Motorinių transporto priemonių iš JAV importuotojų ir pardavėjų asociacijos vadovas Aurimas Jurčius pastebėjo, kad Amerikoje šiuo metu naudotų arba daužtų automobilių paklausa krito apie 3–4 kartus, taip pat pasikeitė ir draudimo kompanijų parduodamų transporto priemonių aukcionų sąrašo statistika – automobilių į pardavimo vietas nebepristatoma tiek, kiek anksčiau.
„Amerikoje, mano žiniomis, automobilių pirkimo paklausa sumažėjo apie 3–4 kartus, be to, aukcionai nebeatveža tiek pardavimui skirtų automobilių, nes ten irgi yra karantinas ir mažai kas važinėja, jų nedaužo.
Jeigu vieno modelio automobilių į aukcionuose buvo pristatoma po 400–600, tai šiuo metu rinkoje siūloma apie 80–100“, – teigė pašnekovas.
A. Jurčius, kalbėdamas apie importuotų automobilių situaciją Lietuvos rinkoje, tikina, kad kol kas nusakyti bendro kainų korekcijų vaizdo negali, kadangi transportuojami automobiliai buvo užsakyti gerokai anksčiau, todėl bendras vaizdas galėtų išryškėti tik po pusmečio.
„Bendro vaizdo Lietuvoje kol kas nematome. Mes dabar matome tuos registruojamus automobilius, įsigytus grubiai prieš pusę metų. Kai dar apie tą virusą niekas realiai nekalbėjo. Amerikietiškų automobilių kainas, registravimo kiekių mastus mes grubiai išvysime tik už pusmečio“, – pastebėjo asociacijos vadovas.
Kainos kris tik vienu atveju
Kaip pasakoja pašnekovas, JAV automobilių kainų kritimas buvo pastebimas tada, kai prasidėjo karantinas. Svarstoma, kad, sumenkus pasiūlai aukcionuose, tačiau išaugus paklausai pirkėjų rate, kainos gali ir pakilti, visgi, tikėtina, kad egzistuojanti nežinomybė ekonomikoje gali paskatinti kainų mažėjimą.
„Amerikoje kainų kritimas buvo vieną mėnesį. Kai tas bumas atsirado, dėl nežinomybės buvo stebimas aukcionų kainų sumažėjimas.
Kainos kris tik tuo atveju, jeigu viskas blogai bus ekonomikoje ir nebus perkamosios galios. Panašu, kad žmonės nesiruošia pirkti automobilių, o jeigu ruošiasi, tai sustabdė savo planus, žmonės skaičiuoja savo pinigus ir dabar, tikriausiai, yra mažai tų, kurie jaučiasi užtikrinti dėl tolimesnės ateities“, – mano A. Jurčius.
Pašnekovas taip pat pridūrė, kad šiuo metu kol kas transportavimo trikdžių pardavėjams nekilo, tačiau ateityje šiam verslui gali ateiti sunkūs laikai.
„Transporto priemonės plaukia tokiu greičiu, kad pavydėtina. Tikriausiai dėl to, kad sumažėjo srautas, todėl galima prognozuoti, kad šitam verslui ateina sunkūs laikai.
Praeitais metais buvo perkama transporto priemonių tiek daug, kad galbūt nei vienais metais tiek nebuvo. Visi galvojo, kad truks konteinerių, tačiau, kai krito 4 kartus perkamumas, tų konteinerių atsirado“, – pastebėjo pašnekovas.
Prekybos automobiliais platformos „Autoplius.lt“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis, aiškindamas atliktą automobilių sektoriaus pardavimo analizę, tikina, kad dar kovo pradžioje, paskelbus karantiną, transporto priemonių pardavimai sustojo, tačiau dabar pastebimi atsigavimo ženklai.
„Per paskutinius kelis mėnesis pokyčių buvo pakankamai nemažai. Pavyzdžiui, šių metų balandį, lyginant su praeitų metų balandžiu, pasikeitė sandorių skaičiai – naujų automobilių pardavimai krito 67 proc., importuotų automobilių beveik 56 proc., o Lietuvos rinkoje naudotų automobilių sandoriai keitėsi 51 proc.“, – pasakojo M. Buzelis.
Priežasčių kainų kritimui nemato
Kaip teigė pašnekovas, nors užfiksuoti statistiniai duomenys rodo kainų mažėjimą, tai gali nulemti parduodamo automobilio gamybos metai.
„Matuodami vidutinę naudotų automobilių sandorio vertę, užfiksavome, kad pirmąjį ketvirtį vertė siekė 4,3 tūkst. eurų ir tai buvo maždaug 150–160 eurų mažiau negu prieš metus.
Tačiau pasakyti, kad dėl to pigo automobiliai, mes negalime, kadangi tai yra toks išvestinis duomuo, todėl gaunasi vidurkis, nes yra nuperkama daugiau senesnių automobilių“, – pastebėjo M. Buzelis.
Manoma, kad karantinas bent jau kol kas gali ne taip smarkiai paveikti automobilių rinką, kaip manyta iš pradžių.
„Apskritai kalbant apie automobilių vertes, trumpalaikėje perspektyvoje tikrai nematome priežasčių, kodėl masiškai turėtų pigti automobiliai.
Yra tokių pavienių atvejų, kada kažkas naudojasi karantino sąlygomis, galbūt yra finansinė situacija sunki, jeigu tai yra verslas, galbūt yra maži pardavimai, gal jie stengiasi tiesiog išjudinti savo inventorių ir siūlo kažkokias patrauklesnes kainas, bet į masišką kažkokį reiškinį, kad visi automobiliai imtų pigti arba brangti, bent jau kol kas mes nematome, kad taip atsitiktų“, – tikino automobilių pardavimo portalo atstovas.
Automobilių vertės pokyčiai numatomi ateityje
Pasiteiravus pašnekovo M. Buzelio, kokios yra numatomos perspektyvos automobilių rinkoje, šis teigė, kad kol kas pirkėjų įpročiai keičiasi menkai, o galimos kainų korekcijos kol kas numatomos tik tada, kai bus taikomas taršos mokestis. Tokio įstatymo įsigaliojimas numatomas nuo šių metų liepos 1 d.
„Kalbant apie artimiausius kelis mėnesius ir artimiausią ketvirtį, tai nelabai kas stipriai turėtų keistis, vis tiek – lietuvių vairuotojai perka dyzelius, iš užsienio vidutiniškai įveža 12–13 metų senumo automobilius.
Gali būti, kad artėjantis automobilių registracijos mokestis gal kiek pakoreguos rinkos kainas, kadangi mokestis priklauso nuo automobilio CO2 emisijos, tad tikėtina, kad automobilių rinkos dalis truputį sumenks“, – įvertino M. Buzelis.
Tiesa, atliktos analizės, pašnekovo teigimu, parodo, kad karantino sąlygos automobilių rinką Lietuvoje pakoregavo menkai. Nors sandorių kovo mėnesį kirto perpus, tačiau situacija gerėja.
„Automobilių rinka Lietuvoje yra labai inertiška, stambūs veiksniai kaip, pavyzdžiui, karantino sąlygos, mažai keičia tendencijas. Taip, sandoriai mažėja, bet viskas keičiasi labai proporcingai.
Kai tik prasidėjo karantinas, mes matėme, kad susidomėjimas automobiliais rinkoje krito maždaug 50 proc., tai panašiu stiprumu krito automobilių rinka. Bet su kiekvienu atnaujintu darbu, pavyzdžiui, importuotų automobilių įregistravimo galimybe, susidomėjimas šoktelėjo. Dabar liko penktadalį kokį susigrąžinti ir grįšime į tokį patį lygį, koks buvo vasarį“, – pastebėjo M. Buzelis.
Valstybės įmonės „Regitra“ teikiami duomenys rodo, kad 2020 m. M1 klasės naudotų lengvųjų automobilių kovą buvo įregistruota 7521 tūkst., balandį – 6591 tūkst. Sausio ir vasario mėnesiais registruojamų naudotų transporto priemonių skaičius viršydavo 10 tūkst. ribą.
Tuo metu kovo mėnesį įregistruotų M1 klasės naujų lengvųjų automobilių buvo 2236 tūkst, balandį – 1378 tūkst. Sausio ir vasario mėnesį registracijų skaičius perkopdavo 4 tūkst.
Naudotų automobilių M1 klasės kategorijoje populiariausi markės automobiliai buvo „Volkswagen“, „Opel“, BMW, „Audi“, „Toyota“.
Naujų automobilių kategorijoje geidžiamiausi buvo „Fiat“, „Toyota“, „Volkswagen“, „Škoda“ markės automobiliai.
Naujų automobilių pardavimų sumažėjimas Lietuvoje sausio-balandžio mėnesiais buvo vienas mažiausių Europos Sąjungoje (ES), apie tai paskelbė Europos automobilių gamintojų asociacija (ACEA).