Tokio spartumo greitasis įkrovimas dabar nebėra vien tik prabangių elektromobilių, pavyzdžiui, „Porsche Taycan“ ar „Audi e-tron GT“, savybė. 800 voltų elektros sistemas turintys vidutinės klasės modeliai, pavyzdžiui, Pietų Korėjos įmonės „Kia“ elektromobiliai EV6 ar EV9, sparčiojo įkrovimo stotelėse palaiko „Porsche“, „Audi“ ar „Tesla“ automobiliams nenusileidžiančią, o kartais net pranokstančią įkrovimo spartą. Tokių elektromobilių baterijų atsargas nuo 10 iki 80 proc. jau šiandien galima papildyti per 18-24 minutes.
Daugiau naujienų apie elektromobilius – specialioje „Elektromobilis“ rubrikoje.
Greitas ir ypač greitas įkrovimas yra patogus, bet ilgainiui – ne visada geriausias pasirinkimas jūsų elektromobilio pagrindinei baterijai. Kodėl gi nereikėtų piktnaudžiauti dažnomis greitojo įkrovimo sesijomis, nepaisant to, kokį elektromobilį vairuojate?
Atveria galimybę leistis į ilgas ir patogias keliones elektromobiliu
Svarbiausias greitojo įkrovimo privalumas – galimybė smarkiai sutrumpinti energijos atkūrimo laiką ir maksimaliai padidinti patogumą kelionėse. Pavyzdžiui, jau paminėtas „Kia EV6“ – vienas iš moderniausių ir sparčiausiai įkraunančių elektromobilių rinkoje – per keliolika minučių gali įsikrauti tiek energijos, kad galėtumėte nuvažiuoti net 250–300 kilometrų. O tai jau leidžia patogiai leistis į ilgas keliones po visą Europą be didesnių pertrūkių.
Greitasis įkrovimas gali suteikti lankstumo ir tiems, kurie neturi galimybės įsikrauti patogiausiomis sąlygomis – namie ar kitur, kur elektromobilis stovi nenaudojamas. Taip baterija gali būti įkrauta vos per neilgą apsilankymą parduotuvėje.
Deja, bet ši technologija turi ne tik privalumų, bet ir trūkumų. Ilgalaikis ir dažnas greitasis įkrovimas gali būti žalingas baterijai bei sutrumpinti jos tarnavimo laiką. Įkrovimas didele nuolatinės srovės galia sukuria daug šilumos ir sukelia nemenką stresą baterijai, dėl ko ji gali sparčiau dėvėtis. Ilgainiui tai reikštų tiek jos įkrovimo savybių prastėjimą, tiek, dažniausiu atveju, talpos mažėjimą
Tam, kad elektromobilių baterijos tarnautų ilgiau, daugelis elektromobilių gamintojų ir specialistų rekomenduoja balansą tarp greitojo įkrovimo ten, kur jo neišvengiamai reikia, ir lėtesnio, kintamosios srovės įkrovimo namuose ar darbe, ar kur kitur, kur elektromobilis stovi ir kur naudojamas didžiąją laiko dalį. Tai šiek tiek panašu į sprintą ir paprastą pasibėgiojimą: gerai formai palaikyti reikia bėgioti dažnai, tačiau nebūtinas maksimalus krūvis – jis labiau tinkamas bėgimo varžybose. Elektromobilių atveju – tolimesnėse kelionėse.
„Kia EV6“, EV9 modeliai, tai pat minėti „Porsche Taycan“, „Audi e-tron GT“ ir nemaža dalis kitų šiuolaikinių elektromobilių turi pažangias baterijų temperatūros valdymo sistemas, kurios leidžia optimizuoti terminį balansą ir suvaldyti įkrovimo poveikį. Tačiau, mąstant apie ilgalaikes pasekmes, geriau patiems užbėgti joms už akių.

Finansinis aspektas
Dar vienas reikšmingas greitojo įkrovimo aspektas – finansinis. Daugelyje miestų ir šalių sparčiojo įkrovimo stotelių paslaugos yra brangesnės, todėl dažnas tokios technologijos naudojimas gali turėti neigiamos įtakos jūsų piniginei.
Taigi, nors greitasis įkrovimas yra tikrai patogus, jis gali būti ekonomiškai nenaudingas, jei automobilis šiuo būdu kraunamas kasdien. Tol, kol yra alternatyvi galimybė naudotis lėtesniais ir pigesniais įkrovikliais, nuolatinis greitas įkrovimas nėra racionalus.
Pateiksiu apytikslius skaičius, kadangi jie gali nuolat svyruoti. Lietuvos keliuose naudojimasis įvairių operatorių greitojo įkrovimo stotelių paslaugomis gali atsieiti maždaug nuo 0,3 iki 0,7 euro už kilovatvalandę. Lėtasis įkrovimas viešosiose stotelėse gali kainuoti dvigubai pigiau, o namuose kai kurie vartotojai turi galimybę įsikrauti bateriją ir už dar patrauklesnę kainą.
Jei turite įsirengę savo ar išsinuomavę dalį nuotolinės saulės elektrinės, savo transporto priemonių baterijas galite papildyti ir vos keletą centų už kilovatvalandę kainuojančia energija, tad skirtumai gali būti akį rėžiantys. Tuo pačiu, tai yra ir natūrali paskata prisiminti, kad sparčiuoju įkrovimu iš tiesų verta naudotis ten, kur jis nuo pat pradžių tikslingai suplanuotas kaip racionalus pasirinkimas – greitkeliuose ar kituose ilgų kelionių maršrutuose.
Išliekamoji vertė taip pat svarbi
Tiesa, skrupulingai neskaičiuojantiems elektros kilovatvalandės kainos, greitasis įkrovimas vis tiek masina juo naudotis kuo dažniau. Vis dėlto, verta atsiminti, kad baterija yra brangiausia elektromobilio dalis, o jos būklė labai priklauso nuo tinkamo naudojimosi bei įkrovimo tipų balanso. Taigi finansinis nepiktnaudžiavimo greituoju įkrovimu kriterijus gali dar kartą iškilti, kai nuspręsite atsisveikinti su savo elektromobiliu ir jį parduoti kitam vairuotojui.
Patikrinus naudoto elektromobilio baterijos būklę ir nustačius didesnį jos nusidėvėjimą gali gana reikšmingai kisti ir likutinė automobilio vertė. Šio pavaros tipo automobilių antrinė rinka vis dar yra besivystanti, tad geri naudoti elektromobiliai su geros būklės baterijomis visuomet turės paklausą. Taigi, optimalus sprendimas – derinti greitojo įkrovimo galimybes su lėtesniais, bateriją tausojančiais įkrovimo būdais.
Svarbiausia, kad baterijos tausojimui nereikia kažkokių ypatingų pastangų. Tiesiog verta atsiminti paprastą taisyklę – elektromobilius praktiškiausia įkrauti, kai šie stovi nenaudojami, o tam, natūraliai, dažniausias pasirinkimas bus vidutinio greičio įkrovimo stotelės. O greitąjį įkrovimą rinkitės ilgose išvykose.