• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Šiandien, birželio 19 dieną, Lietuvos tikintieji mini ypatingą dieną – Devintines. Ši diena reikšminga tuo, kad jos metu skiriamas laikas prisiminti paskutiniąją Kristaus vakarienę su apaštalais.

Šiandien, birželio 19 dieną, Lietuvos tikintieji mini ypatingą dieną – Devintines. Ši diena reikšminga tuo, kad jos metu skiriamas laikas prisiminti paskutiniąją Kristaus vakarienę su apaštalais.

REKLAMA

„Še tau boba ir Devintinės!“ Ar žinot, ką reiškia šis posakis? Devintinės – šventė, švenčiama devintosios savaitės po Velykų ketvirtadienį.

Mūsų protėviai tikėjo, kad jei iki šios dienos nespėsi pasodinti daržų, derlius nebespės užaugti. Šią dieną, panašiai kaip per Sekmines, namai buvo puošiami žolynais, merginos pindavo vainikus iš 9 skirtingų žolynų.

Svarbi diena tikintiesiems

Bažnytinę šventę įvedė popiežius Urbonas IV 1264 m., ji skirta paminėti paskutinę Kristaus vakarienę su apaštalais, pagerbti Švč. Sakramentą. Kai kuriose Lietuvos bažnyčiose tądien vyksta atlaidai, tačiau šventė beveik nykstanti.

REKLAMA
REKLAMA

Šventė dar vadinama Švč. Kristaus Kūno ir Kraujo švente, Dievo Kūno švente, Žemaitijoje – Vainikais.

REKLAMA

Į Katalikų Bažnyčios liturgiją šventė įvesta XIII amžiuje. Ji yra paskutinė iš kilnojamųjų kalendoriaus švenčių. Devintinių šventė paprastai švenčiama tarp gegužės 25 ir birželio 23 dienos. Dažniausiai Devintinės išpuola birželio mėnesį.

Religinė šventės dalis skirta pagarbinti Švč. Sakramentui, paliktam žmonėms Eucharistijoje. Prisimenami Jėzaus Kristaus per paskutinę vakarienę prieš kančią apaštalams pasakyti žodžiai:

REKLAMA
REKLAMA

„Jei nevalgysite žmogaus Sūnaus kūno ir negersite jo kraujo, neturėsite savyje gyvenimo. Kas valgo mano kūną ir geria mano kraują, tas turi amžinąjį gyvenimą, ir aš jį prikelsiu paskutinę dieną.“

Taip Jėzus kalbėjo laimindamas ir dalydamas savo mokiniams duoną ir vyną. Šie dieviškąja galia pašventinti dalykai yra jo kūnas ir kraujas.

Bažnytinės žvakutės (nuotr. 123rf.com)

Devintinių papročiai Lietuvoje

Švč. Sakramentui pagerbti skirtos procesijos buvo labai populiarios senajame Lietuvos kaime. Be dvasininkijos, tikinčiųjų, jose dalyvaudavo ir Lietuvos valstybės vadovai, kariuomenės karininkai, įvairių organizacijų atstovai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Lietuvos bažnytkaimiuose ir miestuose į Devintinių oktavas (aštuoniadienio) paskutiniąją procesiją visada suplaukdavo minių minios.

Šventinami žolynai, žmonių sunešti ir per visą oktavą bažnyčioje kaboję nupinti vainikėliai, berželių šakos. Kaip ir per Sekmines, kaimiečiai apkaišydavo sodybos vartus berželiais, nupindavo „bromus“.

REKLAMA

Žemaitijoje iki šių dienų išliko gyvas paprotys Devintinių dieną prie laukųjų namo durų prisegti dvi sukryžiuotas beržo šakeles.

Seniau Rytų Aukštaitijoje iš kiekvienų namų merginos nešdavosi pašventinti po devynis rūtų vainikėlius. Sudžiovintos jų rūtos, kaip ir Verbų dieną pašventinti kadagiai, būdavo padeginami ant ugnies, užėjus smarkiai perkūnijai, kad šventi dūmai išblaškytų audros debesis.

REKLAMA

Šiaulių apylinkių moterys prie rūtų būtinai dar pridėdavo juozažolės šakelę, manydamos, kad „kitaip rūtos nesišventina“.

Žolynai (Ernesta Čičiurkaitė/ BNS nuotr.)

„Devintinio žoleles“ naudodavo ir ligoms gydyti, ir daržams saugoti

Pašventintieji per Devintines įvairūs žolynai – rūtos, mėtos ir kiti, vadinti „Devintinio žolelėmis“, liaudyje plačiai vartojami ne tik apsaugai nuo perkūno įtrenkimo, bet ir gydant įvairias ligas. Moterys jomis smilkydavo susirgusius vaikus.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Šventintomis žolelėmis buvo aprūkomi kūdikiai ir vaikai, gydant juos nuo išgąsčio, nemigos, krūpčiojimo…

Šios liaudies medicinos procedūros būdavo gana sudėtingos: žolynai atrenkami, rūšiuojami, maišomi su kitais augalais (samanomis nuo medžio, seno kryžiaus, gryčios kerčių), skirstomi į krūveles, įrišami į atskirus mazgelius ir pan.

Žemaitės pašventintų bažnyčioje Devintinių žolynų įbedžiodavo daržovių daigyno lysvelėse. Tikėta, kad tada kurmiai žemės neišraus.

REKLAMA

Tautosakoje, užrašytoje iš Alytaus apylinkių, sakoma, kad „po Devintinio negalima nei arti, nei akėti, nei sėti, nes nesiseks ūkininkauti“.

Aišku, kad Devintinių laikas, ypač kai jos vėlyvos, jau būna netinkamas, kad spėtų užaugti ir subręsti vasariniai javai. Taip susivėlinusiam su sėja šeimininkui tarsi pati gamta keršydavo, derliaus neišaugindama.

Dar XX a. pradžioje prieš devintines piemenys vainikuodavo melžiamas karves lapų vainikais. Už tai šeimininkės atsidėkodavo sūriu, kiaušiniais, sviestu. Tuo laiku, kaip ir per Sekmines, piemenukai keldavo savo sambarį. Tai liudija Sekminių ir Devintinių liaudiškų papročių artumą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų