Naujienų portalui tv3.lt susisiekus su Karoliu jis papasakojo, kad užregistruoti namą, kurį vyras pasistatė Vilniaus Pilaitės mikrorajone, jam truko beveik 9 mėnesius. Vyras dar pavasarį, norėdamas įregistruoti namą, apsilankė Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje (VTPSI).
„Čia man darbuotojas paaiškina, kokių dokumentų reikės namo pridavimui. Vardina mažai girdėtus žodžius. Tada, lyg tarp kito, užsimena, kad daugelis žmonių, susidūrę su namo pridavimu, neapsikentę biurokratinių pinklių, samdo specialistą.
O kur tokį rasti? Jis keletą kartų primygtinai pakartoja, kad negali sakyti, nes darbo etika neleidžia. Šiaip ne taip iškauliju telefoną ir pasvarstymą, kad namo pridavimas kainuos apie 500 eurų. Pasirodo, kad tai buvęs jo kolega, kuris sėdi tame pačiame pastate, keliais aukštais žemiau. Pačiam priduodant namą suma tekainuotų 20-25 eurus. Skirtumas daugiau nei ženklus, todėl nusprendžiu reikalo imtis savarankiškai“, – istoriją feisbuke dėsto vyras.
„Specialisto paprašau, kad atspausdintų Statybos techninių reglamentų reikalavimus namo pridavimui. Jis reikalingus punktus pabraukia ir paaiškina. Pasirodo, kad turiu beveik visus dokumentus ir baubas ne toks baisus, kaip dailininkas piešia. Realiai trūksta kelių dalykų: konstruktyvo dalyje turi būti parašyta ne tik TP (techninis projektas), bet ir dar dvi raidės – DP (darbo projektas). Tam dalykui pakanka, kad konstruktyvą atlikusi įmonė parašytų raštą: TP savo apimtimi atitinka TP–DP. Taip pat trūksta tinklų išpildomosios nuotraukos.
Labiausiai išgąsdino punktas: statybų techninis prižiūrėtojas privalo būti apsidraudęs civilinės atsakomybės draudimu konkretaus namo statybai. Tuo metu jis nieko apie tai neminėjo, suprantama, kad tokio dokumento neturiu. Viena draudimo bendrovė šį dalyką būtų įforminusi už 165 eurus. Man pasirodė tai eilinis lupikavimas atgaline data. Pabandau rizikuoti ir namo dokumentus priduoti be minėto draudimo“, – dėsto vyras.
Karolis pasakoja, kad ir Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos internetiniame puslapyje susidūrė su sunkumais: „Sukelti dokumentų į „Infostatybos“ puslapį man niekaip nepavyko. Daugybę kartų skambinu į VTPSI aiškintis, bet prisiskambinti beveik neįmanoma.
Tarsi to būtų maža, po kiekvieno skambučio į tarnybą sistema man perskambina ir klausia ar deramai aptarnavo. Skambini, neprisiskambini, perskambina, klausia... ir taip daugybę kartų... Įspūdis toks, lyg viskas sukurta kuo labiau išerzinti. Dokumentų sudėti į puslapį taip ir nesugebėjau. Pasinaudojau tuo, kad už papildomus 5 eurus tai padaro jų darbuotojas“, – prisimena Karolis.
Vyras pasakoja, kad po savaitės gavo laišką iš inspekcijos, kuriame informuojama, kad jo prašymas liko nepriimtas, nes: „1. Nepateikta deklaracija, kurios rekvizitai patvirtinti Inspekcijos viršininko įsakymu (reglamento 93.1 punktas); 2. Nepateiktas statinio statybos techninio prižiūrėtojo civilinės atsakomybės dokumentas ir jo apmokėjimą įrodantis dokumentas (reglamento 93.16 punktas); 3. Nepateiktas statinio techninis pasas ar pastato techninis-energetinis pasas (reglamento 93.19 punktas)..."
