Jų atstovai pažymėjo, kad taisyklės parduotuvių lankytojams neleidžia vartoti produktų, kol už juos dar nėra sumokėta, kadangi prekės jiems dar nepriklauso.
Vis tik kai kuriose parduotuvėse pirkėjai tą daryti gali. O ir kitose prekybos vietose į tai žiūrima gan atlaidžiai, priklausomai nuo situacijos.
Anot pašnekovų, problemų gali kilti su savitarnos kasomis, kur svarstyklės rodytų tokių prekių svorio neatitikimą. Taip pat visai kitaip yra su sveriamų produktų ragavimu.
Parduotuvė – ne viešojo maitinimo įstaiga
Prekybos tinklo „Iki“ komunikacijos vadovė Gintarė Kitovė tv3.lt portalui nurodė, kad, pagal bendras taisykles, vartoti prekių už jas nesusimokėjus – negalima.
Ji aiškino, kad taisyklės vartoti pardavimui skirto maistui neleidžia, nes už jį dar nėra sumokėta ir pirkėjui jis nepriklauso:
„Parduotuvės yra stebimos vaizdo kameromis, budi apsaugos darbuotojai. Todėl bandymus ragauti maistą dar pačioje parduotuvėje visuomet stebime, kad tokios prekės nukeliautų iki kasos ir už jas būtų atsiskaitoma.“
Anot prekybos tinklo „Maxima“ Komunikacijos ir korporatyvinių ryšių departamento vadovės Indrės Trakimaitės-Šeškuvienės, didžioji dalis pirkėjų supranta, kad parduotuvė nėra viešojo maitinimo įstaiga, kur būtų galima degustuoti įvairius gaminius.
Ji džiaugėsi pirkėjų sąmoningumu ir nepiktnaudžiavimu. Bet neslėpė, kad yra buvę atvejų, kai socialiai pažeidžiami asmenys prekybos salėje vartojo alkoholinius gėrimus: „Teko kviesti policiją dėl viešosios tvarkos pažeidimo.“
„Norfa“ atstovas spaudai Darius Ryliškis taip pat įvardijo bendrą taisyklę – už prekę pirma reikia susimokėti ir tada jau galima valgyti ar gerti.
„Jeigu taip atsitinka, galvos niekas nenuims, jei žmogus susimokės už viską“, – pridūrė D. Ryliškis.
Prekybos tinkle „Lidl Lietuva“, pasak viešųjų ryšių vadovės Linos Skersytės, galioja ta pati tvarka: „Kviečiame pirkėjus produktus vartoti juos įsigijus.“
Leidžia degustuoti, o vaikams siūlo nemokamą užkandį
Vis tik taip yra ne visur – „Rimi“ pirkėjai gali atsigerti ar paragauti produktų prekybos tinklo parduotuvėse.
Ryšių su visuomene ir korporatyvinės atsakomybės vadovė Eglė Krasauskienė tik pabrėžė, kad tokiais atvejais yra svarbu susimokėti – suvalgymas arba gėrimas be apmokėjimo yra traktuojami kaip vagystė.
Atstovė tikino, kad prekybos tinklo klientai yra sąmoningi: „Todėl tikrai nepastebime, kad turėtume kokių nors nemalonumų.“
Ji paminėjo, kad, jei tėvai apsiperka parduotuvėje ir vaikas yra išalkęs, kai kuriose parduotuvėse būtent tam yra bananai, padėti ant specialaus stovo.
Ten mažieji, iki 5 metų amžiaus klientai yra kviečiami pasivaišinti sveiku užkandžiu nemokamai.
„Taip pat kviečiame dalyvauti mūsų organizuojamose degustacijose, kuriose savo pirkėjus kviečiame paragauti naujų skonių“, – pridūrė E. Krasauskienė.
Į kasą atneša nugertų buteliukų, tuščių ledų pakuočių
„Lidl“ parduotuvėse yra pastebima atvejų, kai pirkėjai karštą dieną duoda atsigerti vaikams vandens ar kitų gėrimų dar prieš susimokėjus. Į tai, anot L. Skersytės, yra žiūrima žmogiškai.
„Iki“ atstovė nurodė, kad tokie atvejai nėra dažni, bet situacijų pasitaiko įvairių: „Daugiausiai tai būna praimti mineralinio vandens ar vaisvandenių buteliukai.
Kartais pasitaiko, kad tenka nuskenuoti jau atplėštas šokoladukų, ledų ar sūrelių pakuotes. Tos prekės dažniausiai būna labai praktiškos, kai staigiai prireikia atsigaivinti – nei dešrų, nei konservų iš pakuočių pirkėjai netraukia.“
G. Kitovės teigimu, būna, kad žmonės atsidaro vandens buteliuką ir atsigeria dar apsipirkdami.
Taigi, jei yra atnešama atidaryta prekės pakuotė ar jau atsuktas gėrimo buteliukas, elgiamasi taip, lyg pakuotė būtų pilna ir ji nuskaitoma, kaina įmušama į čekį.
