Naujienų portalui tv3.lt skaitytoja Ineta (tikras vardas ir pavardė – redakcijai žinomi) papasakojo, kad sugedo jos automobilis (tiksliau – stabdžių apkabos), turintis „Kasko“ draudimą, todėl jis buvo nemokamai nutemptas į autoservisą „Melga“, esantį Alytuje.
Minėtame servise buvo rasta daugiau automobilio gedimų, tad moteris sutiko, kad būtų tvarkoma viskas, ir už tai sumokėjo 414 eurų.
Vis tik po tvarkymo važiuojant automobilis užgeso (galimai sugedo generatorius), o, kadangi „Melga“ negalėjo Inetos greitai priimti, ji nuvyko į kitą autoservisą.
Moteris paprašė, kad ten meistrai apžiūrėtų, ar viskas tikrai buvo pakeista naujai, kaip teigė „Melga“, mat, jai kilo įtarimų, kodėl automobilis iškart po autoserviso sugedo, kodėl nebuvo pastebėta ši problema?
Kito autoserviso meistrai jai nurodė, kad nauji buvo tik varžtai, spyruoklės ir kaladėlės, visa kita esą nebuvo nauja – net žibintas buvo pirktas dėvėtas.
Ineta prašė „Melgos“ atsiųsti pirktų dalių kvitus, kaip įrodymą, kad jos – tikrai naujos, tačiau kvitų negavo.
„Kur turėčiau kreiptis, kad iš autoserviso išsireikalaučiau permokėtą sumą?“ – teiravosi skaitytoja.
Naujas žibintas buvo per brangus?
Bendrovės „Alytaus Melga“ vadovas Egidijus Navickas nurodė, kad Inetos automobiliui buvo atliekami tie darbai, kurių pageidavo ir kurių kainas bei apimtį patvirtino ji pati.
Jis įvardijo, kad stabdžių suportų remontui, galinės ašies stabdžių kaladėlių, amortizatorių spyruoklių ir priekinio stabilizatoriaus laikiklio keitimui buvo naudojamos naujos detalės, ką patvirtina ir pati klientė.
Vis tik žibintas, anot atstovo, iš pradžių klientei esą buvo pasiūlytas naujas, tačiau kaina jai pasirodė per didelė.
„Naudotos detalės yra naudojamos kliento pageidavimu, kai naujų detalių kaina, atsižvelgiant į automobilio gamybos metus, nusidėvėjimą, vertę, klientui yra per aukšta ir ekonomiškai nenaudinga, o naudotos detalės yra tinkamos tolimesniam automobilio eksploatavimui.
Šiuo atveju klientei buvo ekonomiškai nenaudinga 2006 m. automobiliui keisti naują žibintą, todėl klientė pageidavo keisti naudotą žibintą už mažesnę kainą“, – teigė E. Navickas.
Jis patikino, kad generatoriaus gedimas nėra susijęs su „Melgos“ atliktais darbais, o klientė ir nepageidavo išsamios automobilio patikros.
Vadovas pridūrė, kad remonto darbams ir detalėms bendrovė suteikia garantiją – esant detalės brokui ar autoserviso klaidai viskas būna ištaisoma nemokamai.
„Kilus bet kokioms abejonėms dėl atliktų darbų kokybės raginame kreiptis į mus, kad galėtume įvertinti situaciją ir, esant mūsų klaidai, operatyviai ją ištaisyti.
Šiuo atveju klientė į mus dėl netinkamai atliktų darbų nesikreipė ir, deja, neturėjome galimybės įvertinti ir išspręsti susidariusią situaciją ir kilusius neaiškumus“, – nurodė E. Navickas.
Ką daryti, norint atgauti pinigus?
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) atkreipė dėmesį, kad automobilių remonto kainos yra nereguliuojamos. Tad nustatyti, ar remonto / detalės kaina yra logiška, nelabai yra galimybės.
Pasak tarnybos, jei paslaugos teikėjas informavo, kad keis į dėvėtą detalę, ir klientė su tuo sutiko, atsakomybė yra jos.
Tačiau, jei autoservisas neinformavo arba netinkamai informavo, kad detalė – dėvėta, ir paėmė pinigus kaip už naują, neinformavo apie galimas rizikas keičiant detales naudotomis, vartotoja gali reikalauti atlyginti patirtus nuostolius dėl netinkamo informavimo.
T. y. tos sumos, kurią sumokėjo už detales (ir darbus jas dedant), kurios buvo pakeistos dėvėtos, jei užsakymo paraiškoje nėra nurodyti parašai ir tai, kad detalė yra dėvėta.
„Šiuo atveju paslaugos teikėjas turi pareigą įrodyti, kad tinkamai informavo apie dėvėtas detales. Kitu atveju, vartotojai pinigai turėtų būti grąžinti“, – patikino VVTAT.
Vis tik skaitytojos atsiųstoje „Melga“ sąskaitoje prie žibinto nebuvo nurodyta, kad jis yra dėvėtas.
Taigi pirmiausia, anot tarnybos, vartotoja turėtų raštu kreiptis į paslaugų teikėją ir nurodyti savo reikalavimus.