„Dėl pirmų dviejų punktų man buvo viskas aišku, bet apie trečią girdžiu pirmą kartą. Pradedu aiškintis ir VTPSI puslapyje, randu išaiškinimą, kad techninis-energetinis pasas nuosavam namui nereikalingas. Panašu, kad specialistas atviru tekstu šaiposi iš manęs, arba jo kompetencija per žema. Raštinėje išsiprašau pakeisti specialistą.
Naujasis darbuotojas patikina, kad techninis-energetinis pasas nereikalingas. O deklaracijoje galiu nurodyti ne techninį prižiūrėtoją, bet statybų vadovą. Pastarajam joks civilinės atsakomybės draudimas neprivalomas. Susidarė įspūdis, kad pirmasis specialistas bandė išgąsdinti: priduoti namą sudėtingą, reikalavimai keičiasi kas pusmetį, todėl geriau eik pas kolegą, klok 500 eurų ant stalo ir jis viską sutvarkys. Elementari biurokratinė korupcija“, – feisbuke pyktį liejo vyras.
Karolis pasakoja, kad po mėnesio pavyko viską išsiaiškinti su inspekcija ir galėjo kreiptis į „Registrų centrą“. Tiesa, ir čia vyras susidūrė su nesklandumais.
„Registrų centre“ sužinau, kad trūksta sklypo kadastrinių duomenų atnaujinimo. Prieš išvykdamas užsakyti trūkstamo dokumento, pasiteirauju, kiek kainuos namo įregistravimas. Atsakymas: apie 60 eurų. Pirma įmonė reikiamą dokumentą pasisiūlo padaryti už 400 eurų. Kosmosas! Juk kadastrinių duomenų atnaujinimas tėra pastato pavaizdavimas ant sklypo su užstatyto ploto nurodymu. Antra įmonė už tą patį darbą paprašo 200 eurų. Randu matininką, kuris apsiima darbą atlikti už 70 eurų. Neskubiai. OK, neskubiai, tai neskubiai. Juk laiko turiu.
Juodojo penktadienio popietę atsiimu šiuos dokumentus ir atvažiuoju į „Registrų centrą“. Laikrodis muša 15:30 val., eilė didžiulė, jie dirba iki 16 val. Sulaukęs eilės, paduodu dokumentus ir matau kaip specialistė pirštu baksnoja į užrašą ant stiklo. Pasirodo naujo pavyzdžio vairuotojo pažymėjimas netinka, reikia atsinešti asmens tapatybės kortelę. Tą dieną jau nepriims, laiko neliko – juodasis penktadienis. Teks eiti trečią kartą.
Šį pirmadienį (gruodžio 2-ąją) su asmens tapatybės kortele sėdžiu „Registrų centre“. Panašu, kad pagaliau pavyks įregistruoti namą. Pasiteirauju, kiek tai kainuos. Atsakymas – virš 100 eurų. Neblogai – per mėnesį kaina padvigubėjo! Pasirodo mažesnė namo įregistravimo kaina galioja tuomet, jeigu į „Registrų centrą“ po VTPSI sprendimo kreipiesi per mėnesį. Aš apie tai nebuvau informuotas, niekur neskubėjau, praleidau terminą ir susimokėti teks dvigubai – 108,21 eur. Likimo pirštas – su savimi turėjau 109 eurus su centais. Pakako susimokėti ir dar liko vienam buteliui alaus nervams apraminti“, – pykčio neslepia vyras.
„Registrų centro“ naujienų portalui tv3.lt atsiųstame atsakyme teigiama, kad mokestis Karoliui tikrai galėjo išaugti, mat nespėjus iki termino užregistruoti statinio, mokama suma didinama 100 procentų.
„Pagal Vyriausybės patvirtintus Nekilnojamojo turto registro (NTR) nuostatus, už statinio įregistravimą imamas 2,9 euro atlyginimas, o už nuosavybės teisių į statinį įregistravimą atlyginimo dydis priklauso nuo statinio vidutinės rinkos vertės, nustatytos prašymo padavimo metu.
Nekilnojamojo turto registro įstatyme nustatytas 30 dienų terminas statiniui įregistruoti, o Statybos įstatymu nustatytas 3 mėnesių privalomas registracijos terminas. Praleidus šį terminą, vadovaujantis Vyriausybės patvirtintais NTR nuostatais, atlyginimas už nuosavybės įregistravimą didinamas 100 procentų, t.y. dvigubinamas.
