• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Kiekvieną mėnesį gyventojai nuperka tūkstančius naudotų automobilių, o kai kurie pardavėjai bando nuslėpti jų istoriją ir taip uždirbti daugiau. Tačiau retas žino, kad visai neseniai buvo atverta daugiau duomenų apie transporto priemones. O tam, kad patikrintumėte, pavyzdžiui, automobilio istoriją, mokėti papildomai nieko nereikės.

Kiekvieną mėnesį gyventojai nuperka tūkstančius naudotų automobilių, o kai kurie pardavėjai bando nuslėpti jų istoriją ir taip uždirbti daugiau. Tačiau retas žino, kad visai neseniai buvo atverta daugiau duomenų apie transporto priemones. O tam, kad patikrintumėte, pavyzdžiui, automobilio istoriją, mokėti papildomai nieko nereikės.

REKLAMA

Kad patikrintų transporto priemonės istoriją, ne vienas vairuotojas turi papildomai sumokėti skirtingoms bendrovėms.

Pavyzdžiui, jei skelbimų portale radote patinkantį automobilį, kai kurios bendrovės už vienos transporto priemonės istorijos patikrą prašo ir daugiau kaip 20 eurų.

Tačiau gyventojams primenama, kad šiemet įsigaliojusi nauja tvarka leidžia nemokamai pamatyti, ar transporto priemonė nebuvo daužta eismo įvykio metu. Tiesa, specialistai atkreipia dėmesį, kad kai kuri informacija visgi gali būti neatskleista. 

REKLAMA
REKLAMA

Kai kurių duomenų apie automobilį galite nerasti

Transporto priemonių draudikų biuro direktorius Tomas Rudzkis naujienų portalui tv3.lt teigė, kad nuo šių metų įsigaliojus Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimams, duomenys apie transporto priemonės draudžiamuosius eismo įvykius tapo vieši.

REKLAMA

„Žinodami transporto priemonės identifikavimo numerį (VIN), Transporto priemonių draudikų biuro tinklapio cab.lt skiltyje „Planuojantiems įsigyti automobilį“ galima pasitikrinti, ar ja buvo sukelta eismo įvykių“, – kalbėjo pašnekovas.

Tiesa, T. Rudzkis paaiškina, kad nors automobilio pirkėjo noras žinoti apie transporto priemonės patirtus eismo įvykius iš tiesų yra svarbus, dėl atskleidžiamų duomenų privalu paisyti ir teisinių asmens duomenų apsaugos reikalavimų.

REKLAMA
REKLAMA

Dėl šios priežasties, pasak pašnekovo, dalis duomenų apie transporto priemonę gali būti nevieši. 

„Natūralu, kad teikiama tik tokių eismo įvykių informacija, apie kuriuos duomenys buvo pateikti į Biuro duomenų bazę vadovaujantis Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo (TPVCAPD) įstatymu.

Taigi, užklausos rezultatas neatspindi visų transporto priemonės apgadinimo įvykių. Pavyzdžiui, atsakyme nėra duomenų apie eismo įvykius, apie kuriuos nebuvo pranešta TPVCAPD draudikui, transporto priemonei tik nukentėjus eismo įvykyje, KASKO įvykius, prieš transporto priemonę įvežant į Lietuvą nutikusius eismo įvykius“, – kalbėjo T. Rudzkis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Gyventojams taip pat primenama, kad papildomą informaciją, ar transporto priemonė buvo patekusi į eismo įvykį, prieinama specialioje platformoje.

„Transporto priemonių savininkai neatlygintinai gali gauti ir, esant sutarimui, joje atskleidžiamus duomenis pateikti pirkėjui.

Šioje platformoje vartotojai identifikuojami m. parašu arba „SmartID“, todėl prieiga prie asmens duomenų yra saugi“, – komentavo T. Rudzkis.

REKLAMA

Ribotas duomenų teikimo laikotarpis

Tiesa, pirkėjai turėtų nenustebti, kad jei tikrinsite transporto priemonių istoriją per dažnai (iš viso 6 kartus), vėliau jums bus neleidžiama to padaryti dar kartą.

Be to, kaupiami duomenys apie transporto priemonės eismo įvykius yra riboti – apima tik 5 metų laikotarpį. Esą tokia analogija vadovautasi pagal TPVCAPD įstatymą.

„Draudėjas turi teisę prašyti jo civilinę atsakomybę apdraudusį draudiką išduoti pažymą apie su draudėjo transporto priemone susijusius žalos atlyginimo atvejus ar jų nebuvimą už mažiausiai 5 pastarųjų metų sutartinių santykių laikotarpį ar už kitą laikotarpį, jeigu sutartiniai santykiai truko trumpiau“), kaip teisės aktu apibrėžtas laikotarpis, kuriuo metu įvykusių eismo įvykių duomenys yra reikšmingi.

REKLAMA

To paties vartotojo užklausų skaičius yra ribojamas, siekiant išvengti piktnaudžiavimo teikiamais asmens duomenimis“, – kalbėjo pašnekovas.

