Šiemet buvo įvesta nauja transporto priemonių savininkų apskaitos sistema, kuri įpareigoja, kad visi pirkimo–pardavimo sandoriai būtų užfiksuojami per numatytą laikotarpį, o transporto priemonės turėtų individualų kodą.
VMI Kontrolės departamento vyresnysis patarėjas Rolandas Puncevičius teigė, nuo metų vidurio buvo vykdomi skirtingi patikrinimai ne tik internetiniuose skelbimų portaluose, bet ir kelyje.
„Pasibaigus tolerancijos laikotarpiui, toliau tęsiame patikrinimus keliuose ir pardavimo vietose bei turgavietės, taip pat aktyviai atliekame skelbimų portalų skenavimą. Iš viso per rugsėjo–spalio mėnesiai, kartu su kitomis kontroliuojančiomis institucijomis, patikrinome 1,8 tūkst. transporto priemonių keliuose ir aikštelėse, nustatėme 233 atvejus, kai transporto priemonė neturėjo arba neskelbė SDK“, – kalbėjo specialistas.
Skirtos baudos
Nors VMI specialistai iki pat rugsėjo mėnesio vairuotojams leido susipažinti su įsigaliojusia nauja tvarka, visgi pažeidimų, pasibaigus tolerancijos laikotarpiui, neišvengta.
„Atliekant internetinių skelbimų analizę, pasitaiko skelbimų, kuriuose nurodomas negaliojantis arba neteisingas SDK. Pavyzdžiui, spalio mėnesio duomenimis, nuskenavus 3 tūkst. internetinių automobilių pardavimo skelbimų, nustatyta 8 proc. skelbimų su neteisingu SDK, kai rugpjūčio mėnesį tokie atvejai sudarė 11 proc.“, – kalbėjo pašnekovas.
Tiesa, R. Puncevičius paaiškina, kad kartais SDK neatitikimas gali įsivelti ir dėl žmogiškos klaidos.
„Nors dalis šių atvejų nutinka dėl galimai įsivėlusios žmogiškos klaidos, tačiau pasitaiko ir tokiu būdu piktnaudžiaujančių pardavėjų, kurie siekia išvengti kontroliuojančių institucijų dėmesio. Atkreipiame dėmesį, kad SDK teisingumas yra tikrinamas kiekvienu atveju, tad fiktyvus SDK tikrai nepadės išvengti kontrolės“, – kalbėjo VMI atstovas.
Tuo metu piktybiškai nustatytos tvarkos nesilaikantys automobilių pardavėjai jau sulaukė ir baudų.
Įstatyme numatyta, kad sukčiavimu įtariamam asmeniui gali būti skiriama bauda, kurios dydis siektų 10–50 proc. arba 50–100 proc., skaičiuojant nuo trūkstamos mokesčio sumos. Jeigu mokesčių mokėtojas pažeidė įstatymą ne pirmą kartą, bauda gali būti dvigubai didesnė.
„Dėmesio sulaukė ir tie gyventojai, kurie buvo įspėti dėl SDK taisyklių pažeidimų, tačiau jie ir toliau skelbimuose nenurodė parduodamo automobilio SDK.
Iš viso iki šios dienos už taisyklių pažeidimus asmenims buvo surašyti 65 administraciniai protokolai“, – sakė R. Puncevičius.
Tikrins rinkos kainas
Automobilių pardavėjai, norintys nuslėpti dalį gautų pajamų, pirkimo–pardavimo sutartyje nurodo fiktyvią, gerokai mažesnę transporto priemonės vertę, nei yra iš tikrųjų.
Dėl šios priežasties VMI atstovas aiškina, kad tolimesni kontrolės veiksmai bus susieti su rinkos kainų priežiūra.
„SDK kodas suteikia galimybę nuo pat pradžių identifikuoti asmenis, siūlančius parduoti automobilius, taip pat konkrečius parduodamus automobilius (pagal markę, kėbulo numerį) bei siūlomą pardavimo kainą.
Šiuos duomenis, esančius Transporto priemonių savininkų apskaitos informacinėje sistemoje, bus galima sulyginti su turimais kitų šaltinių duomenimis. Pavyzdžiui, transporto priemonių privalomų techninių apžiūrų duomenis, VšĮ „Emprekis“ žinyne nurodomų Lietuvos rinkoje parduodamų transporto priemonių rinkos kainas, skelbimų kainas)“ – teigė R. Puncevičius.
Jeigu VMI, kuri pasitelks naują sistemą, nustatys, kad transporto priemonės tikroji vertė galimai suklastota, tokiu atvejų automobilio prekeivio bus prašoma parodyti papildomus dokumentus.
„VMI planuoja įsidiegti naują duomenų analizės sistemą, kuri leis vertinti sutartyse nurodytų automobilių pardavimo–įsigijimo kainos realumą, o asmenys, sudarę automobilio pardavimo sutartį ir joje nurodę galimai fiktyvią kainą, privalės ją pagrįsti.
Jei sutartyje nurodyta kaina neatitiks automobilio rinkos vertės, VMI gali paprašyti pardavėjo pateikti papildomus dokumentus, įrodančius nurodytą ženkliai mažesnę kainą“, – paaiškino specialistas.
Atskiras dėmesys „kauferiams“
Sukčiavimo galimybė, pasak specialisto, taip pat bus užkirsta ir tiems transporto priemonių pardavėjams, kurie nesąžiningai užpildo užsienietiškų pirkimo–pardavimo sutartis.
„Taip pat VMI skirs papildomą dėmesį pagal kauferius įregistruotiems sandoriams – sieks nustatyti šių sandorių realumą bendradarbiaujant su automobilį įsigijusiais savininkais.
Planuose – papildomos priemonės, kurios leis įvertinti sandorio pagal kauferius aplinkybes, nustatyti, ar automobilis iš tiesų pirktas iš užsienio piliečio, o ne iš galimai nelegalią veiklą vykdančio ir mokesčius slėpti mėginančio pardavėjo Lietuvoje“, – kalbėjo R. Puncevičius.
VMI pastebi, kad pakeitus transporto priemonių savininkų registravimo tvarką, stebimos teigiamos tendencijos.
Štai patikrinimų keliuose ir aikštelėse metu stebima, kad transporto priemonių, turinčių SDK, dalis didėja – nuo rugsėjo mėn. automobilių su SDK dalis yra vidutiniškai 85 proc. kai tolerancijos laikotarpiu – apie 60 proc.
Taip pat sumažėjo registruotų pagal „kauferius“ sutarčių skaičius – 2020 m. beveik pusė automobilių Lietuvoje buvo įsigyta pagal šiuos sandorius, o 2021 m. rugsėjo mėn. tokių sandorių buvo 21 proc., padidėjo automobilių prekybos veiklą įregistravusių gyventojų skaičius: lapkričio mėn. duomenimis veiklą įregistravusių gyventojų 21,7 proc. daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu 2020 m.
Be to, vykdant kontrolės veiksmus, automobilių prekeiviams jų sumokėtų mokesčių suma išaugo beveik 4 kartus (arba 4,3 mln. eurų).