Registrų centro klientų aptarnavimo padalinių darbuotojai, gavę asmens prašymą įregistruoti statinį ir nuosavybės teises į jį pirmiausiai turi įsitikinti, ar yra pateikti visi reikalingi dokumentai ir tik vėliau įvertinti atlygio už įregistravimo paslaugas dydį.
Minimu atveju taip ir buvo padaryta. Buvo nustatyta, kad nėra parengta atnaujinta žemės sklypo, kuriame yra statinys, kadastro duomenų byla. Už jos parengimą yra atsakingas matininkas“, – rašoma „Registrų centro“ atsiųstame laiške.
Pasiteiravus, kodėl įstaigos specialistė neinformavo vyro apie gresiantį didesnį mokestį, buvo atsakyta: „Kadangi įregistravimo terminas skaičiuojamas nuo tada, kai yra pateikiamas prašymas, o su juo ir visi reikalingi dokumentai, pirmojo vizito metu Registrų centro klientų aptarnavimo specialistė dar negalėjo pasakyti, ar jau artėja terminas, kai paslaugų kaina gali išaugti, ar jau tas terminas buvo praėjęs.
Bet kuriuo atveju, siekiame būti supratingi kiekvieno kliento atžvilgiu ir turint tokią informaciją, klientas turėtų būti informuojamas apie galimas pasekmes ir turėtų galimybę priimti atitinkamus sprendimus. Tačiau, kaip ir minėjau, pirmojo vizito metu klientų aptarnavimo specialistai neturėjo galimybių įvertinti su terminais susijusių aplinkybių“, – rašoma atsakyme.
„Registrų centras“ pabrėžia, kad klientai turi galimybę pateikti prašymą atleisti nuo padidinto atlyginimo netaikymo ir nurodyti priežastis, dėl ko buvo praleistas nustatytas registravimo terminas.
Karolis pasakoja, kad namo pridavimas iš viso truko apie 9 mėnesius. Atlikęs skaičiavimus, Karolis suprato už namo įregistravimą sumokėjęs virš 900 eurų.
„Man priduoti A+ klasės namą kainavo:
1. Kadastriniai matavimai – 120 eurų;
2. Energetinis sertifikatas – 300 eurų;
3. Akredituotas sandarumo testas – 150 eurų;
4. Tinklų išpildomoji nuotrauka – 160 eurų;
5. Raštas dėl TP-DP – 20 eurų;
6. Mokestis VTPSI su dokumentų sukėlimu – 25,45 euro;
7. Sklypo kadastrinių duomenų atnaujinimas – 70 eurų;
8. Įregistravimas „Registrų centre“ – 108,21 euro.
Iš viso: 953,66 euro.
Įspūdinga suma. O jeigu būčiau samdęs rekomenduotą ekspertą, tai suma būtų išaugusi iki poros tūkstančių eurų. Kažkurioje institucijoje minėjo, kad kitiems namo pridavimas kainuoja tris ar net penkis tūkstančius eurų. Sunku tuo patikėti“, – stebisi vyras.
Dėkojame! Medžiaga sėkmingai išsiųsta redaktoriui.
Peržiūrėjus, ji bus patalpinta į straipsnį.
Naujienų portalui tv3.lt atsiųstame laiške Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija rašė:
„Statybos užbaigimo procedūrų atlikimą reglamentuoja Statybos įstatymas, Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymas ir aplinkos ministro įsakymu patvirtintas statybos techninis reglamentas STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ (toliau – Reglamentas).
Ypatingųjų ir neypatingųjų vieno ar dviejų butų gyvenamųjų pastatų statyba užbaigiama statytojui ar jo teises ir pareigas perėmusiam asmeniui surašant deklaraciją apie statybos užbaigimą, ją patvirtinant ir įregistruojant Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos (VTPSI). Deklaracijos apie statybos užbaigimą neprivaloma tvirtinti VTPSI, jeigu atlikta statinio ekspertizė aplinkos ministro patvirtinto statybos techninio reglamento STR 1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ nustatyta tvarka.
