Atitinkamą pasiūlymą oficialiai registravo Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė, atstovaujantis Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijai.
„Atsižvelgiant į įvairias viešas diskusijas, Lietuvos savivaldybių asociacijos poziciją, Lietuvos banko ekspertinėje išvadoje išsakytas pastabas – įregistravau pasiūlymus (nuoroda komentare) šiek tiek keisti pateikto modelio koncepciją“, – asmeninėje „Facebook“ paskyroje pranešė parlamentaras.
Pasak jo, esminis jo siūlymas yra sudaryti galimybę pačioms savivaldybėms nusistatyti konkrečius tarifus dėl gyventojų nekilnojamojo turto apmokestinimo.
„Vietoje siūlomo fiksuoto 0,06 proc. lengvatinio tarifo visam pagrindiniam gyvenamajam būstui, siūloma, kad savivaldybės galėtų pačios galėtų nusistatyti tarifus 0,05–4 proc. intervale“, – aiškino M. Lingė.
Paprastai kalbant, jeigu dabar Vyriausybė siūlo, kad gyventojų NT vertei, kurio svyruoja nuo 1,5 iki 2 toje savivaldybėje esančio NT vertės medianos, būtų taikomas 0,06 proc. tarifas, tai pagal M. Lingės pasiūlymą, maksimalus tarifas būtų per 66 kartus didesnis.
Tuo metu minimalus tarifas būtų 0,01 proc. punkto mažesnis nei siūlo Vyriausybė.
„Siūlau vadovautis Žemės mokesčio analogija. Jau dabar šis mokestis renkamas į savivaldybių biudžetus, o savivaldybės pačios nusistato tarifus 0,01–4 proc. intervale.
Savivaldybės turi praktiką, sistema aiški, administravimas išbandytas. Galiausiai žemė – taip pat nekilnojamas turtas, tai tokių pačių principų taikymas ir kito NT būsto apmokestinimui būtų nuoseklu“, – savo pasiūlymą argumentavo M. Lingė.
Jo įsitikinimu, platūs mokesčio tarifo intervalai leistų savivaldybėms ne tik ambicingiau didinti savo finansinį savarankiškumą, bet ir kurtų paskatas turėti instrumentą tvarkantis su apleistu turtu, nebaigtomis statybomis ar žemės sklypus susiformuoti vengiančiais turto savininkais.
Vis dėlto Seimo narys nedetalizuoja, ar įgyvendinus jo pasiūlymą, mokesčio būtų surenkama daugiau, ar mažiau. Tai visiškai priklausytų nuo savivaldybės, kurioje apmokestinamas turtas yra.
Kai kurie specialistai abejoja, ar savivaldybė turėtų turėti tiek laisvės nustatyti mokesčio tarifus. Esą jos tarpusavyje gali konkuruoti, kurioje mokestis mažesnis ir taip jo visai nesurinkti. Tačiau tokiu atveju joms trūktų lėšų daugiau investuoti į kelius, švietimo ar gydymo įstaigų tinklą ar pan.
Trečiadienį Biudžeto ir finansų komitetas organizuoja specialius klausymus dėl NT mokesčio pakeitimų.
Seimas planuoja priimti NT mokesčio pataisas iki šių metų pabaigos. Tačiau jų įsigaliojimo terminas gali būti ir vėlesnis, nei kitų metų pradžia.