Kaip rašo feisbuko vartotojai, Stepono Batoro ir Rudens gatvių esančios sankryžos eismas yra ypač intensyvus – tai nestebina, mat ši gatvė veda į Naujosios Vilnios pusę.
Eismo intensyvumas kelia bėdas vairuotojams, iš Olandų gatvės krypties važiuojantiems Stepono Batoro gatve, ir norintiems pasukti į Rudens gatvę – jiems reikia sukti į kairę. Paprastai to padaryti nepavyks – eismas yra per daug intensyvus.
Šioje vietoje yra įrengta pėsčiųjų perėja ir šviesoforas. Šis šviesoforas – išsigelbėjimas vairuotojams, norintiems sukti į kairę. Mat po to, kai per žalią šviesoforo šviesą praeina pėstieji, dar yra apie 5 sekundžių laiko tarpas, kuomet važiuojantiems iš Naujosios Vilnios pusės dega raudona šviesoforo šviesa. Tuomet iš Olandų gatvės pusės važiuojantys vairuotojai, gali pasukti į kairę pusę. Tiesa, laiko tarpas yra itin trumpas, tad pravažiuoti spėja vos keli automobiliai.
O ką daryti, kai pėstiesiems gatvės pereiti nereikia? Tuomet vairuotojai patys imasi veiksmų – lipa iš automobilių, spaudžia pėstiesiems skirtą mygtuką. Paspaudę mygtuką, jie įsėda į automobilį, palaukia, kol šviesoforas rodo žalią šviesą pėstiesiems ir tuomet suka į kairę pusę, per tą kelių sekundžių tarpą, kuomet priešinga kryptimi važiuojantiems vairuotojams dar dega raudona šviesa.
Netoli sankryžos išdygo mokykla
Šaltinių duomenimis, šviesoforas šioje sankryžoje atsirado visai neseniai – kone dešimtmečius, šioje sankryžoje buvo tik pėsčiųjų perėja, tačiau eismas nebuvo reguliuojamas šviesoforais.
Štai pasinaudojus Google „Street view“ pagalba, galime matyti, jog dar 2023 m. gegužę (taigi, beveik lygiai prieš metus) šviesoforo čia nebuvo – tuo metu vyko gatvės rekonstrukcijos darbai.
Internete galima rasti ir dar senesnius vaizdus, pavyzdžiui, kaip gatvė atrodė 2022 m. birželį.
Rekonstrukcija šioje gatvėje buvo atlikta dėl padidėjusių pėsčiųjų srautų, šalia išdygus mokyklai – privačiame sklype įkurtas Tarptautinės Amerikos mokyklos Vilniuje (American International School of Vilnius, sutrumpintai AISV) filialas. Veiklą šioje lokacijoje mokykla pradėjo 2022 m. rudenį – apie tai švietimo įstaiga pranešė savo „Facebook“ paskyroje.
Kai kurie „Facebook“ vartotojai dėl susidariusios eismo situacijos kaltino ne tik išdygusį šviesoforą, bet ir jų manymu, neprotingą planavimą, mat paprastai mokyklas vengiama steigti šalia judrių kelių.
„Ši sankryža prie mūsų. Visada šia gatve buvo neištveriamas srautas mašinų, bet dabar dėl šios perėjos jos čia stovi amžiname kamštyje (bent jau per piką). Ir taip, didžiausias problemas sukėlė ne pats naujas šviesoforas, o naujas didelis objektas, įtupdytas privačių sodybėlių rajone be jokio normalaus planavimo“, – feisbuke rašė vienas gyventojas.
Na, o žinomas duomenų mokslininkas Vaidotas Zemlys-Balevičius rašė, jog šioje vietoje pasukimas į kairę visuomet buvo komplikuotas, tad ko gero, jo išvis reikėtų atsisakyti.
„Pasukimas į kairę čia visados buvo problematiškas, net kai ir nebuvo tos mokyklos. Apskritai jis čia turėtų būti panaikintas. Už kilometro yra viadukas, kuriame gali apsisukti“, – rašė V. Zemlys-Balevičius.
Saugaus eismo specialistas – posūkio į kairę čia nereikia
Kol feisbuko vartotojai ieško kaltų, saugaus eismo specialistas Artūras Pakėnas sako, jog posūkį į kairę šioje sankryžoje apskritai reikėtų panaikinti, o šviesoforas turėtų reguliuoti tik pėsčiųjų srautus, kaip yra dabar. Tokiu atveju, vairuotojams reikėtų tiesiai pavažiuoti S. Batoro gatve apie kilometrą ir apsisukti viaduke.
„Reikia uždrausti posūkį. Kam ten reikalingas kairysis posūkis? Aš manau, kad dabar ten atsiranda daug žmonių, norinčių sukti į kairę pusę“, – kalbėjo A. Pakėnas.
„Uždraudus posūkį, eismas tikrai pagreitės. Poreikis sukti į kairę nėra toks didelis, važiuokit lanku“, – sako specialistas.
Savivaldybė: šviesoforas reguliuoja tik pėsčiųjų srautą
Pasak Vilniaus miesto savivaldybės atstovo spaudai Gabrieliaus Grubinsko, sankryžoje išdygęs šviesoforas reguliuoja tik pėsčiųjų srautus.
„S. Batoro–Rudens–Srovės gatvių sankryža nėra reguliuojama šviesoforais, šviesoforais reguliuojama tik pėsčiųjų perėja“, – pabrėžė G. Grubinskas.
Savivaldybės atstovas taip pat patvirtino, jog šviesoforas čia išdygo dėl didėjančių pėsčiųjų srautų, dėl šalia įsikūrusios mokyklos.
„Pėsčiųjų perėja buvo pertvarkyta į šviesoforinę dėl augančio pėsčiųjų srauto, kurį generuoja šalia esančios švietimo įstaigos ir viešojo transporto stotelės. Darbus atliko greta teritorijas vystantys statytojai, kurie dar nėra perdavę šviesoforo eksploatacijos savivaldybei – šviesoforas yra patikrintas eismo specialistų ir veikia užtikrindamas pėsčiųjų saugumą, tačiau pakeitimų savivaldybė kol kas daryti negali“, – teigė savivaldybės atstovas.
Savivaldybė taip žada spręsti kilusią problemą.
„Esama situacija yra žinoma ir po šviesoforų eksploatacijos perdavimo numatoma imtis papildomų priemonių, geriau sureguliuojant eismo srautus ir saugumą“, – komentavo G. Grubinskas.