Reprezentatyvios „Spinter tyrimai“ apklausos duomenimis, beveik 9 iš 10, arba 86 proc., žmonių yra girdėję apie ligų prevencijos programas, o pusė apklaustųjų yra kurioje nors iš jų dalyvavę. Geriausiai žinoma yra krūties vėžio prevencinė programa – ją minėjo 68 proc. apklaustųjų. 67 proc. respondentų teigė girdėję apie gimdos kaklelio vėžio, 63 proc. – apie širdies ir kraujagyslių ligų, 61 proc. – prostatos vėžio, o 58 proc. – storosios žarnos vėžio prevencinę programą.
„Džiaugiamės, kad prevencinių programų žinomumas Lietuvoje yra didelis, tačiau neramina tai, kad pasitikrinti vis tiek neskubama. Dėl šios priežasties kasmet turime liūdną statistiką. Pavyzdžiui, Lietuvos gyventojų mirtingumas nuo širdies ir kraujagyslių ligų – vienas didžiausių Europoje“, – sako tyrimą užsakiusios VLK direktorius Gintaras Kacevičius.
Lietuvoje vykdomos 5 ligų prevencijos programos: gimdos kaklelio, krūties, prostatos, storosios žarnos vėžio bei širdies ir kraujagyslių ligų.
Jaučiasi sveiki
Tyrimo duomenimis, dažniausia žmonės atsisako dalyvauti nemokamose programose, skirtose ankstyvam vėžiui, taip pat širdies ir kraujagyslių ligoms diagnozuoti dėl to, kad nejaučia tam poreikio, jaučiasi sveiki (atitinkamai 57 proc. ir 43 proc.). Tarp kitų priežasčių įvardijama nuostata, kad dar per anksti ieškoti ligų, nenoras gaišti laiko, prasmės nematymas.
„Anksti aptinkamos ligos yra daug lengviau pagydomos nei aptiktos vėlesnėse stadijose. Tačiau žmonės yra įpratę eiti pas gydytoją tik pajutę simptomus, bet būtent jie yra ženklas, kad jau yra per vėlu, nespėta užkirsti kelio ligai. Prevencinių programų tikslas – nelaukti simptomų pradžios“, – primena G. Kacevičius.
Pasak VLK direktoriaus, šia kampanija ligonių kasos nori paraginti žmones nebūti abejingus savo sveikatai, nepasikliauti likimu ir išnaudoti visas siūlomas galimybes išsitirti, kad vėliau nesinorėtų atsukti laiko atgal.
Siūlo laimėti kovą su laiku
Kampaniją įgyvendinančios komunikacijos agentūros „Idea prima“ partnerio Lino Damanskio teigimu, siekiant perteikti žinią tikslinėms auditorijoms pasirinktas nesudėtingas, lengvai nuskaitomas ir žaismingas šūkis.
„Atsuk ligą atgal“ šūkis siunčia aiškią žinutę – kad norint išvengti galimų sveikatos problemų tereikia imtis veiksmų anksčiau, nei ištinka liga. Kadangi ligų prevencijos programų žinomumas yra tikrai nemažas, svarbiausias šios kampanijos tikslas yra paskatinti šalies gyventojus veikti – tikrintis sveikatą preventyviai. Šio šūkio ištakos yra visiems gerai žinomame posakyje „laiko neatsuksi“, kurį vartojame kalbėdami apie norą pakeisti ankstesnius savo veiksmus ir nuostatas, kurie galbūt pagerintų dabartinį gyvenimą“, – sako L. Damanskis.
Visuomenės informavimo kampanijai specialiai sukurtas vaizdo klipas, kuris bus transliuojamas per televiziją, taip pat šalies miestų viešajame transporte. Kampanijos metu radijo stotyse skambės specialiai sukurtas garso klipas, pagrindinę žinutę skelbs lauko reklama, o informacija bus skelbiama socialiniame tinkle „Facebook“.
Kampanijos vaizdo klipą pamatyti galima čia
Reprezentatyvioje bendrovės „Spinter tyrimai“ apklausoje šių metų rugpjūtį dalyvavo 1 011 gyventojų, kurių amžius 18–75 metai. Tyrimo rezultatus galima rasti čia.