Palyginus su 2018 metų atitinkamu laikotarpiu, per 11 mėnesių į Lietuvą automobilių iš JAV importas išaugo daugiau kaip 3 tūkst. – tai 28,4 proc. daugiau nei buvo prieš metus.
Būtent tai pastebi ir Lietuvos muitinės departamento atstovai, kurie tvirtina, kad JAV rinkai pritaikytų automobilių į Lietuvą patenka vis daugiau. Tiesa, didžioji dalis transporto priemonių būna daužtos, o dažnai įsigyto turto savininkai, perparduodantys įsigytus automobilius kitiems asmenims, vengia mokėti mokesčius.
„Naudotų automobilių importo srautai iš JAV į Lietuvą nuolat auga. Dėl prekės pobūdžio muitinės kontrolė yra itin sudėtinga, nes deklaruojami nenauji, dažnai po autoįvykių ir vizualiai nematomus defektus turintys automobiliai.
Minėtinas tam tikras sisteminis naudotų automobilių prekybos (ne vien tik su trečiosiomis šalimis) verslo specifiškumas ir kompleksinės rizikos ne tik dėl vengiamų mokėti mokesčių importuojant prekes iš trečiųjų šalių, bet ir dėl pajamų neapskaitymo, neregistruotos veiklos, mokesčių vengimo, aplinkosauginių reikalavimų pažeidimų“, – teigė Muitinės departamento Komunikacijos skyriaus vedėjas Vitas Volungevičius.
Pasitelkia nesudėtingą gudrybę
Kaip teigia Muitinės departamento atstovas, vienas dažniausiai pasitaikančių pažeidimų, nuo kurio prasideda spekuliacinė schema, yra asmens, dalyvavusio aukciono procese ir įsigijusio automobilį, nesugebėjimas pateikti dokumentų muitininkams.
„Deklaruojant naudotus automobilius iš JAV, muitinei ypač retais atvejais pateikiami įsigijimo aukcione dokumentai (arba pateikiama pirkimo aukcione proceso fragmentus iliustruojanti informacija). Dauguma pateikiamų dokumentų muitinei kelia pagrįstas abejones dėl juose nurodytos automobilio pardavimo kainos: naudoto automobilio sandorio vertė, t. y. už prekę sumokėta pinigų suma neretai slepiama, nurodant sąskaitoje „kuklią“, artimą automobilio gabenimo laivu išlaidoms kainą; sąskaitas išrašo tarpininkaujančios įmonės, dažniausiai teikiančios tik logistikos paslaugas, kurios iš esmės atstovauja pirkėją ir veikia jo interesais“, – pastebi V. Volungevičius.
Be to, pašnekovas taip pat priduria, kad šiuo metu Muitinės departamento specialistus pasiekia nusiskundimai iš tų asmenų, kuriems buvo perparduotas automobilis, atkeliavęs iš JAV.
„Pastaruoju metu padažnėjo atvejų, kai į Lietuvos muitinę kreipiasi fiziniai asmenys, per tarpininkus iš JAV aukcionų įsigiję naudotus automobilius, kuriuos logistikos paslaugas teikusios įmonės savo vardu deklaravo muitinei, pateikdamos sąskaitas su nurodyta daug mažesne automobilio verte, užsakydamos turto vertintojų paslaugas, klaidingai informuodamos fizinį asmenį, kad turto vertinimo ataskaita yra privaloma, atliekant muitinės formalumus", – priduria Muitinės departamento Komunikacijos skyriaus vedėjas V. Volungevičius.
Mokesčiai – ne problema
Tuo metu į Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) akiratį pateko jau ne vienas asmuo. Pasak VMI Kontrolės departamento vyresniosios patarėjos Dianos Šalomskienės, dažniausi automobilių pardavėjų, veiklą atliekančių ne su fiziniu, bet ir juridiniu statusu, pažeidimai – pajamų neapskaitymas ir pridėtinės vertės mokesčio vengimas.
„Per pirmus šių metų 9 mėnesius sektoriuje atliktų kontrolės veiksmų metu mokesčių mokėtojams papildomai apskaičiuota 3,8 mln. eurų mokesčių. Viena iš sričių, į kurią nukreiptas VMI dėmesys – automobilių importu iš JAV užsiimantys mokesčių mokėtojai.
Pavyzdžiui, būtent šia veikla užsiimančiam mokesčių mokėtojui, kontrolės veiksmų metu nustačius, kad jis neapskaitė dalies pajamų, dokumentuose įformino mažesnes pardavimo kainas, papildomai apskaičiuota 2,9 mln. eurų mokesčių, baudų ir delspinigių. Kitas importuotojas, patikrinus neparduotų automobilių likutį, negalėjo nurodyti ar pagrįsti virš 400 automobilių buvimo vietos.
Atliekant naudotus automobilius importuojančių įmonių kontrolės veiksmus, nustatomi įvairūs pažeidimai, dažniausiai fiksuojami pajamų neapskaitymo ir pridėtinės vertės mokesčio (PVM) vengimo atvejai“, – kalbėjo VMI atstovė D. Šalomskienė.
Pašnekovė dar kartą primena, kad automobilių iš JAV pardavėjų galimo sukčiavimo schema, kaip būtų galima išvengti mokesčių, yra gerai žinoma.
„Pastebėta, kad automobiliai pardavimui dažniausiai įforminami už mažesnę nei rinkos kainą, kaip neva turintys defektų (daužti, su variklio, greičių dėžės gedimais ir pan.).
