„Neužtruko, kol vėl prekybos centrai ėmė siūlyti akcijas, nutaikytas į vaikus: vėl pirk už kažkiek eurų, kažkokią prekę, gausi ar tai lipduką, ar tai žaisliuką, iš serijos „surink jų 100, po mėnesio galėsi ramiai išmesti”. Tai ne tik, kad ne ekologiška, nes skatina besaikį vartojimą, bet ir taiko į silpniausią ir mažiausiai atsparią grandį – vaikus.
Kiek dar turės praeiti laiko, kad prekybos centrai priimtų sau etikos standartą, kad lipdukais galima vilioti norinčius naujų puodų, lagaminų, dar ko nors, bet ne šiukšlelių reklamą vaikams? Ir nereikia pasakoti, kad mokyti vaikus turi tik tėvai ir nuo auklėjimo priklauso, ar vaikai norės tų žaisliukų, lipdukų, ar kitokių daiktų. Gali vaikui paaiškinti, kodėl tų nesąmonių namie nebus, gali rasti būdų, kaip jų išvengti, bet iš esmės – vaikai pamatys ir tikrai užsimanys, o dar ir draugai atsineš į mokyklą, darželį, kiemą.
Galiausiai rezultatas toks, kad vaikas be reikalo yra viliojamas, nuviliamas, skatinamas priprasti vartoti. Ko verti šūkiai, kad esate už ekologiją, etiški, kai pasinaudojate mažiausiais visuomenės nariais? Kaip jūs drįstate taip elgtis?“ – klausia pasipiktinusi skaitytoja šiaulietė mama.
Svarbiausia tinkamai komunikuoti su vaiku
Šiuolaikiniai vaikai yra smalsūs naujovėms, todėl neretai jie ir užsikabina ant panašių vykdomų prekybos centrų akcijų. Tačiau, tai nereiškia, kad jie yra pažeidžiamiausia visuomenės grandis. Tokioms lojalumo akcijoms atsispirti negali ir jų tėvai bei seneliai.
„Vaikai yra imlūs, smalsūs visokiems naujiems dalykams. Pamatę per žiniasklaidą kažkokius naujus žaisliukus, kur pasakoja, kad visai lengvu būdu juos galima gauti, tai aišku, kad jie jų užsinori. Tai yra labai žmogiška, smalsu, ir čia lieka tik tėvams apsispręsti kaip jie su savo vaikais bendrauja ta tema, kiek jie patys pasiduoda šioms akcijoms. Tie patys tėvai ar seneliai irgi pakankamai mielai įsitraukia į tas akcijas net negalvodami, kad čia kažkas yra labai blogo“, – pasakoja psichologė Sonata Vizgaudienė.
Tokia prekybos centrų strategija, žmonėms kuria įtaigą, kad tokios smulkmenos mums yra reikalingos, nesvarbu, kad jos neatitaiko pomėgių, norų. Esame skatinami įsigyti ar gauti tai, ką mums įteigia prekybos centrai.
„Pirmiausiai, mums kaip suaugusiems žmonėms reikia suprasti, kad verslas yra suinteresuotas parduoti, tad galima sakyti, kad nėra ypatingai kažkurių vienų kaltesnių. Verslui tas yra naudinga, o nors daugumai tas nepatinka, atrodo, kad kam to reikia, erzina, parodo tai, kad visuomenėje tas lojalumo poreikis bei dovanos už jį egzistuoja. Mes patys turime sąmoningai atsirinkti“, – komentuoja žmonių poelgius psichologė.
Pasak S. Vizgaudienės, tokios prekybos centrų strategijos nukreiptos į tėvus bei jų atžalas, iš anksto formuoja vaikams beprasmio vartojimo poreikį. Taip pat skatina kaupti.
„Tėvams reikėtų mokyti vaikus galvoti, kaip tuos žaisliukus galima tikslingai panaudoti. Nes jeigu tėvai nieko prieš, kad vaikai juos renka, kaupia, mėto kažkur, tai vaikas supranta, kad tai yra normali praktika. Toks kaupimas yra ydingas poreikis ne tik žmogui, bet ir visuomenei.
Tam, kad prekybos centre neužkluptų vaikiška isterija, psichologė Sonata Vizgaudienė pataria tėvams pasiruošti iš anksto. Prieš atvykstant į parduotuvę vertėtų su vaiku apsitarti, kad vyksta tam tikra akcija, jį supažindinti su situacija. Toliau klausti apie tai, ar jam to tikrai reikia, ką su tuo žaisliuku jis naudingo nuveiks.
„Susitariame ir tuomet problemos kaip ir nėra. Bet jeigu mes esame nepasiruošę ir parduotuvėje sakome ne, tokiu atveju yra du keliai: arba mes vaiko sąmoningai nesivedame į parduotuvę ir iš viso neturime šios problemos, bet jeigu jau mes vežamės kartu, tai jau iš anksti susitariame, kad vaikas pamatys, kad yra tie žaisliukai, bet jų nepirksite ar ten kokių lipdukų neklijuosite. Jeigu vaikas pyks, tėvo nuomonė nepasikeis. O jeigu prasidės griuvimai ant žemės, tai tuomet tiesiog tėvai perspėja vaiką, kad paims už rankos ir išsives iš parduotuvės, ir vis tiek susitarimo bus laikomasi. Net jam ir nepritariant, jis jau yra paruošas ir supranta, kad ne viskas vyks pagal jį“, – aiškina psichologė.
Prekybos centrams strategija pelninga
Marketingo strategijos ekspertas Linas Šimonis, tokią prekybos centrų strategiją vertina labiau neigiamai, tačiau aiškina, kad ji tinklams yra pelninga. „Jeigu tokios strategijos nebūtų pelningos, prekybos centrų tinklai to nedarytų“, – teigia jis.
Vaikų dėmesį traukiančios bei pirkimą skatinančios akcijos taikomos būtent į juos, nes šie yra toji visuomenės dalis, kuri visus sprendimus priima tik emociniu pagrindu. Pasak L. Šimonio, tokie tinklų marketingo sprendimai yra neetiški.
„Pirkėjų atžvilgiu tokios strategijos yra neetiškos. Tai neetiška, nes tėvai tikrai piktinasi metai iš metų, rašo žiniasklaidai laiškus. Tikriausiai mažai tėvų galima rasti, kurie būtų patenkinti tokiomis strategijomis. Tokios akcijos formaliai yra nukreipiamos į tėvus, tačiau akivaizdu, kad tai pirmiausiai liečia vaikus. Jeigu prekybos centrai būtų paduoti į teismą dėl tokių akcijų ir teisintųsi, kad tokia reklama, kuri nutaikyta į vaikus yra nedraudžiama, tai aš dar iš tikrųjų labai abejoju, koks galėtų būti galutinis teismo sprendimas. Bet kadangi niekas to nepatikrina teisme, visiems yra viskas gerai ir tai vyksta toliau“, – sako marketingo strategijų ekspertas.
Linas Šimonis taip pat aiškina, kad tokios akcijos nutrūktų tuomet, kuomet prekybos centrams tai taptų neveiksminga.
„Tikrai prekybos tinklai, ypač tie, kurie taiko kortelių sistemas, kurie žino, kiek ir ko kiekvienas pirkėjas perka, jie labai gerai supranta kaip tuo tikslumu, ką padarius, kiek eurų yra išlošiama, ir kiek lieka. Tad jiems tai tikrai apsimoka.
Pasiskaičiavę, kad reputacijos rizika yra gerokai mažesnė negu tas pelnas, kurį šiuo metu gauna iš akcijų tokių, jie varo pilnu tempu toliau. Sakykime, kad tai vyks iki tol, kol reputacijos rizika nepasidarys didesnė ir kol tėvai nepradės kilti. Kadangi šiandien dauguma tinklų tokius panašius dalykus daro, tai na, tikėtina, kad tai vyks ir toliau, ir tai tikrai yra pelningi dalykai“, – tvirtina Linas Šimonis.