Į portalą tv3.lt kreipėsi skaitytoja Jolanta (tikrieji vardas ir pavardė redakcijai yra žinomi). Moteris pasakojo, kad gegužės 19 dieną su šeima turėjo vykti į Turkiją. Jolanta kelionių organizatoriui „Tez Tour“ buvo sumokėjusi 270 eurų avansą.
„Supratusi, kad kelionė neįvyks, paprašiau kelionių organizatoriaus nutraukti sutartį ir grąžinti pinigus. Tačiau iš bendrovės gavau neigiamą atsakymą. Kelionių organizatorius tikina, kad kelionė įvyks ir prašo sumokėti likusią 2500 eurų sumą.
Įmonė tvirtina, kad karantinas tęsiasi iki gegužės 11 dienos ir mes privalome susimokėti visą sumą. O jeigu žadame nutraukti sutartį turėsime susimokėti 20 proc. sutarties nutraukimo mokestį.
Tada susisiekiau su viešbučiu Turkijoje, kuriame turėjome apsistoti. Jo atstovai patikino, kad viešbutis uždarytas ir šiuo metu neketina atsidaryti. Taip pat ir lėktuvai neskraido į Turkiją. Tad nėra galimybių, kad gegužės 19 d. galėsime vykti atostogauti“, – pasakoja moteris.
Pasak Jolantos, panašioje situacijoje atsidūrė daugelis įmonės klientų.
„Daug žmonių negali susigrąžinti sumokėtų avansų. Įmonė reikalauja sumokėti visą kelionės sumą ir vykti atostogauti vėliau. Todėl vieni žmonės taip ir daro. Kiti pinigus „užšaldo“ iki šių metų gruodžio 31 dienos, kiek leidžia kelionių bendrovė, ir svarsto ką daryti toliau.
Mano šeima sulaukė pasiūlymo vykti atostogauti į Turkija rugsėjį, tačiau kelionė rudenį jau 1000 eurų brangesnė“, – teigia moteris.
Kelionių organizatorius tikina, kad įsivėlė klaida
Kelionių organizatoriaus „Tez Tour“ viešųjų ryšių ir rinkodaros skyriaus vadovė Inga Aukštuolytė tikina, kad šioje situacijoje moteriai, ko gero, buvo suteikta netinkama informacija.
„Pagal kelionės sutartį, įsigijus keliones pagal išankstinio pirkimo sąlygas, pradinė įmoka privalo būti apmokėta sutarties sudarymo dieną, o likusi kainos dalis turi būti sumokėta likus 21 dienai iki išvykimo.
Įprastai, suėjus mokėjimo terminui, kelionių agentūra gauna priminimą ir apie tai turi informuoti keliautoją. Kadangi kelionės nuo gegužės 12 dienos nėra atšauktos, tokie priminimai gaunami automatiškai.
Tačiau suprasdami sudėtingą situaciją ir ateities neapibrėžtumą, nereikalaujame, kad keliautojai sumokėtų visą sumą. Tokiais atvejais siūlome klientams keisti nemokamai kelionės datą į vėlesnę arba rašyti prašymą nutraukti sutartį netaikant baudos“, – aiškina R. Aukštuolytė.
Keliautojams siūlomos galimybės
Pasak kelionių organizatoriaus atstovės, šiuo metu keliautojams, kurie jau yra apmokėję visą kelionės kainą ir turėjo vykti atostogauti kovo 13 – gegužės 11 dienomis, siūloma nemokamai pasikeisti kelionės datą už tą pačią kelionės kainą. Taip pat keliautojai gali pasirinkti kuponą kitai kelionei, kuris galioja 12 mėnesių.
„O keliautojams, kurie išvykti turėjo gegužės 12 - birželio 30 dienomis irgi siūlome nemokamai pasikeisti kelionės datą arba rašyti prašymą dėl kelionės sutarties nutraukimo netaikant baudų. Tai siūloma tiems keliautojams, kurie dabar negali apsispręsti dėl tolimesnės kelionės datos.
Tokiu atveju kelionės sutartis yra nutraukiama, keliautojui nereikia mokėti likusios kelionės kainos, o įmokėta pradinė įmoka bus skirta naujos kelionės apmokėjimui. Dėl naujos kelionės datos ar krypties, keliautojas turės apsispręsti iki gruodžio 31. O vykti atostogauti klientai gali visomis datomis, kuriomis jau yra suplanuotos kelionės, net ir 2021 metų vasarą“, – siūlomas alternatyvas vardija R Aukštuolytė.
Laukia palankių valdžios sprendimų
Paklausus apie pinigų gražinimą už neįvykusias keliones, specialistė teigia, kelionių organizatorius laukia, šiuo metu vis dar besitęsiančio, teisinio reguliavimo procesų pabaigos.
Seimo priimtas sprendimas dėl prezidento veto, kuriuo įteisinami kelionių kuponai ir paliekamas galioti 14 dienų pinigų grąžinimo terminas už atšauktas keliones, yra ne galutinis. Šiuo metu atsakingoms institucijoms pateikti nauji siūlymai dėl įstatymų pataisų korekcijos.
„Nuo pat krizės pradžios bendraujame su Seimu, ekonomikos komitetu, teikiame jiems siūlymus, bandome paaiškinti itin sudėtingą situaciją.
Mūsų siūlomas sprendimas – ilgesnis nei įprasta pinigų grąžinimo terminas už atšauktas keliones būtų kompromisas, naudingas ir keliautojams, ir mūsų valstybei, ir turizmo verslui, ir visai ekonomikai. Tikimės, kad reikalingi sprendimai bus priimti kuo greičiau“, – tvirtina R. Aukštuolytė.
Siūlo ieškoti galimybių susitarti
Komentuodama šią situaciją vartotojų teisių tarnyba teigia, kad nutraukti sutartį, ir susigrąžinti pinigus netaikant sutarties nutraukimo mokesčio vartotojas gali tik dėl tų kelionių, kurios atšauktos dėl ekstremalios situacijos. Taip pat vartotojas turi teisę nekeliauti ten, kur pateiktos Užsienio reikalų ministerijos rekomendacijos nevykti.
„Nesant minėtoms aplinkybėms, vartotojas irgi gali bet kuriuo metu iki organizuotos turistinės kelionės pradžios nutraukti kelionės sutartį. Tačiau jis turės sumokėti atitinkamą ir pagrįstą sutarties nutraukimo mokestį.
Tačiau atšaukus organizuotą turistinę kelionę dėl šiuo metu šalyje esamų apribojimų, vartotojams pirmiausia patariame kreiptis į kelionių organizatorių ir ieškoti galimybių atidėti organizuotą turistinę kelionę vėlesniam laikui, pakeisti kelionės kryptį. Siūlome ir priimti kitokį kompensacijos pasiūlymą, pavyzdžiui, kelionės kuponą.
Jeigu susitarti nepavyksta, vartotojas turi teisę raštu kreiptis į kelionių organizatorių ir prašyti grąžinti už kelionę sumokėtus pinigus. Jeigu jo prašymas nepatenkinamas, tada vartotojas turi teisę kreiptis į vartotojų teisių tarnybą“, – rašoma portalui tv3.lt atsiųstame komentare.