Atkreipė ekspertų dėmesį
Vidaus degimo varikliais varomų, didelių šeimų poreikius atliepiančių modelių yra ne vienas. Pasirinktinai 5 ar 7 sėdėjimo vietas kartu su solidžia doze komforto ir moderniomis saugos sistemomis gali užtikrinti tokie Lietuvoje parduodami SUV modeliai kaip „Peugeot 5008“, „Hyundai Santa Fe“, „Ford Explorer“, „Toyota Highlander“ ar „Kia Sorento“ ir t.t.
Tačiau, panūdus įsigyti tokį automobilį su elektrine pavara, pasiūla smarkiai susitraukia. Pasirinktinai didelę bagažo erdvę kelionėms ar septynias sėdimąsias vietas galima sukonfigūruoti tokiuose elektriniuose krosoveriuose kaip „Volvo EX90“, „Mercedes EQS SUV“ ar „Mercedes EQB“. Tikėtina, kad tokias galimybes suteiks ir netrukus debiutuosiantis „Range Rover“ elektromobilis. Tačiau visi jie yra „premium“ segmento modeliai, reikalaujantys itin plačiai atverti piniginę.
Todėl pro įdėmiai rinką stebinčių automobilių apžvalgininkų akis neprasprūdo pernai debiutavęs „Kia“ elektromobilis EV9. Ant jau pagarsėjusios tik elektromobiliams skirtos E-GMP platformos sukurtas dar vienas elektrinis korėjiečių gaminys perėmė visus 2022 metais Europos metų automobiliu pripažinto mažesniojo brolio EV6 pranašumus: nuo ypač greitą įkrovimą užtikrinančios 800 V įtampos elektros sistemos iki daugiau nei 500 km viena įkrova nuvažiuojamo atstumo ir plataus pagalbos vairuotojui sistemų paketo.
Be to, 5 metrų ilgio automobilis turi ir savo papildomų kozirių. Vienas jų – 3,1 metro ilgio atstumas tarp ašių. Jis kartu su elektromobiliams būdingomis plokščiomis grindimis leido inžinieriams sukurti erdvų saloną.
EV9 gali būti tiek šešiavietis, tiek septynvietis, o, priklausomai nuo sėdynių padėties, bagažinės tūris gali išaugti iki 2393 litrų. Palyginkime: vidaus degimo varikliu varomo „Kia Sorento“ bagažinė siekia iki 2011 litrų, o „Peugeot 5008“ – iki 2150 litrų.
Trina ribas
Akivaizdu, kad ankstesnę automobilių pramonės struktūrą norintys atliepti gamintojai pamažu elektriniais modeliais pildo tradicines nišas. Rinkoje yra tiek elektrinių miesto mažylių, tiek įvairaus dydžio SUV, tiek elektrinių klasikinių sedanų, kuriuos pristato tradicinių prekių ženklų atstovai: nuo „BMW i5“ iki „Mercedes-EQE“.
„Opel“, „Peugeot“ ir „Citroën“ trijulė siūlo elektrinius vienatūrius tiek darbui, tiek pramogoms, JAV kelius jau raižo elektriniai pikapai „Tesla Cybertruck“, o dabar atsiranda ir didesnėms šeimoms skirtų visiškai elektrinių modelių. Gamintojams elektrifikuojant kiekvieną asortimento segmentą, apžvalgininkai pastebi ryškėjančią įdomią naują tendenciją.
Vis dažniau pasigirsta nuomonių, kad elektromobiliai sėkmingai trina nusistovėjusias ribas tarp tradicinių vidutinės klasės automobilių gamintojų ir prašmatnesnių prekių ženklų atstovų. Gamintojai supranta, jog aukštesnė elektrinių transporto priemonių kaina neretai juos skatina įkelti koją į „premium“ modelių zoną. O čia tenka žaisti pagal atitinkamas taisykles: naudoti kokybiškesnes medžiagas, diegti moderniausias turimas sistemas ir pasiūlyti kažką daugiau, kad atkreiptų dėmesį tų vairuotojų, kurie be „Audi“, „Mercedes-Benz“ ir panašių markių daugiau nieko neregėjo.
Šį klausimą iškėlė vienas iš populiariojo portalo TopGear.com apžvalgininkų Ollie Kew.
„Pietų Korėjos gamintojo elektrinė revoliucija nėra atsitiktinumas. Jie kelia sąmyšį tarp didžiųjų Europos „premium“ žaidėjų, o dabar dar ir spaudžia konkurentus į kampą, pristatydami įperkamesnį elektrinį septynvietį. Tad kyla pagrįstas klausimas – net jeigu jums prie širdies prabangesnio prekių ženklo logotipas ant kėbulo, ar jums iš tiesų reikia būtent jo?“ – retoriškai klausė žurnalistas.
Jis bedė pirštu į EV9 modelio techninius duomenis ir įrangos sąrašą. O čia į akis krenta tokie skaičiai: 380 AG ir 700 Nm, kuriuos sukuria ant abiejų ašių sumontuoti atskiri jas varantys elektros motorai, 99,8 kWh talpos baterija ir daugiau nei 250 kW priimama įkrovos galia. Visa tai leidžia elektromobiliui viena įkrova nuvažiuoti 505 km ir vos per 15 min. itin spartaus įkrovimo stotelėje papildyti baterijos atsargas dar daugiau nei poros šimtų kilometrų kelionei.
Automobilių istorijos patikros platformos „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis taip pat atkreipia dėmesį, kad elektromobilių plėtra atveria vidutinės klasės automobilių gamintojams šansus žengti į „premium“ segmentą, nes daugeliu aspektų jiems atsiriša rankos.
„Kai mes kalbame apie prabangesnius automobilius, mes turime omenyje modelius su galingesniais varikliais, kas neatsiejama nuo elektromobilių. EV9 modelis turbūt ir gamintojams yra aukščiausia kartelė, kokią jie patys sau galėjo išsikelti, jis tiesiog visa savo esybe apie tai šaukia. Manau, kad ir kiti gamintojai bandys padaryti kažką panašaus. Tik laiko klausimas, kada ir kiti žaidėjai pradės eksperimentuoti ir pamatysime drąsesnių rezultatų“, – svarsto ekspertas.
Meta iššūkį
Dar vienas korėjiečių metamas iššūkis aukštesnės klasės žaidėjams – diegiamos technologijos, t. y. galimybė elektromobilį parkuoti iš jo išlipus, pusiau autonomiškas persirikiavimas tarp eismo juostų greitkelyje, skaitmeniniai veidrodėliai ir pan. Kad tvarumas apima daugiau nei vien tik nulinę emisiją, iliustruoja automobilyje panaudota gausybė perdirbtų ar tinkamų perdirbti medžiagų: nuo augalinės kilmės plastiko iki dažų be kenksmingų chemikalų.
„Ketvirtasis korėjiečių nulinės emisijos automobilis kol kas yra didžiausias ir prabangiausias. Jis perkelia „Kia“ į tokią rinkos teritoriją, į kurią ji anksčiau niekada nedrįso žengti“, – pastebėjo Mattas Saundersas iš Autocar.co.uk portalo.
„EV9 kampuotas dizainas ir aštrios kėbulo linijos atspindi kitų didelių aukščiausios klasės visureigių gamintojų tendencijas. Aštrios, tačiau gražios „Kia EV9“ briaunos lyg parodo, kokia galėtų būti elektrinė „Land Rover Defender 110“ versija“, – samprotavo svetainės msn.com autorius Marnusas Moolmanas.