Dar spalio pradžioje Susisiekimo ministerija paskelbė įsakymo projektą „Dėl maksimalių privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros kainų nustatymo metodikos patvirtinimo“.
Tai padariusi, visuomenei ir suinteresuotiems asmenims ministerija davė 10 darbo dienų pastaboms ir pasiūlymams pateikti. Šis terminas baigėsi spalio 22 d.
Atsakydama į klausimus, kas toliau bus daroma su ministro įsakymu, kada jis bus pasirašytas, kada įsigalios ir kaip keisis techninių apžiūrų kainos, Susisiekimo ministerija atsiuntė tokį komentarą:
„Šiuo metu Maksimalių privalomosios techninės apžiūros kainų nustatymo metodikos nuostatos tobulinamos atsižvelgiant į suinteresuotų institucijų pateiktus siūlymus. Esminių pastabų derinant teisės akto projektą su suinteresuotomis institucijomis negauta.
Dėl teisės akto įsigaliojimo datos bei techninės apžiūros atlikimo kainos nustatymo ir perskaičiavimo terminų dar diskutuojama, sprendimas kol kas nėra priimtas. Susisiekimo ministerija siūlo, kad maksimalias privalomųjų techninių apžiūrų kainas ateityje nustatytų Lietuvos transporto saugos administracija.“
Ministerijos atstovai negalėjo atsakyti, kada tiksliai bus pasirašytas įsakymas, nes „tai nėra žinoma“.
Kaina bus indeksuojama kasmet
Primename, kad naujos metodikos tikslas – „nustatyti skaidrius ir ekonomiškai pagrįstus, padengiančius paslaugų sąnaudas ir užtikrinančius reikiamą paslaugų kokybę skaičiavimo metodus, taikomus pirminėms ir pakartotinėms techninės apžiūros procedūrų maksimalioms kainoms apskaičiuoti, perskaičiuoti ir patvirtinti.“
Techninės apžiūros kainos būtų skaičiuojamos atsižvelgiant į jas atliekančių įmonių tiesiogines ir netiesiogines sąnaudas, taip pat leidžiamą pelno maržą, kuri būtų ne didesnė kaip 7 proc. apžiūrų kainos.
Metodikoje taip pat įtvirtinta nuostata, kad techninės apžiūros procedūros kaina perskaičiuojama kiekvienų metų vasarį, jei vidutinis darbo užmokestis keisis 9 proc. arba jei kainos Lietuvoje keisis 4 proc.
Be kita ko, metodikoje nurodoma, kad įmonės galės taikyti mažesnę kainą nei bus nustatyta maksimali galima kaina.
Skundžiasi negalintys didinti atlyginimų
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ direktoriaus pavaduotojas Audrius Glėbus pasakojo susipažinęs su siūloma metodika ir ją vertina teigiamai.
„Mes jau spėjom su projektu susipažinti ir pasidžiaugti, kad pagaliau atsiranda aiškūs kriterijai, kada ir kodėl techninės apžiūros kainos gali būti peržiūrimos. Nauja metodika įvertina ne tik atskirų įmonių ūkinės veiklos rodiklius, bet ir tokius dalykus kaip statistinis visos Lietuvos darbo užmokesčio pokytis, metinė infliacija, defliacija, vartotojų kainų indeksas ir panašiai“, – komentavo pavaduotojas.
Jis atkreipė dėmesį, kad lig šiol techninių apžiūrų kainos skaičiavimas vadovaujantis dar 2002 metais priimtu Vyriausybės nutarimu.
Jame nustatyta tvarka apžiūras atliekančioms įmonėms daugeliu atvejų esą sukurdavo nemažų problemų laiku ir kokybiškai įgyvendinti joms deleguotas funkcijas, tinkamai prižiūrėti ir modernizuoti patikros linijas, statyti naujas stotis ir t. t.
„Viena didžiausių problemų – pastaruosius penkerius metus (pastarąjį kartą leidimą 15 proc. kilstelėti kainas Susisiekimo ministerija buvo davusi 2014 m.) galiojusios techninės apžiūros kainos stipriai komplikavo įmonių galimybes mokėti konkurencingus atlyginimus kontrolieriams.
Kaip žinia, per šį laiką pabrango praktiškai viskas, nuo elektros energijos ir statybinių medžiagų iki maisto produktų ir būsto nuomos. Todėl išlaikyti aukštos kvalifikacijos specialistus, nuolat sulaukiančius kvietimų pereiti dirbti į automobilių verslo įmones, iš tiesų nepaprastai sunku. Vien pernai atlyginimai visoje šalyje vidutiniškai augo apie 9 proc. Mūsų įmonės tokiais tempais sekti rinką nespėja. Išlaikyti esamus ar prisikviesti jaunus specialistus regionuose iš tiesų labai sunku“, – aiškino A. Glėbus.
Anot jo, šiuo metu lengvųjų automobilių su benzininiais varikliais techninė apžiūra Lietuvoje kainuoja 14,6 euro – mažiausiai visoje Europoje.
Tuo metu, pvz., Latvijoje analogiška transporto priemonės patikra kainuoja apie 25, Lenkijoje – 23, Estijoje – 40 eurų. Senosiose ES šalyse beveik visur techninė apžiūra kainuoja per 50 eurų, o Vokietijoje – 106 eurus.