Jei paslaugų teikėjas neatsako per 14 d. arba nesutinka tenkinti vartotojos reikalavimų, ji turi teisę kreiptis į VVTAT dėl ginčo sprendimo ne teisme tvarka.
Advokatas Martynas Antanaitis nurodė, kad minimu atveju klientė gali kreiptis ir į teismą, tačiau neslėpė, kad bylų baigčių būna įvairių.
„Kai kuriais atvejais autoservisai pagrindžia atliktus darbus ir panaudotas detales dokumentais, tačiau buvę atvejų, kai nepagrindžia ir turi atlyginti vartotojo patirtas išlaidas arba grąžinti pinigus ar jų dalį.
Jeigu klientė įtaria, kad autoserviso elgesys gali būti nusikalstamas, tai ji taip pat turi teisę kreiptis į policiją ar prokuratūrą“, – nurodė jis.
Kokius dokumentus turi pateikti klientas ir autoservisas?
Pasak advokato, bylų dėl automobilio remonto kokybės nėra labai daug, bet pasitaiko kasmet.
VVTAT skundų dėl autoservisų taip pat sulaukia nedaug – 2023 m. jų buvo 36, kas sudaro vos 1 proc. nuo visų tarnybos gautų prašymų.
VVTAT įvardijo, kad vartotojai dažniausiai skundžiasi dėl paslaugų kokybės ar padidėjusios paslaugų kainos nuo užsakymo pradžios.
Apie pusę atvejų vartotojų nurodyti pažeidimai pasitvirtina, tačiau pusės ginčių nagrinėjimas būna nutraukiamas dėl dokumentų trūkumo.
„Pateikdama prašymą dėl ginčo nagrinėjimo vartotoja turėtų pridėti paslaugos pirkimo–pardavimo, užsakymo ar darbų priėmimo–perdavimo dokumentus ir kitus turimus įrodymus.
Ypač svarbūs – apžiūros ar patikros dokumentai ar defektų nustatymo aktas, kur būtų nurodyta, kad sudėtos dėvėtos detalės“, – dėstė VVTAT.
M. Antanaitis paminėjo, kad klientai turi teisę gauti visą informaciją apie automobilio remontą, detales, nes viskas iš anksto turi būti su juo derinama.
O autoservisai yra įpareigoti viską dokumentuoti ir užtikrinti atsekamumą, t. y. gebėti įrodyti keitimą ir pan.
Jei dokumentai nėra pildomi ar neatitinka tikrovės, autoservisui gali gėsti ne tik teisinė atsakomybė – be jų jis negebės įrodyti remonto darbų ar pakeistų detalių fakto.
Tad kilus ginčui jam tektų prisiimti pasekmes: atlyginti kliento nuostolius arba grąžinti sumokėtus pinigus.
Kaip apsisaugoti nuo autoservisų apgavysčių?
Teisininko patarimu, siekiant išvengti tokių situacijų būtų pravartu pasidomėti savo teisėmis. Šiuo atveju pagelbėtų Transporto priemonių techninės priežiūros, remonto, techninės pagalbos ir perdirbimo paslaugų teikimo tvarkos ir aplinkos apsaugos reikalavimų aprašas.
Remdamasis juo M. Antanaitis paminėjo, kad daugelis remonto paslaugų gali būti suteikiamos tik užpildžius užsakymo paraišką 2 egzemplioriais (vienas – klientui, kitas – autoservisui).
Jis atkreipė dėmesį, kad, remontuojant transporto priemonę po eismo ar kito įvykio, autoservisas privalo padaryti ir automobilio savininkui perduoti visų atliktų procedūrų, technologinių procesų ir pakeistų dalių nuotraukas ar vaizdo įrašą, kuris leistų identifikuoti tarpines remonto procedūras ir pakeistas dalis, kurios po remonto, neišardžius transporto priemonės, yra nematomos.
O suteikus paslaugą klientui turėtų būti išduodama užsakymo paraiška, kur be kitos informacijos nurodoma:
- paslaugos / atlikti darbai, jų skaičius (arba trukmė) ir kaina;
- atliekant kiekvieną darbą panaudotos atsarginės dalies pavadinimas, jų skaičius, kaina, gamintojas, gamintojo suteiktas kodas, detalė nauja ar naudota.
Anot advokato, visa tai turi padėti asmeniui įsitikinti realiu remonto atlikimu, detalių keitimu.
Vis tik, jeigu po remonto, nepraėjus protingam terminui, ta pati problema atsinaujina, laikoma, kad darbai buvo atlikti netinkamai (nebent paslaugos teikėjas įrodo priešingai):
„Tokiu atveju klientas turi teisę reikalauti nedelsiant ir neatlygintinai trūkumus pašalinti, kadangi dėl nepagrįsto delsimo klientas gali patirti kitų nuostolių. Pvz., išlaidos automobilio nuomai ir pan.“
Jei autoservisas nesutinka to padaryti, klientas gali:
- reikalauti atitinkamai sumažinti darbų kainą;
- tam tikrais atvejais nutraukti sutartį;
- kreiptis į kitą autoservisą, o po to reikalauti sutartį pažeidusio autoserviso atlyginti patirtas išlaidas.