Apie daugiausiai prasižengusius sektorius naujienų portalo tv3.lt laidoje „Dienos pjūvis“ diskutuoja Valstybinės darbo inspekcijos (VDI) kancleris Šarūnas Orlavičius ir Darbo ginčų komisijų darbo organizavimo vadovė Irina Janukevičienė.
Kai mes kalbame apie sritis, galbūt jūs galėtumėte įvardinti, kur čia sunkiausios, didžiausios tos problemos kyla?
Š.Orlavičius: Sektoriai tiek ir ginčų prasme, bet ir pažeidimų prasme negatyvieji favoritai, mano vadinami, yra tie patys: statyba, transportas, apgyvendinimas, maitinimas, gamyba. Šitie sektoriai pažeidimų srityse yra, dominuojantys.
O kai kalbame apie atlyginimo neišmokėjimą, kuris žmogui priklauso, darbo sutartimi numatyta, kurią dieną turėtų būti, kada jau žmogui reikėtų žinoti, kad negerai, kad atlyginimas yra neišmokėtas tą dieną, ar jau kitą dieną iš karto kreiptis pagalbos į Darbo inspekciją, ar kaip reikėtų elgtis?
Š.Orlavičius: Žinoma, būna visko gyvenime, būna galbūt ir tikrai techninė klaida, kada negauna darbuotojas darbo užmokesčio, gal ne šiandien, gal tikrai tarp bankų nesuvaikščiojo ir panašiai, bet reikia suprasti, kad jeigu mes galim ten vieną, dvi dienas galbūt palaukti ir išsiaiškinti situaciją, tikrai ten ir atsiprašys, ir tuos delspinigius sumokės darbdavys.
Bet jeigu mes laukiame, delsiame mėnesį, du ar tris, ar daugiau, tai jau yra gerokai per ilgas laikotarpis. Tuo labiau, kaip aš sakau, jeigu mes toleruojame tą tokį elgesį, tai tuo pačiu mes ir skatiname toliau taip elgtis. Tai čia turbūt žinia ir darbuotojams, jeigu tokios situacijos susidaro, tai tiesiog netoleruoti.
Apie mėnesį, aš jau nelabai suprantu, kaip iš viso žmogus gali mėnesį negauti darbo užmokesčio, nes tai yra ir pragyvenimo šaltinis, gal kai kuriems pagrindinis ir vienintelis. Tai tai tiesiog nelaukti, nedelsti, nes galima paskui ir pradelsti kreipimosi terminus ir į pačią komisiją.
Ponia Irina, jūs turbūt matėte praktinių pavyzdžių daugybę, kai žmonės ateina prašydami pagalbos. Ar lietuviai kantrūs žmonės? Ar ilgai laukia atlyginimo, jeigu jiems neišmoka pažadėtą dieną, tai laukia ir savaitę, ir dvi, ar kaip tik jau pirmom dienomis ir kreipiasi?
I.Janukevičienė: Iš tikrųjų, sakyčiau, kad gana kantrūs. Teko matyti visokių situacijų. Kartais žmonės palaukia savaitę ir jau kantrybė baigiasi, kartais laukia ir porą metų.
Oho.
I.Janukevičienė: Taip, būna ir tokių situacijų, tokių tiesiog kuriozinių situacijų, kai tiek prašo, kreipiasi į darbdavį, tariasi, darbdavys žada atsiskaityti, tikina, kaip mūsų reklamoj, kad tikrai atsiskaitys ir ten per bankus nesuvaikščiojo kažkas, tai būna ir tokių situacijų.
Bet dažniausia vis tiek tai yra apie mėnesį, du. Nes ir kreipimosi į Darbo ginčų komisiją terminai nustatyti specialiai tokie sutrumpinti, gana trumpi terminai. Reikia kreiptis per tris mėnesius nuo to momento, kai sužinojai ar turėjai sužinoti apie savo pažeistas teises.
Tai reiškia, jeigu nesumoka, tai per tris mėnesius turi jau pasinaudoti ta savo teise kreiptis į Darbo ginčų komisiją. Aišku, jeigu tas terminas buvo praleistas dėl svarbių kažkokių tai priežasčių pateisinamų, tai darbuotojas gali parašyti komisijos ir komisija turi teisę atnaujinti, atstatyti tą praleistą terminą, bet toks yra įstatyme nustatytas trumpas terminas ir ir darbuotojas turi aktyviai vis dėlto ginti savo teises.
Čia turbūt, jeigu žmogus susirgo, pavyzdžiui buvo ligoninėj, galima tada prašyti atidėti?
I.Janukevičienė: Be abejo, taip. Čia yra svarbi priežastis, dėl kurios tikrai terminas bus atnaujintas.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!
Viskas nupirkta korupcija klesti