Šis žingsnis žengtas po to, kai Rusijai užpuolus Ukrainą kovo mėnesį laikinai uždaryta 850 „McDonald's“ restoranų.
Greitojo maisto milžinė teigė, kad tokį sprendimą priėmė dėl „humanitarinės krizės“ ir „nenuspėjamos aplinkos“, kurią sukėlė karas Ukrainoje.
1990 m. atidarytas pirmasis „McDonald's“ restoranas Maskvoje tapo Šaltojo karo įtampos mažėjimo simboliu.
Po metų Sovietų Sąjunga žlugo ir Rusija atvėrė savo ekonomiką Vakarų bendrovėms. Tačiau praėjus daugiau nei trims dešimtmečiams, kompanija tapo viena iš vis daugiau korporacijų, pasitraukiančių iš šalies.
Reikšmingos pasekmės
„Tai sudėtingas klausimas, neturintis precedento, bet turėsiantis reikšmingų pasekmių“, – pranešime darbuotojams ir tiekėjams sakė „McDonald's“ generalinis direktorius Chrisas Kempczinskis.
„Kai kas gali paprieštarauti, kad suteikti galimybę gauti maisto ir toliau įdarbinti dešimtis tūkstančių paprastų piliečių, be abejonių, yra teisinga.
Tačiau neįmanoma ignoruoti humanitarinės krizės, kurią sukėlė karas Ukrainoje. Ir neįmanoma įsivaizduoti, kad „Auksinės arkos“ simbolizuoja tą pačią viltį ir pažadą, dėl kurių prieš 32 metus įžengėme į Rusijos rinką“, – pridūrė jis.
„McDonald's“ pareiškė, kad parduos visus savo padalinius vietos pirkėjui ir pradės restoranų „dearchyvavimo“ procesą, kurio metu iš šių vietų bus pašalintas restorano pavadinimas, prekės ženklas ir meniu.
Prekybos tinklas teigė, kad jo prioritetai – užtikrinti, jog 62 tūkst. darbuotojų Rusijoje gautų atlyginimus, kol bus baigtas pardavimas, ir kad jie „ateityje galėtų įsidarbinti pas bet kurį potencialų pirkėją“.
Kompanija nurašys iki 1,4 mlrd. dolerių (1,33 mlrd. eurų), kad šį pasitraukimą padengtų iš savo investicijų.
Visos eros pabaiga
Tai iš tiesų yra eros pabaiga.
„Buvau eilėje, kai 1990 m. sausį Maskvos Puškino aikštėje buvo atidaryta pirmoji rusiška „McDonald's“ parduotuvė – dar SSRS laikais. Prie restorano buvo tiek daug žmonių, kad į vidų buvo galima patekti tik po trijų valandų. Bet koks jaudinantis jausmas.
Tie amerikietiški mėsainiai, bulvytės ir pyragėliai buvo Maskvos, priimančios Vakarus, simbolis. Karštas maistas, padedantis užbaigti Šaltąjį karą. Dabar visai kiti laikai. Rusija ir Vakarai prarado apetitą vieni kitiems“, – BBC publikacijoje rašo žurnalistė Becky Morton.
Rusijos išpuolis prieš Ukrainą sukėlė tarptautinį pasmerkimą ir sankcijas, pavertė Maskvą atstumtąja.
Tuo tarpu Kremlius, kaip visada, rodo pirštu atgal ir kaltina Vakarus rengiant Rusijos žlugimo sąmokslą.
Kovo mėn. daug tarptautinių bendrovių paskelbė stabdančios savo veiklą Rusijoje, tikėdamosi, kad situacija išsispręs savaime ir jos vėl galės pradėti dirbti.
Tačiau „McDonald's“ sprendimas parduoti ir pasitraukti rodo, kad greitojo maisto milžinė supranta, kad padėtis negrįš į įprastas vėžes ir kad tai, ką Kremlius vadina „specialiąja karine operacija“ Ukrainoje, ilgam pakeitė padėtį.
Traukiasi ir daugiau kompanijų
„McDonald's“ – tik pradžia. Prognozuojama, kad iš Rusijos pasitrauks daug daugiau pasaulinių prekės ženklų.
Šis žingsnis žengtas po to, kai „Renault“ paskelbė parduodanti savo verslą šalyje. Prancūzijos įmonė pranešė, kad 68 proc. jos automobilių gamintojo „Avtovaz“ akcijų bus parduota Rusijos mokslo institutui, o „Renault Russia“ akcijos atiteks Maskvos miestui.
Maskva pareiškė, kad „Renault“ turtas Rusijoje tapo valstybės nuosavybe – tai pirmoji didelės užsienio įmonės nacionalizacija po invazijos į Ukrainą.
Praėjusiais metais Rusijai ir Ukrainai teko apie 9 proc. pasaulinių „McDonald's“ pardavimų.
Dėl konflikto 108 tinklo restoranai Ukrainoje tebėra uždaryti, tačiau bendrovė ir toliau moka atlyginimus visiems savo darbuotojams.
Iš pradžių „McDonald's“ sulaukė kritikos dėl to, kad neskubėjo stabdyti savo veiklos Rusijoje, kai kurie ragino boikotuoti bendrovę, tačiau kovo mėn. ji veiklą sustabdė.
Šimtai tarptautinių prekių ženklų, įskaitant „Starbucks“, „Coca Cola“, „Levi's“ ir „Apple“, pasitraukė iš Rusijos arba sustabdė prekybą joje nuo vasario mėn., kuomet šalis įsiveržė į Ukrainą.
Kitos įmonės, tokios kaip „Burger King“ ir „Marks and Spencer“, teigia negalinčios uždaryti parduotuvių dėl sudėtingų franšizės sutarčių.