Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) informavo, kad gegužės 1 d. įsigalioja Mažmeninės prekybos taisyklių pakeitimai, numatantys supaprastintą kreipimosi į pardavėją procedūrą.
„Vadovaujantis naujosiomis nuostatomis, dėl netikusių prekių keitimo ir grąžinimo pirkėjui pakanka kreiptis į pardavėją žodžiu. Naujosios pataisos numato, kad vartotojo prašymas dėl kokybiškos arba netinkamos kokybės prekės grąžinimo, pakeitimo ar kito vartotojo reikalavimo gali būti teikiamas pardavėjui žodžiu arba raštu. Iki tol taisyklėse buvo įtvirtinta tik rašytinė kreipimosi į pardavėją forma.
Kreipdamasis į pardavėją vartotojas taip pat turi pateikti pirkimo kvitą ar kitą pirkimą–pardavimą patvirtinantį dokumentą. Jeigu kreipiantis į pardavėją kyla ginčas ir pardavėjas atsisako vykdyti vartotojo reikalavimą, patariama į pardavėją kreiptis raštu, kadangi to reikės kreipiantis dėl ginčo sprendimo į ginčų sprendimo institucijas.
Įstatymas numato vartotojo pareigą, kreipiantis į institucijas, be kita ko, pateikti verslininko atsakymo kopiją, o jeigu atsakymas negautas – vartotojo kreipimosi kopiją. Taigi, nepavykus su pardavėju sutarti geranoriškai ir pageidaujant pasinaudoti neteisminiu ginčų sprendimu, vartotojas turėtų kreiptis į pardavėją raštu“, – teigiama komentare.
Sumažės administracinė našta
Paštomatų tinklą Lietuvoje ir prekių grąžinimo platformą FLIPO valdančios bendrovės „Omniva LT“ komercijos vadovas Justinas Pileckas teigė, kad mažmeninės prekybos taisyklių pataisos suteiks vartotojams galimybę prekes prekybos vietoje grąžinti greičiau ir paprasčiau, išvengiant bereikalingo popierizmo.
„Be to, toks pakeitimas vartotojams suteiks galimybę nuotoliniu būdu, t. y. per paštomatus ar kurjerį, grąžinti ne tik internetu, bet ir įprastose prekybos vietose įsigytas prekes. Taigi vartotojai įgaus daugiau laisvės, nes galės pasirinkti, kaip grąžinti fizinėse parduotuvėse įsigytas prekes.
Svarbu, kad nuo šių taisyklių įsigaliojimo atokesnių vietovių gyventojai galės patogiau pasinaudoti teise grąžinti prekę. Šių metų sausį mūsų bendrovės iniciatyva atliktas tyrimas rodo, kad prekėms grąžinti paštomatu Lietuvoje pirmenybę teiktų 27 proc. pirkėjų“, – aiškino įmonės atstovas.
Anot jo, taisyklių taisyklių pakeitimai ne tik pagerins pirkėjų patirtį, bet ir palengvins verslo administracinę naštą.
„Ekonomikos ir inovacijų ministerijos skaičiavimais, šis Mažmeninės prekybos taisyklių pakeitimas verslo administracines išlaidas per metus sumažins apie 2 mln. eurų.
Taip pat dėl šio pakeitimo verslas išvengs pirkėjų asmens duomenų rinkimo ir saugojimo. Tokių duomenų atskleisti kartais nenori ir patys pirkėjai, todėl tikėtina, kad, galėdami išvengti tokios būtinybės, savo teise grąžinti netikusias prekes vartotojai naudosis aktyviau“, – pastebėjo J. Pileckas.
Žmonės dažniausiai grąžina drabužius ir batus
Anot įmonės atstovo, atliktas Lietuvos vartotojų prekių grąžinimo įpročių tyrimas parodė, kad 2020 m. pusė (50,5 proc.) Lietuvos pirkėjų yra grąžinę bent vieną prekę.
„Dauguma jų (70 proc.) teigė praėjusiais metais prekes yra grąžinę 1–2 kartus. Daugiau nei penktadalis (21 proc.) prekes grąžino 3–4 kartus per metus, o 8 proc. – daugiau nei penkis kartus.
Daugiausia tyrimo respondentų nurodė praėjusiais metais grąžinę drabužius (52 proc.), avalynę (29 proc.) ir elektrotechniką (19 proc.). Taip pat nemaža dalis grąžino statybos ir apdailos prekes (12 proc.), aksesuarus (8 proc.), automobilių detales“, – pasakojo J. Pileckas.
Pasak jo, kovo mėnesį pusė (50 proc.) per „Flipo“ platformą grąžintų siuntų buvo grąžintos nemokamai, nes išlaidas padengė elektroninės parduotuvės, kuriai prekės buvo grąžinamos.
„Jeigu elektroninė parduotuvė nepadengia grąžinimo išlaidų ir jų neišskaičiuoja iš pirkėjui grąžintinos sumos, tuomet pirkėjui grąžinimo paslauga, kai prekė yra siunčiama per paštomatą, kainuoja 2,15 euro nepriklausomai nuo siuntos dydžio“, – teigė J. Pileckas.
Internetinėse parduotuvėse taisyklės nesikeis?
Internetinės parduotuvės „Pigu.lt“ komunikacijos vadovė Raimonda Strazdauskaitė teigė, kad mažmeninės prekybos taisyklės yra taikomos apsiperkant fizinėje parduotuvėje, o ne internetinėje.
„Taip pat juk rašytinė prašymo forma taip pat lieka, čia šalių apsisprendimo klausimas, kokią formą pasirinkti.
O kalbant apie prekių grąžinimus, jų turime vos 0,01 proc. nuo bendro užsakytų prekių kiekio, ir kol kas grąžinimų nedaugėja“, – pastebėjo parduotuvės atstovė.