Prekybininkai sako, kad stengiasi prisitaikyti ir ieškoti pigesnių alternatyvų, o gyventojams belieka tik šokoladą pirkti vis brangiau ir brangiau.
Šokolado namų įkūrėjas rodo, kaip gimsta jo klientų mylimi juodojo šokolado saldainiai. Algimantas Jablonskas pastebi, kad klientai šokoladą renkasi skirtingai ir vienos mėgstamiausios rūšies neišskiria.
„Tai vaikai visi vienareikšmiškai labiausiai pienišką arba baltą mėgsta. O gurmanai mėgsta juodą. Ir kuo didesnis gurmanas, tuo turi daugiau būt kakavos produktų šokolade“, – tikino „AJ šokoladas“ įkūrėjas.
Brangsta, bet populiarumas nemažėja
O būtent šio gurmanų pamėgto produkto kaina neįtikėtinu greičiu šuoliuoja į viršų, mat brangsta pagrindinė žaliava – kakava.
„Brangsta ir labai stipriai brangsta, tiekėjai mūsų pabrangino vos ne du kartus“, – teigė A. Jablonskas.
Kylančias šokolado kainas pastebi ir pirkėjai. Jie sako, kad nors šokoladas nėra pirmos būtinybės prekė, retsykiais juo pasilepinti mėgsta:
„Ko gero, mažiau reikės pirkt, žiūrint, kiek kils.“
„Manau, kad, kaip ir pirkau, taip pirksiu, nesustabdys. Čia kaip alkoholikui alkoholis, žinot.“
Ekonomistas Nerijus Mačiulis teigia pastebintis milžinišką kakavos kainų šuolį visame pasaulyje.
„Ji pabrango per metus 5 kartus. Praėjusių metų pradžioje kilogramas kakavos pupelių kainavo apie 2,5 dolerio, dabar kaina yra apie 10 dolerių už kilogramą“, – tvirtino ekonomistas.
Pasak ekonomisto, pagrindinė tokio kainų šuolio priežastis – nepakankama kakavos pupelių pasiūla.
„Maždaug tris ketvirtadalius jų visame pasaulyje užaugina 4 centrinės Afrikos valstybės aplink pusiaują. Dažniausiai tai yra neturtingi, skurdūs ūkininkai“, – dėstė N. Mačiulis.
Šie ūkininkai, pasak ekonomisto, neturi finansinių galimybių plėsti savo pasėlių plotus, todėl visame pasaulyje įsivyravo kakavos stygius.
„Pastaruosius trejus metus užauginamų kakavos pupelių kiekis yra mažesnis negu jų suvartojama. Ir trejus metus iš eilės mažėja atsargos ir nukrito į žemiausią lygį per pusę amžiaus“, – pabrėžė ekonomistas.
Kalta klimato kaita
Globalius kainų pokyčius pastebi ir Lietuvos prekybininkai. Atstovai sako, kad tenka prisitaikyti.
„Jau kelerius metus yra pastebimi kakavos žaliavos svyravimai ir pokyčiai rinkoje, kuriems didelę įtaką daro globalūs, geopolitiniai veiksniai“, – tikino „Rimi“ atstovė Eglė Krasauskienė.
„Palyginus su pernai metais, pačios kakavos žaliavos kaina išaugo 200 procentų. Na, o nuo šių metų pavasario šokolado ir iš jo gaminamų gaminių prekių kainos augo iki 30 procentų“, – teigė „Maxima“ atstovė Raminta Gecevičiūtė.
„Jei žiūrėsime bendrai, šokolado pardavimai išlieka pakankamai stabilūs“, – kalbėjo „Iki“ atstovė Gintarė Kitovė.
Panašu, kad kaip ir daugeliui didžiųjų globalinių problemų, taip ir kakavos krizei, įtaką daro klimato kita. Ekonomistas teigia, kad šylantis klimatas dar labiau skurdina ir taip skurdų kakavmedžių derlių.
„Yra labai prastas derlius, kakavmedžius puola įvairios ligos, jie auga labai siaurame ruože aplink pusiaują ir to mes, turbūt, trumpuoju laikotarpiu niekaip negalime pakeisti“, – dėstė N. Mačiulis.
Statistika rodo, kad Lietuvoje kakavos milteliai be priedų šių metų gegužės mėnesį, palyginti su praėjusių metų geguže, pabrango 14,3 proc.
Daugiau apie tai – aukščiau esančiame vaizdo įraše.