Tuo metu Lietuvos oro uostai teigia, kad tvarką būtina keisti dėl Europos Komisijos įpareigojimo, tačiau atmeta nuogąstavimus, kad pokyčius kaip nors pajus keleiviai.
Asociacija teigia, kad pagrindinė problema – itin ilgai trunkantys žmonių, galinčių dirbti oro uostų kontroliuojamoje ir riboto patekimo zonose, reputacijos patikrinimai, kai privaloma gauti atsakymą iš institucijų, kad jie yra nepriekaištingos reputacijos.
Anot asociacijos valdybos pirmininkės Orijanos Mašalės, darbuotojams oro uosto teritorijoje iki šiol nuolatinio metinio leidimo tekdavo laukti nuo 4 iki 8 savaičių, tačiau tuo metu jiems galėdavo būti suteikiami laikini leidimai. Nuo spalio 1 dienos šių leidimų teks laukti ilgiau, gali būti laikotarpių, kai darbuotojai negalės dirbti.
„Galiojo tokia tvarka, kad kol žmogus neturi nuolatinio leidimo dirbti oro uostų teritorijoje, jis galėjo turėti laikiną ir lydimas nuolatinį leidimą turinčio įmonės darbuotojo, kuri neša visą atsakomybę už šitą žmogų, galėjo atlikti tam tikras funkcijas savo darbe oro uosto teritorijoje, kol bus išduodamas leidimas. Nuo spalio 1 dienos laikino leidimo trukmė lieka tik 21 diena per metus. Tai reiškia, jei nuolatinio leidimo laukiame 8 savaites, tai tokiu būdu žmogus nebeturi galimybės, kol laukia, vykdyti savo funkcijų“, – BNS sakė O. Mašalė.
„Verslui tektų įdarbinti žmones, kurie realiai nedirbtų, dėl to verslas susidurs su didžiuliu darbuotojų trūkumu, tai reiškia, kad ir keleiviai patirs nepatogumų registruodamiesi, laukdami bagažo, orlaivių“, – pridūrė ji.
Lietuvos oro uostų saugos ir saugumo departamento vadovas Vidas Kšanas sako, kad laikinų leidimų išdavimo tvarka buvo keičiama, nes Europos Komisija, siekdama suvienodinti aviacijos saugumo standartus, patikslino reglamentą.
„Pagrindinis pokytis, kad nuo spalio 1 dienos nebebus galima laikinų leidimų išduoti nuolatinei ar iš anksto suplanuotai veiklai. Šiai veiklai vykdyti asmenys oro uostuose privalės gauti nuolatinius leidimus. Vertinant, kaip Europos Komisijos rekomendacijas interpretavo kitų šalių reguliatoriai, galėtume pasakyti, kad Lietuvoje teisės aktai buvo adaptuoti maksimaliai lanksčiai“, – komentare BNS teigė V. Kšanas.
Pasak jo, pokyčiai dėl laikinų leidimų ir Lietuvos oro uostams kelia iššūkių, dėl to peržiūrimi rangos, paslaugų, operacijų, naujų darbuotojų įvedimo ir kiti procesai.
Tuo metu asmenų, prašančių nuolatinių leidimų, reputacijos patikrinimo tvarka yra privaloma ir tai, pasak V. Kšano, nepriklauso nuo Lietuvos oro uostų, nors kai kurie etapai, anot jo, galėtų būti supaprastinti.
„Mes patys esame ne vieną kartą indikavę institucijoms, kad atliekamas patikrų procesas galėtų būti spartesnis, tačiau Lietuvos oro uostai neturi tiesioginės įtakos institucijų procesams“, – sakė jis.
Asociacija teigia, kad dėl pakeitimų verslo įmonės negalės įgyvendinti savo įsipareigojimų, vėluos arba bus atšaukiami skrydžiai. Asociacijos teigimu, gali būti atvejų, kai apie 400 aviacijos darbuotojų, laukiančių nuolatinių leidimų, nebegalės vykdyti savo funkcijų.
„Vienoje įmonėje ilgametis darbuotojas leidimo atnaujinimo laukia nuo rugpjūčio pradžios. Kitoje įmonėje nuo rugpjūčio pradžios iš 100 naujų darbuotojų tik pusė yra gavę atsakymą dėl leidimo dirbti. Dar vieni mūsų nariai jau dabar norėtų įdarbinti apie 50 darbuotojų, tačiau nesiryžta to daryti dėl rizikos negauti leidimų pratęsimo, kai jau bus investavę į darbuotojų mokymus, jų darbo vietų įrengimą ir kita“, – nurodo asociacija.
„CAVIA nariai šiemet planavo įdarbinti dar kelis šimtus darbuotojų, tačiau sudėtingas leidimų dirbti gavimo procesas stabdo šias investicijas“, – teigia ji.
V. Kšanas pabrėžia, kad nauja tvarka niekaip nepakeis situacijos dabar dirbantiems ir nuolatinius leidimus jau turintiems darbuotojams.
„Dėl pakitusio reglamentavimo reikės peržiūrėti naujų darbuotojų įvedimo procesą. Tačiau, nemanome, kad tai gali turėti didesnės įtakos oro uosto operacijoms, kurias galėtų pajausti keleiviai“, – sakė jis.
Asociacijos teigimu, dar sudėtingesnė padėtis bus įmonių, kurioms trūksta lietuvių darbuotojų, nori įdarbinti žmones iš trečiųjų šalių – jų galimybės įsidarbinti esą praktiškai neįmanomos.
Asociacija pabrėžia, kad būtina numatyti priemones, kaip efektyvinti tarptautinį institucijų bendradarbiavimą, be to, ji siūlo atskirti oro uostų zonas, kad tiesiogiai jų teritorijoje nedirbantiems asmenims nereikėtų tokių leidimų kaip dirbantiems šioje teritorijoje.
Taip pat siūloma automatizuota patikra, kuri leistų kaskart netikrinti jau dirbančių asmenų ir jiems leidimai būtų automatiškai atnaujinami, jei sistemoje neužfiksuota įvykių, kurie gali turėti įtakos asmens patikimumui.
Praėjusį penktadienį Lietuvos oro uostai pranešė, kad dėl pastaruoju metu sustiprintų aviacijos saugumo ir keleivių patikros procedūrų Vilniaus oro uoste formuojasi keleivių eilės.
Bendrovės teigimu, ji ėmėsi papildomų priemonių – ieško daugiau aviacijos saugumo specialistų, pagalbą ir papildomą informaciją suteikia samdomi konsultantai, o netrukus terminaluose pradės darbuotis ir savanoriai konsultantai, be to, perdėlioti procesai greitosios patikros zonoje.
Anot oro uostų, eilėms terminale įtakos turi ir faktas, kad aviacijos sezonas dar nėra pasibaigęs – rugsėjį planuojamas tik 5 proc. mažesnis keleivių bendras skaičius nei rugpjūtį.