O dažniausiai tai būna gėrimo buteliukai, kartais pasitaiko sausainių pakelis ar panaši prekė. Ir, nors taisyklės to neleidžia, pašnekovė pabrėžė – svarbu, kad prekės atsidurtų prie kasos ir už jas būtų susimokėta.
„Paprastai darbuotojai nesikiša, nebent pamato, kad suvartojamo maisto pakuotes bandoma išmesti ar kitaip nuslėpti suvartojimo faktą. Jei maistas yra suvartojamas ir už jį vengiama atsiskaityti, tuomet elgiamės taip, lyg būtų įvykdyta vagystė.
Pasak „Norfa“ atstovo, dar neapmokėtų produktų ragavimas – labai retas atvejis. Bet dėl to pirkėjui problemų kilti neturėtų, jei jis po to už jas susimoka.
Vis tik D. Ryliškis pridūrė, kad pastebėjęs valgantį ar geriantį pirkėją darbuotojas, žinoma, gali jį sudrausminti.
I. Trakimaitė-Šeškuvienė taip pat nurodė, kad tokie atvejai „Maxima“ parduotuvėse nėra ypač dažni: „Džiaugiamės, kad pirkėjai draugiškai reaguoja nors ir į retus apsaugos darbuotojų priminimus nepamiršti susimokėti už prekybos salėje suvalgytą maisto produktą.
Paragauja saldainių ar riešutų
Paklausus, kaip yra su, pavyzdžiui, sveriamų produktų ragavimu, kai pirkėjas suvalgo vynuogę, saldainį ar riešutą, o tik tada galvoja, ar verta pirkti, „Iki“ atstovė atsakė, kad tokie atvejai – pavieniai, ypač kai pirkėjai tą prekę nori pirkti.
„Visai kita kalba, kai pirkti prekės nenori, o prekes ar gėrimus bando suvartoti parduotuvėje, tuščias pakuotes paslėpti ir išeiti, lyg nieko nebūtų nutikę.
Tokius asmenis norėtume įspėti, kad toks elgesys bus traktuojamas kaip vagystė. „Iki“ parduotuvėse įrengtos stebėjimo kameros, budi apsaugos darbuotojai, o vagystės atveju visuomet pranešame policijai“, – pažymėjo G. Kitovė.
Pasak „Maxima“ atstovės, pirkėjai atkreipia dėmesį, kad ragauti prekybos salėje esančių neplautų vaisių ir daržovių yra nehigieniška.
O suvalgę, pavyzdžiui, bandelę ar sūrelį gali užsimiršti už ją susimokėti ir turėti nereikalingą nemalonią situaciją.
D. Ryliškis nurodė, kad sveriamų produktų „Norfa“ parduotuvėse jau kaip ir nebėra, nes viskas yra supakuota.
„Tai tų riešutų ar kitų prekių ragavimo negali būti. Teoriškai gali būti, kad žmogus suvalgo saldainį ar panašiai. Visko gali būti. Bet žmogus turėtų nusipirkti ir tada ragauti.
Taip pat sveriamuosiuose skyriuose nėra taip, kad prašytų žmonės kaip turguje paragauti kažkokio produkto. Labai retai tokie dalykai būna“, – kalbėjo pašnekovas.
Pustuštis ar visai tuščias pakelis – ar jį priims savitarnoje?
„Rimi“ atstovė nurodė, kad įprastose kasose, kai kasininkei yra pateikiama tik tuščia pakuotė, ši yra skenuojama įprasta tvarka. O prireikus darbuotoja gali papildomai apie tai pasiteirauti pirkėjo.
Vis tik, jei pirkėjas atsiskaito savitarnos kasoje ir prekės svoris neatitinka, nes dalis jau buvo suvartota prieš atsiskaitant, kasos sistema gali fiksuoti svorio neatitikimą, paminėjo „Lidl“ viešųjų ryšių vadovė.
Tad tokiu atveju, L. Skersytės teigimu, savitarnos kasų zonos darbuotojas prekės pokytį turės patvirtinti.
Anot „Iki“ komunikacijos vadovės, jei gėrimo pakuotė buvo praimta ir prekės svoris pasikeitė, atsiskaityti savitarnos kasose vis tiek galima:
„Tokiu atveju prie kasos prieis darbuotojas ir pažymės, kad egzistuoja svorio paklaida, o pirkėjas galės sėkmingai užbaigti savo apsipirkimą savitarnos kasose.“
Jai antrino ir kitų prekybos tinklų atstovai, kurie aiškino, kad prie savitarnos kasos priėjęs darbuotojas išsprendžia prekės svorio neatitikimo klausimą.
„Pasitaiko, kad dar būdami parduotuvėje ištrokšta mūsų mažieji pirkėjai. Tokiais atvejais, apsiperkant savitarnos kasoje, svorio neatitikimus darbuotojas visada patvirtins“, – komentavo „Maxima“ atstovė.