Taigi ypatingųjų ir neypatingųjų vieno ar dviejų butų gyvenamųjų pastatų statybos užbaigimo atveju statytojas turi teisę apsispręsti, ar: 1) teikti prašymą VTPSI patvirtinti deklaraciją apie statybos užbaigimą; 2) atlikti statinio ekspertizę teisės aktų nustatyta tvarka. Statinio ekspertizę turi teisę atlikti atestuotos statinių ekspertizės įmonės. Tokiu atveju statytojo surašytos deklaracijos apie statybos užbaigimą tvirtinti VTPSI nereikia, reikia ją pateikti registruoti informacinėje sistemoje „Infostatyba“ (toliau – IS „Infostatyba“).
VTPSI, teikdama konsultacijas, informuoja asmenis apie galimus teisės aktuose numatytus statybos užbaigimo būdus.
Per 2019 m. sausio – lapkričio mėn. VTPSI pateikti 14 325 prašymai patvirtinti deklaracijas apie statybos užbaigimą.
Su prašymu patvirtinti deklaraciją VTPSI turi būti pateikti dokumentai, kurių sąrašas pateiktas Reglamento 93 punkte.
Prašymas patvirtinti deklaraciją VTPSI gali būti pateikiamas:
1) nuotoliniu būdu, per IS „Infostatyba“, užpildant atitinkamus prašyme nurodytus privalomus laukus ir įkeliant visus su prašymu privalomus pateikti dokumentus, pasirašytus statytojo el. parašu;
2) tiesiogiai VTPSI, pridedant visus privalomus pateikti dokumentus ir elektroninę laikmeną su šių dokumentų įrašais; šiuo būdu prašymas patvirtinti deklaraciją pateikiamas tuo atveju, jei jo pateikėjas neturi galimybės prisijungti prie IS „Infostatyba“ (nesinaudoja el. bankininkystės, el. parašo paslaugomis ar kitų priežasčių).
Rinkliavų už deklaracijos patvirtinimą VTPSI dydžiai nustatyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu: už deklaracijos patvirtinimą, kai prašymas pateikiamas nuotoliniu būdu naudojantis IS „Infostatyba“, mokama 20 eurų rinkliava; už deklaracijos patvirtinimą, kai prašymas pateikiamas tiesiogiai VTPSI, mokama 25 eurų rinkliava.
Remiantis Reglamento 94 punktu, užregistravus prašymą patvirtinti deklaraciją, VTPSI pareigūnas ne ilgiau kaip per 5 darbo dienas patikrina:
1. ar statytojas:
1.1. žemės sklypą, kuriame pastatytas statinys, valdo nuosavybės teise ar valdo ir naudoja kitais Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais pagrindais, išskyrus Statybos įstatyme ir Reglamento 4 priede nustatytas išimtis – tokiu atveju patikrinama, ar gauti Reglamento 50 punkte nurodyti sutikimai (susitarimai);
1.2. turi statybą leidžiantį dokumentą (kai jis privalomas); statybą leidžiančio dokumento galiojimo terminas gali būti pasibaigęs;
1.3. tais atvejais, kai nebuvo privalomas statybą leidžiantis dokumentas, turi Statybos įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 13 ir 15 punktuose nurodytų asmenų rašytinius sutikimus (susitarimus) (kai jie privalomi);
1.4. statinį (jo dalį) valdo nuosavybės teise arba valdo ir naudoja kitais įstatymų nustatytais pagrindais – statinio rekonstravimo ir remonto (keičiant paskirtį ar jos nekeičiant) atvejais;
1.5. ar reikėjo gauti naują statybą leidžiantį dokumentą, pakeitus projekto sprendinius (jeigu jie buvo pakeisti);
2. ar prašymas patvirtinti deklaraciją užpildytas laikantis nustatytų reikalavimų, ar jame nurodyti visi naujai pastatytų pastatų rodikliai;
3. ar su prašymu patvirtinti deklaraciją pateikti visi privalomi pateikti dokumentai;
4. ar šio prašymo pateikėjas turi statytojo įgaliojimą pateikti prašymą patvirtinti deklaraciją – tuo atveju, jei prašymą patvirtinti deklaraciją pateikia ne statytojas;
5. ar pateikta informacija apie rinkliavos už deklaracijos patvirtinimą sumokėjimą.
Jei Reglamento 94 punkto reikalavimai neįvykdyti, VTPSI pareigūnas statytoją informuoja, kad prašymas patvirtinti deklaraciją nepriimamas.
Nustatęs, kad Reglamento 94 punkto reikalavimai įvykdyti, VTPSI pareigūnas pažymi prašymą kaip priimtą.
Remiantis Reglamento 97 punktu, priėmęs prašymą, VTPSI pareigūnas per 5 darbo dienas patikrina, ar:
1. nėra nukrypimų nuo esminių statinio projekto sprendinių, viršijančių nustatytus Reglamento 79.1–79.3 papunkčiuose ar pažeidžiančių (šiuo atveju tikrinama pasirinktinai), nustatytus Reglamento 79.4 papunktyje; statinio atitiktį kitiems statinio projekto sprendiniams ar statinio projekto atitiktį teisės aktų reikalavimams VTPSI pareigūnas gali patikrinti pasirinktinai;
2. nepažeisti teisės aktų reikalavimai dėl statinių išdėstymo sklype (pagal kadastro duomenų bylą, geodezinius matavimus) ir atstumų nuo statinių iki žemės sklypo ribų (jei statinio projekto rengti neprivaloma);
3. dėl deklaracijoje nurodyto (-ų) statinio (-ių) nėra surašyta savavališkos statybos aktų;
4. nereikėjo gauti naujo statybą leidžiančio dokumento, pakeitus statinio projekto sprendinius (jei jie buvo pakeisti);
5. įvykdytos Reglamento 6 priede nurodytų subjektų rašytinių pritarimų statinio projektui sąlygos (jeigu tokių buvo);
6. tais atvejais, kai statybą leidžiantis dokumentas nebuvo privalomas, buvo gauti Statybos įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 13 ir 15 punktuose nurodytų subjektų rašytiniai sutikimai (jei jie privalomi) ir įvykdytos juose nurodytos sąlygos (jei tokių buvo);
7. ar pateikta rangovo garantinio laikotarpio prievolių įvykdymo dokumento, t.y. draudimo bendrovės išduoto laidavimo draudimo rašto arba kredito įstaigos garantijos kopija atitinka reikalavimus, o taip pat ar pateikta draudimo bendrovės išduoto laidavimo draudimo rašto apmokėjimą įrodanti dokumento kopija.
Pagal viešai prieinamą informaciją, VTPSI turi duomenų, kad rinkoje veikia privatūs subjektai, kurie padeda statytojams užpildyti prašymus patvirtinti deklaracijas, surinkti reikiamus dokumentus, pateikti prašymus naudojantis IS „Infostatyba“.
Jei VTPSI pareigūnas asmens priėmimo metu nurodė konkretų subjektą, kuris teikia panašaus pobūdžio paslaugas, VTPSI tokį pareigūno elgesį vertina kaip neetišką (net jei, kaip nurodyta, pats asmuo ir prašė VTPSI pareigūno suteikti tokią informaciją).
Kylant neaiškumų dėl teisės aktų taikymo atliekant statybos užbaigimo procedūras ar dėl IS „Infostatyba“ naudojimo, VTPSI kviečia konsultuotis:
1. bendruoju konsultacijų telefonu (8 5) 207 3333 (dėl teisės aktų taikymo – atsiliepus operatoriui, spausti „1“; dėl IS „Infostatyba“ naudojimo – atsiliepus operatoriui, spausti „2“);
2. užpildžius el.paklausimo formą;
3. el. paštu [email protected]
Vartotojų patogumui informacija, kaip naudojantis IS „Infostatyba“ pateikti prašymus, pateikta parengtose vaizdo instrukcijose.“, – rašė VTPSI atsakyme.