Pavyzdžiui, į tv3.lt portalą kreipęsis Vaidotas (tikras vardas ir pavardė – redakcijai žinomi) liko nusivylęs po to, kai sužinojo, kad norimam sunaikinti automobiliui kažkodėl yra reikalinga galiojanti techninė apžiūra.
„Seną automobilį jau gal pusmetį laikau garaže, planuodamas jį parduoti bent už keletą šimtų eurų. O pats važinėju su nauju automobiliu iš salono.
Kolegos ėmė kalbėti apie tą kompensaciją, kuri atsipirktų daug labiau, nei mašinos pardavimas. Pasidomėjau – pagal viską, ji man priklausė. Apsidžiaugęs išėmiau pardavimo skelbimą“, – pasakojo vyriškis.
Vis tik pradėjęs tvarkyti utilizavimo dokumentus Vaidotas sužinojo, kad kompensacijos negaus, jei senasis automobilis neturėjo galiojančios techninės apžiūros 2023 m. lapkričio 18 d., mat be technikinės mašina teoriškai ir taip neturėtų važiuoti.
„Tokia sąlyga tikrai nemaloniai nustebino. Taip išeina, kad jį vis vien reikės parduoti. O naujas savininkas toliau sėkmingai su juo „terš“. Tai kokia tada prasmė?“ – piktinosi skaitytojas.
Vienas asmuo gali gauti ir 5 kompensacijas
Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) Komunikacijos skyriaus vyresnioji projektų vadovė Dalia Jakštienė nurodė, kad nuo 2024 m. sausio 16 d. 8.00 val., iki kol pakaks lėšų, fiziniai asmenys kviečiami teikti prašymus kompensacinei išmokai gauti įsigijus mažiau taršų automobilį ar registruojamą elektrinę transporto priemonę ir išregistravus sunaikintą seną automobilį.
Anot jos, prašymus teikti gali visi Lietuvos gyventojai. Vis tik ir seno automobilio, ir mažiau taršaus automobilio ar elektrinės transporto priemonės savininkas / valdytojas turi būti tas pats fizinis asmuo.
Pašnekovės aiškinimu, prašymas kompensacinei išmokai gauti teikiamas, kai mažiau taršus automobilis ar elektrinė transporto priemonė yra užregistruota pareiškėjo vardu, o senas automobilis yra utilizuotas ir išregistruotas:
„Veiksmų eiliškumas nėra svarbus, tik prašymo teikimas – paskutinis žingsnis.“
Pasak jos, įtakos neturi ir asmens finansinė padėtis – kompensaciją gali gauti ir dideles pajamas gaunantys gyventojai.
Paklausus, ar kompensacijos kiekis tam pačiam asmeniui yra ribojamas, D. Jakštienė atsakė, kad tas pats asmuo, utilizavęs, pavyzdžiui, kad ir 5 automobilius, ir vietoje jų nusipirkęs 5 mažiau taršius, gali gauti 5 kompensacijas, t. y. 5 tūkst. eurų.
Ji tik pridūrė, kad automobilis ar elektrinė transporto priemonė su tuo pačiu VIN numeriu gali būti kompensuojami tik pagal vieną Klimato kaitos programos kvietimą ir tik vieną kartą.
Taip pat ir sunaikinta transporto priemonė su tuo pačiu VIN numeriu gali būti kompensuojama tik pagal vieną Klimato kaitos programos kvietimą ir tik vieną kartą.
D. Jakštienė nurodė, kad prašymai teikiami tik per Aplinkos projektų valdymo informacinę sistemą (APVIS).
Reikalavimai utilizuojamam automobiliui
APVA atstovė įvardijo, kad senas automobilis, kurį gyventojas utilizuoja, turi atitikti tam tikrus reikalavimus.
Visų pirma, tai turi būti M1 klasės transporto priemonė. Visų antra, automobilio savininku / valdytoju tas pats asmuo turi būti išbuvęs ne trumpiau kaip 12 mėnesių iki 2023 m. birželio 1 d.
Be to, M1 klasės transporto priemonės techninė apžiūra turėjo galioti 2023 m. lapkričio 18 d. T. y. atnaujinto 2022–2025 m. Klimato kaitos programos investicijų plano patvirtinimo dieną.
Galiausiai, pareiškėjas turi atiduoti M1 klasės transporto priemonę sunaikinti, gauti Eksploatuoti netinkamos transporto priemonės sunaikinimo pažymėjimą.
O pati transporto priemonė turi būti tinkamai išregistruota iš Kelių transporto priemonių registro.
„Atkreipiame dėmesį, kad senam automobiliui modelio, metų, kuro rūšies, CO2 emisijos reikalavimų nėra“, – pridūrė ji.
Vis tik atstovė neatsakė, kodėl techninė apžiūra senam automobiliui būtinai turėjo galioti praėjusių metų lapkritį.
Ji tik nurodė, kad šios sąlygos buvo patvirtintos dar 2019 m. spalio 11 d. Aplinkos ministro įsakymu.
Reikalavimai mažiau taršiam automobiliui
APVA puslapyje yra nurodyti reikalavimai ir mažiau taršiam automobiliui ar elektrinei transporto priemonei:
- M1 klasės mažiau taršus automobilis, kurio bendras išmetamas anglies dioksido (CO₂) kiekis – ne didesnis kaip 130 g/km (V.7, pagal NEDC arba WLTP metodiką);
- M1 klasės mažiau taršus automobilis, varomas vien tik benzinu, dujomis (gamtinėmis arba suskystintomis), etanoliu, elektra arba be benzino dar ir dujomis (gamtinėmis arba suskystintomis), etanoliu, elektra (dyzelis – netinkama kuro rūšis);
- CO2 kiekio ir pirmosios registracijos datos kriterijai nėra taikomi elektromobiliams;
- elektrinė transporto priemonė – nauja L klasės transporto priemonė, užregistruota Kelių transporto priemonių registre, kurios galios šaltinis yra tik elektra ir bendras išmetamas CO₂ kiekis – ne didesnis kaip 0 g/km;
- mažiau taršaus automobilio pirmosios registracijos data Europos Sąjungoje – 2014 m. sausio 1 d. arba vėlesnė;
- kompensacinių išmokų fiziniams asmenims, įsigijusiems mažiau taršų automobilį ar elektrinę transporto priemonę, tinkamomis išlaidomis laikomos išlaidos nuo kvietimo teikti prašymus Agentūrai paskelbimo dienos;
- pareiškėjas, įsigijęs mažiau taršų automobilį ar elektrinę transporto priemonę, įregistruoja ją savo vardu, o įsigijęs lizingo būdu – tampa valdytoju;
- įsigyto mažiau taršaus automobilio ar elektrinės transporto priemonės registracijos liudijime privalo būti nurodyta: bendras išmetamas automobilio CO2 kiekis (V.7), pirmosios registracijos data (B) arba modelio metai (B.2), pirmosios registracijos Lietuvoje data (B.1).
Svetainėje priduriama, kad tinkamos išlaidos yra nuo 2024 m. sausio 16 d., t. y. tinkamas mažiau taršus automobilis ar elektrinė transporto priemonė pareiškėjo vardu užregistruota nuo 2024 m. sausio 16 d.