1. Ką daryti pametus pasą?
Jei būdami užsienio valstybėje pametėte ar iš jūsų pavogė pasą, nedelsdami kreipkitės į artimiausią policijos įstaigą ir praneškite apie prarastą asmens dokumentą. Paprašykite, kad policijos įstaiga jums išduotų pažymą, patvirtinančią asmens dokumento praradimą.
Jei artimiausiu metu ketinate grįžti į Lietuvą, vietoj prarasto dokumento artimiausioje Lietuvos diplomatinėje atstovybėje ar konsulinėje įstaigoje jums bus išduotas asmens grįžimo pažymėjimas. Šis pažymėjimas nėra skirtas kelionei tęsti ir vykti į kitas valstybes, išskyrus grįžimą į Lietuvą.
Norint gauti asmens grįžimo dokumentą reikia turėti:
- tris paso nuotraukas;
- pažymą iš policijos įstaigų apie asmens kreipimąsi dėl prarasto kelionės dokumento;
- asmens tapatybę patvirtinančius dokumentus, jeigu juos turite;
- konsulinėje įstaigoje reikės užpildyti reikiamą formos prašymą;
2. Ką daryti pavėlavus į lėktuvą?
Jeigu nespėjote į lėktuvą, pirmiausia susisiekite su aviakompanija arba kelionių agentūra, iš kurios pirkote bilietus. Pati kompanija, atsižvelgdama į konkrečią situaciją ir galimybes, padės išspręsti Jūsų problemą. Galbūt ji pasiūlys skristi kitu reisu arba kitą dieną, bet kuriuo atveju, būkite pasiruošę primokėti bilietų kainų skirtumą kaip baudą.
Jeigu skrydis neįvyko dėl aviakompanijos kaltės, ji už tai ir atsakinga. Reikalaukite naujo bilieto, o skrydžio laiką ir datą greičiausiai galėsite išsirinkti iš kelių variantų.
Kaip nepavėluoti į lėktuvą?
- Atvykite bent kelias valandas prieš skrydį. Lėktuvo bilietuose paprastai nurodoma, kada rekomenduojama vėliausiai būti prie laipinimo vartų, todėl atidžiai planuokitės išvykimą. To Jums prireiks, jeigu iškils problemų kelyje (sugedo automobilis ar papuolėte į baisingą spūstį), ar stovėsite milžiniškoje eilėje registruojant bagažą.
- Sekite skrydžių datas ir laikus. Avialinijos turi tikrai ne vieną ir ne dešimt maršrutų, todėl neišvengiama yra jų išvykimo ir atvykimo laikų korekcija. Per „sniego krizę“ praeitais metais tiek skrydžių bendrovės, tiek oro uostai savo tinklapiuose pateikdavo visą informaciją apie skrydžius. Deja, daugelis net nepasidomėjo tuo ir sprendimų pradėjo ieškoti tik atvykę į oro uostą.
3. Ką daryti jei dingo bagažas
- Jeigu savo lagamino nesulaukėte prie oro uosto bagažo takelio, nedelsdami kreipkitės į kiekviename oro uoste esantį bagažo paieškos skyrių. Jį rasti jums padės oro uosto darbuotojai arba informacijos tarnyba.
- Jeigu oro uosto bagažo paieškos skyrius neranda jūsų lagamino, kreipkitės į aviakompanijos, kurios lėktuvu skridote, arba jos atstovų biurą.
- Jeigu esate apdrausti nuo bagažui padarytos žalos ar nuostolio, privalote nedelsdami pranešti aviakompanijai, policijai ar šių institucijų atstovų nurodytam kitam atsakingam asmeniui ir gauti iš jų įvykį patvirtinančius dokumentus (pažymas).
- Pareiškimą dėl dingusio ar sugadinto bagažo privalote pateikti raštu savo aviakompanijos arba jos atstovų biure ne vėliau kaip per septynias dienas po įvykio.
4. Ką daryti susižeidus ar susirgus?
Tai dar vienas kultūrinis šokas, nuo kurio nesame apsaugoti nė vienas. Jeigu keliaujate po Europos sąjungos šalis, dar prieš išvažiuodami įsigykite Europos sveikatos draudimo kortelę. Kortelė padės sutaupyti laiko, pinigų ir išvengti rūpesčių, jei užsienyje susirgsite ar susižeisite.
Kortelę nemokamai išduoda nacionalinės sveikatos draudimo institucijos. Kortelės turėtojas gali naudotis skubiomis sveikatos priežiūros paslaugomis tokiomis pat sąlygomis ir kainomis (kai kuriose šalyse nemokamai), kaip ir toje šalyje apdrausti asmenys.
Europos bendrasis pagalbos telefono numeris – 112. Juo galima nemokamai skambinti visoje ES tiek laidiniu, tiek mobiliuoju telefonu. Skambinantis asmuo sujungiamas su atitinkama tarnyba – vietos policija, gaisrine ar greitąja pagalba. Ši paslauga teikiama visą parą.