Taigi, kai transporto priemonė yra žinoma Lietuvos transporto priemonių registrams, yra pateikiamas atsakymas apie sukeltų eismo įvykių skaičių:

Transporto priemonių istorijos patikra

Taip pat ir apie sukeltų eismo įvykių skaičiaus nebuvimą nurodytame laikotarpyje:

Transporto priemonių istorijos patikra

O kai nurodytas VIN nerandamas tarp žinomų įregistruotų transporto priemonių, pasak pašnekovo, pateikiamas atsakymas, kad Biuro duomenų bazėje informacijos apie pasirinktą transporto priemonę nėra ir prašoma patikrinti ar buvo teisingai suvestas VIN kodas:

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Transporto priemonių istorijos patikra

„Kitaip tariant, duomenys apie per paskutinius 5 metus transporto priemone sukeltus draudžiamuosius įvykius, apie kuriuos buvo pranešta TPVCAPD įstatymo nustatyta tvarka, pateikiami visais atvejais, kai tokia informacija yra Lietuvos Respublikos transporto priemonių draudikų biuro duomenų bazėje“, – apibendrino T. Rudzkis.

Pardavėjai siekia didesnio pelno

Automobilių ekspertas, transporto priemonių ataskaitas teikiančios bendrovės „carVertical“ atstovas Matas Buzelis kiek anksčiau yra teigęs, kad importuodami transporto priemonę ir norėdami padidinti pelno maržą, nesąžiningi pardavėjai linkę dirbtinai sumažinti automobilio ridą ar nuslėpti jo apgadinimus.

REKLAMA

Tokį automobilį įsigiję vairuotojai smarkiai už jį permoka, patys to net neįtardami. Vien tik Lenkijoje vairuotojai už tokius automobilius kasmet permoka bent 1,1 mlrd. eurų. Prancūzijoje ši suma siekia apie 0,8 mlrd. eurų, o Italijoje apie 0,72 mlrd. eurų.

Naudotų automobilių rinkos skaidrumas kelia daug iššūkių įstatymų leidėjams, tačiau kol kas diskusijos šia tema niekur nepasistūmėjo.

REKLAMA

Pasak M. Buzelio, kadangi rimtų bandymų kovoti su sukčiais Europos šalyse beveik nebuvo, ši situacija sukūrė didelę paklausą skaitmeniniams, duomenimis pagrįstiems produktams, tokiems kaip transporto priemonių istorijos patikros.

„Daugiau apie automobilius išmanantys pirkėjai gali pastebėti nevienodus tarpus tarp kėbulo dalių ir įtarti, kad tokia transporto priemonė praeityje buvo apgadinta eismo įvykyje. Mažiau patyrusiems pirkėjams įvertinti automobilio būklę gali būti sudėtinga, o dažnu atveju trūkumai pasirodo tik praėjus keliems mėnesiams po pirkimo.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Realiu laiku gaunami automobilių duomenys iš daugiau nei 40 šalių leidžia išvengti prastos būklės automobilių. Ši paslauga itin aktuali šalyse, pasižyminčiose dideliu naudotų transporto priemonių importu“, – paaiškino bendrovės ekspertas M. Buzelis.

Automobilių duomenys kasmet apsaugo milijonus pirkėjų nuo nesąžiningų pardavėjų ir prastos būklės transporto priemonių.

„Duomenys padeda įvertinti automobilio būklę ir lengviau priimti sprendimą, ar verta jį pirkti. Istorijos ataskaitoje pateiktą informaciją galima panaudoti ir derybose dėl galutinės automobilio kainos.

REKLAMA

Svarbiausia, kad niekas negali koreguoti ar ištrinti jokios su konkrečiu automobiliu susijusios informacijos. Tai sukuria stiprią apsaugą nuo sukčiavimo. Nusikaltėliai jau žino, kad negali „ištaisyti“ savo netvarkingų automobilių istorijos“, – sakė M. Buzelis.

Pasak M. Buzelio, „carVertical“ bendradarbiauja su teisėsaugos institucijomis, nacionaliniais policijos duomenų registrais, finansų įstaigomis, valstijų ir nacionaliniais registrais, ne pelno siekiančiomis organizacijomis bei verslo partneriais, tokiais kaip automobilių skelbimų svetainės ar oficialūs automobilių pardavėjai. Iš daugiau nei 900 šaltinių surinkti duomenys apdorojami, sutvarkomi ir pateikiami vartotojams lengvai suprantamoje istorijos ataskaitoje.

REKLAMA

Naudotų automobilių pirkėjams ekspertas pataria visada atlikti ir bandomąjį važiavimą bei transporto priemonę patikrinti gerą reputaciją turinčiame servise. Kai kurie automobilio defektai gali išryškėti tik jį išbandžius, o savo reputaciją puoselėjanti įmonė negali sau leisti nepastebėti net ir menko, tik profesionalaus mechaniko akiai matomo trūkumo.

„Regitros“ duomenimis, iš viso vasario mėnesį buvo įregistruota daugiau kaip 14 tūkst. naudotų transporto priemonių, o naujų – beveik 5 tūkst.

Tikrinau savo automobilį per 5 metus nebuvo avarijų . Mašinai netoli 20 metų . O kodėl nerodo per visą istoriją nemokamai !?
Čia turetų griežtai būti visą informacija privaloma ir nemoka pirkėjui perkant automobilį, jei mes kovojame su tarša, kad laužų nepirkinėti. Bet mokam kovoti tik su dūmais ir nesuprantam, kad tarša jau visame automobilyje. Plius žmogaus teises, kodėl jis gali būti apgautas jei perka naudotą automobilį kurį nusipirkęs eksploatuoja, manau turi viską žinoti iki smulkmenų.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų