad dalis jų parduos save už niekingus pinigėlius ir nė nesivargins pasidomėti, ką tiksliai reklamuoja.
Šių dienų influenceriai, tiesą pasakius, daugeliui pagelbėja. Dauguma žmonių jaučiasi saugiai, kai jiems nereikia galvoti savo galva ir kai turi galimybę kliautis kažkieno kito žodžiais. Apskritai, dauguma nėra linkusi galvoti. Juk avizmas buvo, bus ir klestės vis labiau. Kitaip sakant, kai jiems nereikia išeities ieškoti patiems, o ji yra pasiūloma. Jeigu rekomendacija pasitvirtina, vystosi didesnis pasitikėjimas vienas kito nuomone.
Taip pat šiuolaikinis būdas, atitinkantis pasakymą „iš lūpų į lūpas“ yra senas geras rinkodaros būdas – tinklinis marketingas, pastatytas ant WOM pamato (Word-of-Mouth Marketing). Iš kitos pusės, visą gyvenimą patys žmonės buvo kaip tinklinis marketingas. Visuomenė yra it vientisas tinklas, kuriuo keliauja informacijos bangos.
Dauguma smulkiųjų verslininkų geriausia savo verslo reklamos forma laiko informaciją, kuri yra skleidžiama iš lūpų į lūpas. Pavyzdžiui, ar esate girdėję, kad „Ferrari“ ir „Bugatti“ automobilių reklamos per televizorių nepamatysite, nes jų auditorija yra ne ten? (Gal tik Dubajuje ją galima pamatyti, bet čia retas išskirtinumas). Tačiau apie „Ferrari“ tikrai žinote, štai kokie galingi žodžiai gali būti! Beje, tai ir puikus reklamos būdas įmonei, nes jis – nemokamas! Kas gi nenorėtų tokios reklamos. Pigiau ir būti negali!
Žmonės savo kalbomis reklamą gali paversti net į geometrinę progresiją, jei tai bus pletkai arba, kaip dabar sako, virusas – ilgainiui kiekvienas žodis įgauna dvigubai stipresnę prasmę nei prieš tai. O tai gali būti labai naudinga arba, kaip tik – labai nepalanku prekės ženklui. Įsivaizduokite, jeigu žmonės kliausis tik kieno nors nuomone ir nieko naujo neišbandys patys. Jie ne tik gali atimti iš savęs galimybę atrasti tai kas jiems tinka labiausiai, bet ir labai daug verslų žlugtų.
Metodas „iš lūpų į lūpas“ nepasižymi greitu poveikiu. Tai it sniego gniūžtė – praeina daug laiko kol gniūžtė virsta sniego lavina, ypač jeigu jos neskatini. Žinoma, atsiradus socialiniams tinklams ta sniego gniūžtė tampa lavina kur kas greičiau. Naujienos sklinda žymiai sparčiau. Tačiau ši sklaida vis dar nėra tokia didelė, kad būtų galima tikėtis sulaukti rezultatų per kelias dienas, taip būna tik išskirtiniais atvejais. Jei norite itin greito rezultato, nereikėtų kliautis vien šio tipo reklama.
ATSARGIAI, kaip jau ir minėjau, tai lyg sugedęs telefonas. Ne visuomet iš lūpų į lūpas sklindanti reklama yra tiksli ir patikima, kartais suveikia sugedusio telefono principas ir potencialūs klientai išgirsta iškraipytą informaciją. Taip gali pasklisti būtų ir nebūtų dalykų. Netgi įmanoma išgirsti apie neegzistuojančius pranašumus ir panašiai, tuomet pirkėjų lūkesčiai būna nepateisinti, o pirkėjai lieka suklaidinti ir nusivylę įmone. O kai netiksli informacija smarkiai išplinta rinkoje, ją suvaldyti tampa labai sudėtinga. Kartais net ir neįmanoma. Tokiu atveju įmonės priverstos samdytis brangias reklamos kampanijas ir naudotis specialistų paslaugomis.
Na gerai, jau baigiu savo informacinę sklaidą apie žodžio galią ir poveikį. Reikia leisti Jums juk pailsėti. Norėjau, jog suprastumėte, kad kai kurie taip bijo ieškoti naudojantis savo patirtimis, jog naudojasi vien tik kitų. Taigi nepamirškite būti ir tais, kurie „rekomenduoja“. Viena ir ta pati rekomendacija visiems, primena it bendrą dietą visų tipų žmonėms. Tai neįmanoma. Juk kiekvienas skirtingai priauga svorio ir skirtingai jį numeta. Tad maitinimasis pagal tą patį valgiaraštį tikrai visiems nepadės pasiekti norimų rezultatų. Linkiu Jums nebijoti būti savimi ir ieškoti patiems. Neieškokite to, kas geriausia kitam. Raskite tai, kas geriausia Jums!