Pagal „Facebook" bendruomenės „Mokėk keliauti" įkūrėjo Roberto Pogorelio atliktą tyrimą, akivaizdu, jog dauguma autobusų pravažiuoja per Lietuvą, Latviją ir Lenkiją tranzitu.
Tačiau, pasak tyrimo autoriaus, yra ir tokių, kurie stoja Lietuvoje paimti keleivių. Šie autobusai paprastai nestoja Vilniaus ar Kauno stotyse. Stoja stočių prieigose arba priemiesčių degalinėse, pasak R. Pogorelio, dėl to, jog greičiausiai neturi leidimo vežti keleivių į Lietuvos stotis ar iš jų.
„Tai autobusas vaiduoklis. Niekas nežino, kada jis atvažiuos, ir kur sustos“, – R. Pogorelis rašė, kad tai išgirdo viena porelė Daugpilio stoties informacijoje.
Pasak jo, tądien pora autobuso taip ir nesulaukė, nors turėjo bilietus į Kauną. Jo manymu, autobusai neatvažiuoja arba atvažiuoja labai vėluodami, nes užtrunka pasieniuose. Tačiau apie šiuos trikdžius Lietuvos keliautojai lieka neinformuoti.
Tačiau Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) komunikacijos vadovės Eglės Kučinskaitės teigimu, patikrinus bendroves: „Prosper-trans“ S.R.L. „Orizontul" S.R.L., S.R.L. "Galiz-SV" (2 transporto priemonės), S.R.L "CISMITRANS", nebuvo užfiksuota nei vieno atvejo, kad autobusai nelegaliai sustotų Lietuvoje paimti keleivių.
Tuo tarpu R. Pogorelis skelbė sąrašą autobusų, kurių bilietai parduodami ir keliautojams iš Lietuvos: „Galiz“, „Cişmitrans“ ir keletas nežinomų pavežėjų. Jo akimis, dar keistesnė situacija yra autobusų maršrutų per Lietuvą į Ukrainą.
„GloBus Travel“ ne tik stoja Lietuvoje, bet važiuoja ir per Ukrainą, ir per Rusiją. „Avtokombinat-1“ važiuoja nuo Maskvos iki Charkivo, stoja ir Lietuvoje, tačiau oficialiai registruojamas maršrutas yra Utena–Charkivas.
Bendruomenės „Mokėk keliauti“ įkūrėjas pastebėjo, jog labai daug maršrutų Rusija–Moldova ir Rusija–Ukraina (taip pat atgalinės kelionės) vyksta per Lietuvą. Jo įtarimu, rusų kariai iš Moldovos į Rusiją ir atgal vyksta apsimesdami turistais su suklastotais dokumentais.
„Kadangi Padnestrėje [Moldovos dalyje prie Ukrainos sienos] dislokuotos Rusijos kariuomenės nėra kaip papildyti, nes sausumos keliai uždaryti, oro keliai uždaryti, tai rusai turi ieškoti kitų kelių“, – kodėl rusams būtų palanku važiuoti šiais maršrutais, paaiškino R. Pogorelis.
LTSA: vairuotojų pažeidimų daug, bet keleiviai liko nepatikrinti
LTSA, reaguodama į Roberto Pogorelio tyrimą apie Moldovos vežėjų galimai vykdomus pažeidimus, nuo 2024 m. vasario 19 d. atlieka nuolatinius Moldovoje įregistruotų autobusų, kurie veža keleivius per Lietuvą, patikrinimus. Tačiau keleivių institucija netikrino.
Pasak LTSA komunikacijos vadovės Eglės Kučinskaitės, buvo tikrinama, ar būtent sąraše nurodyti asmenys važiuoja, o keleivių tikrinimas yra Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) atsakomybė ir kompetencija.
„Radom maršrutuose pažeidimų, tačiau tie pažeidimai yra labiau pačio vežėjo pažeidimai tai, kad tam tikrų dokumentų pats vairuotojas neturėjo arba duomenys neatitinka, arba suklastoti", – pažeidimus išvardijo LTSA Komunikacijos ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vyriausiasis specialistas Kristijonas Ražickas.
Visus autobusus vairavo ekipažai, kuriuos sudarė ne mažiau kaip du vairuotojai. LTSA nustačius vairavimo ir poilsio režimo pažeidimus, administracinė atsakomybė buvo taikyta 9 vairuotojams. Jiems skirtų baudų suma siekia 1500 Eur.
Penkiuose jau patikrintuose autobusuose buvo nustatyta pažeidimų, susijusių su vairavimo ir poilsio režimu. Viename autobuse netinkamai veikė tachografas – prietaisas, fiksuojantis vairuotojo poilsio ir vairavimo laiką.
Autobusas buvo nukreiptas į dirbtuves ir kelionę tęsė jau su tinkamai veikiančiu ir metrologinę patikrą perėjusiu tachografu. Kito autobuso vairuotojui buvo leista tęsti kelionę po privalomų 9 valandų kasdienio poilsio.
Kur kreipsis toliau ir kokios baudos buvo skirtos?
„Po atliktų patikrinimų LTSA kreipsis į atitinkamą Moldovos kompetentingą instituciją prašydama užtikrinti, kad Moldovos vežėjai, vykdantys reguliariuosius reisus, užtikrintų tinkamą vairuotojų darbo organizavimą ir nebūtų darbo ir poilsio režimo pažeidimų.
Kadangi dalis maršrutų driekiasi per Lenkijos teritoriją, su Lenkijos kelių transporto inspekcija dalijamės informacija apie šiuos pažeidimus ir bendradarbiaujame skatindami kaimyninės šalies pareigūnus, įvertinus atitinkamas rizikas, atlikti transporto priemonių patikrinimus“, – sako LTSA direktorius Genius Lukošius.
Už vairavimo trukmės viršijimą ar nepakankamą kasdienį poilsį, priklausomai nuo pažeidimo sunkumo, vairuotojams gali būti skiriama bauda iki 300 Eur bei uždrausta toliau tęsti kelionę, kol jie tinkamai nepailsės.
Už vairuotojo kortelių ir tachografo naudojimo pažeidimus maksimali skiriama bauda vairuotojams gali siekti 600 Eur. Transporto priemonei, kuriai buvo nustatyta tachografo neatitikimų, leidžiama tęsti kelionę tik pašalinus trūkumus. Nustačiusi labai sunkius pažeidimus LTSA ir toliau tęs minėtų vežėjų patikrinimus, siekdama užtikrinti vairavimo bei poilsio režimo reikalavimų įgyvendinimą.
Lietuvos keleivių vežimo asociacijos (LKVA) prezidentas: tokie važiavimai per Lietuvą kelia grėsmę šalies saugumui
Lietuvos keleivių vežimo asociacijos (LKVA) prezidentas Gintaras Nakutis tvirtino, kad tokie važiavimai per Lietuvą kelia grėsmę šalies saugumui, ypač, jeigu lietuviai šiais autobusais važinėja.
„Lietuviai nei patys neturėtų, kaip sakant, važinėti į Rusiją ir Baltarusiją, nei naudotis kažkokia transporto infrastruktūra ar bet kuo kitu, kas yra susiję su Rusija ir Baltarusija“, – siūlė M. Laurinavičius.