Nemaža dalis skelbimuose parduodamų automobilių – pargabenti į Lietuvą po rimtų avarijų Vakarų Europoje ar Amerikoje. Neretai jie mūsų šalyje atmestinai sutvarkyti ir nesaugūs parduodami miglą į akis pučiančių perpardavinėtojų. Būtent taip atsitiko ir naujienų portalo tv3.lt skaitytojui, kuris po avarijos automobilyje nerado oro pagalvių.
„Automobilį pirkau 2016-aisiais. Apie jo istoriją, atrodo, žinojau viską, nes pardavėjas nieko neslėpė. Žinojau, kad automobilis pirktas JAV aukcione, žinojau, kad buvo sudaužytas ir Lietuvoje remontuotas. Atrodė, kad tvarkytas jis neatmestinai, nes ir tuometinė kaina buvo šiek tiek didesnė nei kitų rinkos automobilių. Techninę automobilių apžiūrą iki šiol praeidavau be jokių problemų.
Prieš keletą savaičių patekau į avariją, po kurios automobilis atsidūrė servise. Mechanikams pasirodė keista, kad po tokio smūgio neišsiskleidė oro pagalvės. Patikrinus paaiškėjo, kad jų visai nėra“, – aiškino pašnekovas.
Tokia praktika, anot specialistų, nėra naujiena. Automobilius remontuojantys perpardavinėtojai siekia darbus atlikti kuo pigiau, todėl neretai kenčia ir remonto saugumas, ir automobilio kokybė.
Net ir kokybiškai suremontuoti automobiliai – nesaugūs
Su naujienų portalu tv3.lt bendravęs Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas atkreipė dėmesį, kad automobiliai, kurie dalyvavo rimtose avarijose, net ir kruopščiai sutvarkyti dažnai nėra saugūs.
„Rimtas avarijas su didelėmis kėbulo deformacijomis patyrę automobiliai po „prisikėlimo“ naujam gyvenimui beveik visais atvejais yra mažiau saugūs, nes tiesintas ar virintas metalas praranda dalį kėbulo saugumą užtikrinančių savybių.
Prieš keletą metų dalyvavome eksperimente „Geležiniai spąstai“, kurio metu į keletą dalių buvo supjaustytas ir iš naujo suvirintas 15 metų senumo BMW automobilis. Vėliau jis sudaužytas 64 km/val smūgiu į sieną. Rezultatai patvirtino technikos ekspertų prielaidas, kad tokias pjūklo, suvirinimo procedūras patyręs automobilis yra mirtinai pavojingas“, – sako „Transeksta“ atstovas spaudai Renaldas Gabartas.
Internetinio automobilių pardavimo portalo „Autoplius“ atstovas tikina, kad daug kas priklauso nuo paties smūgio. Dalyvavimas avarijoje nereiškia, kad automobilis nebėra saugus.
„Dalis automobilių, kurie yra atvežami iš JAV ar Europos, išties būna daužti. Tačiau tikrai ne visi. Ir tai nebūtinai turi būti problema žiūrint iš pirkėjo pusės. Automobilis gali būti daužtas tik lengvai (pavyzdžiui tik kėbulo apdailos dalys), o pagrindiniai mazgai nepažeisti. Tokiu atveju didelės problemos nėra.
Saugumas priklauso nuo to, kaip automobilis buvo daužtas, kaip ir kur buvo tvarkomas. Jeigu automobilio tvarkymui naudojamos kokybiškos dalys, o darbai atliekami pas ilgą patirtį ir aukštus kokybės standartus taikančius meistrus – saugumui tai įtakos neturi. Tačiau jeigu tvarkoma pigiausiomis (kartais naudotomis) dalimis ir tai daro nepatyrę meistrai, problemos maskuojamos, o ne tvarkomos, nesilaikydami gamintojo standartų – saugumas kenčia“, – kalbėjo „Autoplius“ komunikacijos specialistas Gitenis Dauparas.
Pigiausi variantai – ne visada geriausi
Renkantis naudotą automobilį akys dažniausiai krypsta į tuos, kurių kainos rinkoje mažiausios. Specialistai tikina, kad toks pasirinkimo būdas nėra teisingas.
„Norint neapsigauti, dažnu atveju nereiktų ieškoti pigiausio varianto. Automobilis ne veltui turi mažiausią kainą rinkoje – tikėtina, kad bus kabliukų“, – aiškino G. Dauparas.
Anot jo, norint išsirinkti tinkamiausią automobilį reikėtų nepagailėti keliasdešimties eurų automobilio patikrai servise:
„Geriausia ir nedidelė investicija – automobilio patikra servise, dar geriau – autorizuotame. Tuomet esminių problemų nuslėpti tikrai nepavyks. Jei pardavėjas nesutinka automobilio tikrinti servise, tokio automobilio pirkti nereikėtų.
Reikėtų įvertinti ir pardavėjo reputaciją - jeigu parduodanti įmonė pateikia informaciją apie save, yra ilgiau veikianti – rizika stipriai sumažėja. Verta pasiteirauti pardavėjo apie buvusius eismo įvykius, tikslų atliktų darbų sąrašą, naudotas dalis. Jeigu tokią informaciją pardavėjas linkęs slėpti – reikėtų būti atsargiems. Taip pat verta patikrinti automobilio istoriją pagal VIN kodą.“
Pašnekovas taip pat pastebi tendenciją, kad nors Lietuvoje ir yra tokių automobilių perpardavinėtojų, kurie į remonto darbus žvelgia atmestinai, lietuvius apgauti darosi vis sunkiau:
„Nors yra tokių importuotojų, kurie automobilius tvarko atmestinai, orientuodamiesi į kuo mažesnę remonto kainą, daug yra ir tokių, kurie automobilius tvarko nuoširdžiai ir kokybiškai, o pirkėjus su automobilio praeities traumomis supažindina, darbų nuotraukas parodo dar iki sukirtimo rankomis. Panašu, kad lietuviai automobilius perka vis atsakingiau.“