Mokesčių administratorius, surinkęs informaciją iš įvairių šaltinių (pirkėjų paaiškinimų, skelbimų portalų, VĮ Regitros, Transekstos ir kt.), dažnu atveju nustato, kad faktinė automobilio pardavimo kaina buvo ženkliai didesnė nei įforminta pardavimo dokumentuose. Taip pat pasitaiko PVM vengimo atvejų, kai automobiliai fiktyviai parduodami kitose ES valstybėse įsikūrusioms įmonėms, ir tokiems pardavimams neteisėtai pritaikomas 0 proc. PVM tarifas, o realiai automobiliai parduodami Lietuvos rinkoje“, – pridūrė D. Šalomskienė.
Policija ragina neapsigauti
Lietuvos policijos departamento Komunikacijos skyriaus vedėjas Ramūnas Matonis priduria, kad nors per 2019 metų sausio-lapkričio mėnesius buvo užfiksuota beveik 3000 su sukčiavimu pasitaikiusių veikų, tačiau visgi tik maža dalis yra susijusi su įvežamais automobiliais iš JAV.
„Lietuvoje 2019 metų sausio – lapkričio mėnesiais buvo užregistruota 2750 nusikalstamų veikų. Tik labai nedidelė nusikalstamų veikų dalis pagal minėtą straipsnį yra susijusi su iš JAV importuojamais automobiliais“, – teigė R. Matonis.
Be to, Lietuvos policijos atstovas išskyrė vienus dažniausiai pasitaikančių pažeidimų, susijusių su prekyba iš JAV automobiliais.
„Dažniausiai pasitaikantys pažeidimai: dalis iš JAV importuojamų automobilių yra didele dalimi ar net visiškai sugadinti (angl – total lost), t. y. jų dalyvavimas viešajame eisme yra uždraustas. Įmanoma, kad perkant automobilį tokia informacija gali būti nuslėpta ir tik po pirkimo-pardavimo sandorio automobilio savininkas apie tai sužino automobilio registracijos Lietuvoje metu. Taip pat kai kurie naudotų automobilių pardavėjai vengia rodyti savo finansinę veiklą, todėl siūlo pildyti užsienietišką pirkimo pardavimo sutartį, neva pats pirkėjas buvo nuvykęs į užsienį ir ten pirko automobilį. Toks sandoris pagal Lietuvos teisės aktus vertinamas kaip dokumentų klastojimas ir mokesčių vengimas“, – pastebi R. Matonis.
Už sukčiavimą yra numatyta baudžiamoji atsakomybė pagal LR BK 182 straipsnį. Priklausomai nuo sukčiavimo aplinkybių, kaltininkui gali būti skiriami viešieji darbai, bauda, laisvės apribojimas arba laisvės atėmimas iki 8 metų.
Lietuvos policija pastebi, kad nors automobilių pirkimas iš JAV Lietuvoje yra pakankamai populiarus, primygtinai patariama tikrinti su perkamu automobiliu susijusią informaciją, pavyzdžiui, JAV aukcionų duomenų internetinėse bazėse tikrinti informaciją pagal importuojamo automobilio kėbulo numerį (VIN).
Beje, jeigu nėra galimybės automobilio istorijos patikrinti Valstybinėje įmonėje „Regitra“, rekomenduojama įsitikinti pardavėjo autentiškumu. Jeigu tai yra fizinis asmuo, vertėtų paprašyti jo asmens dokumento bei išsaugoti duomenų kopijas, pardavėjo kontaktinius duomenis, skelbimų apie automobilį ekrano nuotraukas.
Pabrėžiama, kad neretai transporto priemonė gali būti vogta, nesumokėti mokesčiai ar muitas, todėl pirkėjas, patvirtinus šiuos faktus, gali susidurti su nemalonumais – asmuo nebebus laikomas sąžiningu pirkėju.
Policija pastebi, kad teisėtam automobilio įsigijimui būtina laikytis Lietuvoje galiojančių mokestinių įstatymų.
Tuo metu „Regitra“ primena, kad transporto priemonių istorija gali būti matoma kai kurių valstybių viešai prieinamuose nacionaliniuose registruose. Be to, dar kartą patariama, kad pirkėjai, įsigydami automobilį, visuomet turėtų skirti išskirtinį dėmesį pirkimo-pardavimo sutarčiai, pavyzdžiui, turi būti nurodomi tikri pirkėjo bei pardavėjo duomenys, tikslinga transporto priemonės kaina, rida ar defektai.
Šiuo metu naudotų automobilių iš JAV importas yra apmokestinamas 10 proc. muito tarifu, išskyrus kolekcines transporto priemones, turinčias istorinę ar etnografinę vertę.
Sekant Latvijos muitinės patirtimi, 2020 m. sausio 1 d. Lietuvoje įsigalioja naujos importuojamų naudotų transporto priemonių muitinio įvertinimo taisyklės – automobilių prekeiviai muitinės specialistams turės patiekti aukcionų dokumentus, kuriuose butų matoma faktinė įsigytos transporto priemonės kaina.
Tiesa, ar dėl naujųjų pakeitimų nenusidrieks eilės uostuose, kol kas taip ir lieka spėlionėmis.
Eurostato duomenimis, 2018 m. pagal kiekį Lietuvai teko antroji vieta – importuota 27 proc. visų iš JAV į Europos Sąjungą importuotų naudotų automobilių.