Taip antradienį vykusiame Vyriausybės posėdyje nutarė ministrų kabinetas.
„Susisiekimo ministerija yra politiką formuojanti institucija. TA kainų tvirtinimo funkcija yra nepriskirtina politikos formavimui, nes tai ekonominė priežiūros institucijos funkcija“, – sako susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius.
Šis nutarimas turėtų įsigalioti šių metų birželio 1 d. Iki to laiko Susisiekimo ministerija turėtų patvirtinti techninių apžiūrų įmonių skaičiaus ir jų išsidėstymo Lietuvoje nustatymo metodiką ir pagal ją nustatyti, kiek kur esančių įmonių atliks technines apžiūras.
Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) turės patvirtinti privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros maksimalias kainas.
Jau anksčiau Susisiekimo ministerija buvo parengusi naują Maksimalių privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros kainų nustatymo metodiką ir pateikusi ją svarstymui.
Tačiau neaišku, ar būtent šia metodika remsis LTSA nustatydama naujas kainas.
Vis dėlto su metodikos projektu susipažinęs Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ direktoriaus pavaduotojas Audrius Glėbus ją džiaugiasi.
„Nauja metodika įvertina ne tik atskirų įmonių ūkinės veiklos rodiklius, bet ir tokius dalykus kaip statistinis visos Lietuvos darbo užmokesčio pokytis, infliacija, vartotojų kainų indeksas ir pan.“, – pastebėjo Audrius Glėbus.
Jis taip pat atkreipė dėmesį, kad lig šiol TA kainos skaičiavimas buvo reglamentuojamos vadovaujantis dar 2002 metais priimtu Vyriausybės nutarimu, kuriame aprašyta tvarka techninės apžiūros įmonėms daugeliu atvejų sukurdavo nemažų problemų siekiant laiku ir kokybiškai įgyvendinti joms deleguotas funkcijas, tinkamai prižiūrėti ir modernizuoti patikros linijas, statyti naujas TA stotis ir t. t.
Pradėjus Maksimalių privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros kainas skaičiuoti pagal naują metodiką šis klausimas būtų „depolitizuotas“ – sprendimus dėl galimų kainos korekcijų priimtų Lietuvos transporto saugos administracijos specialistai, įvertinę visas aplinkybes.
„Viena didžiausių problemų – pastaruosius penkerius metus (paskutinį kartą leidimą 15 proc. kilstelėti TA kainas Susisiekimo ministerija buvo davusi 2014-aisiais) galiojusios techninės apžiūros kainos stipriai komplikavo TA įmonių galimybes mokėti konkurencingus atlyginimus kontrolieriams.
Kaip žinia, per šį laiką pabrango praktiškai viskas, nuo elektros energijos ir statybinių medžiagų iki maisto produktų ir būsto nuomos. Todėl išlaikyti aukštos kvalifikacijos specialistus, nuolat sulaukiančius kvietimų pereiti dirbti į automobilių verslo įmones, iš tiesų nepaprastai sunku“, – pabrėžė A. Glėbus.
Jo teigimu, 2018 m. atlyginimai visoje šalyje vidutiniškai augo apie 9 proc. Nuo 2015 m. iki 2019 m. III ketvirčio darbo užmokestis viešajame sektoriuje vidutiniškai augo 40 proc., o TA įmonėse – 33,6 proc.
„Akivaizdu, kad išnaudojusios visus vidinius rezervus mūsų įmonės tokiais tempais sekti rinką nespėja. Išlaikyti esamus ar prisikviesti jaunus specialistus regionuose iš tiesų labai sunku“, – situaciją komentavo pavaduotojas.
Anot jo, per pastaruosius penkerius metus technologinės įrangos (stabdžių stendų, keltuvų, važiuoklės kratytuvų, išmetimo ir žibintų matavimo prietaisų) kainos, periodinė priežiūra ir remontas, metrologinė patikra, kalibravimas pabrango maždaug 17–20 proc. Panašiai kilo ir statybos bei remonto darbų kainos.
Šiuo metu lengvųjų automobilių su benzininiais varikliais techninė apžiūra Lietuvoje kainuoja 14,5 euro – mažiausiai visoje Europoje. Palyginimui, Latvijoje analogiška transporto priemonės patikra kainuoja apie 25 (beje, nuo šeštųjų automobilio eksploatacijos metų privalomoji techninė patikra ten atliekama kasmet), Lenkijoje – 23, Estijoje – 40 eurų. Senosiose ES šalyse beveik visur TA kainuoja per 50 eurų, o Vokietijoje – 106 eurus.
Kadangi naujoji Maksimalių privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros kainų nustatymo metodikos formulė vis dar nėra patvirtinta, tiksliai pasakyti kaip galėtų keistis vizito į techninės apžiūros stotį kaina šiuo metu nėra galimybių.
Viešai svarstyta, kad techninė apžiūra gali brangti iki 2 eurų, tačiau „Transekstos“ atstovai tai vadina spėlionėmis.