Apžiūrėti 12 naujų, tik ką į miestą atvykusių „BMC Procity CNG“ autobusų ir jais pasivažinėti pakviesti visi pageidaujantys panevėžiečiai. „Smalsuolių atėjo labai daug, todėl buvo sudėtinga detaliai apžiūrėti autobusą. Vis dėlto atrodo, kad jis gerai pritaikytas žmonėms, turintiems negalią, yra nuovaža, autobusas pažemėja šaligatvio link, yra ir kitų reikalingų funkcijų“, – sako J. Dumša.
Atsižvelgta į ES reikalavimus
Pasak BMC autobusų gamintojų atstovės bendrovės „BTS Vilnius“ vadovo Jono Žuko, pritaikant autobusus negalią turintiems žmonėms laikytasi ES galiojančių reikalavimų. „Atsižvelgta į žmonių, turinčių skirtingą negalią, poreikius. Klausos negalią turintiems žmonėms tiek autobuso išorėje, tiek salone įrengtos švieslentės, jose matoma visa reikalinga informacija. Asmenis, turinčius regos negalią, pradžiugins skelbiama garsinė informacija, kuri girdima ne tik salone, bet ir išorėje. Be to, nuo autobuso vidurio iki priekinių durų veda ryškiaspalvis reljefinis takelis su iškiliais burbuliukais. Silpnaregiai mato takelį, o nematantys gali jį jausti kojomis net per batus“, – pabrėžia J. Žukas.
Jo teigimu, autobuse yra tiltelis neįgaliojo vežimėliui įvažiuoti, taip pat sumontuota pasvirimo (kneeling) sistema, leidžianti transporto priemonei dar maždaug 20 cm pažemėti šaligatvio link. Atverčiamame tiltelyje sumontuoti specialūs davikliai – jei tiltelis nuleistas, autobusas negali pajudėti iš vietos.
Tiek autobuso išorėje, tiek viduje yra vairuotojo iškvietimo mygtukai. Nuspaudus mygtuką transporto priemonės viduje, vairuotojo kabinoje įsižiebia specialus ženklas ir pasigirsta garsinis signalas. Kad iškvietimas suveikė, mato ir žmogus vežimėlyje – aplink mygtuką įsižiebia švieselės.
Ties neįgaliojo vežimėlio tvirtinimo vieta yra paminkštinta sienelė. Autobusui trūktelėjus ar staigiau stabdant, vežimėlį tvirtinantis diržas fiksuojasi, todėl žmogus vežimėlyje jaučiasi stabiliai. Visų keleivių patogumui ir saugumui autobusuose sumontuotos vaizdo kameros, taip pat veikia kondicionieriai, šildymo sistema, automatinė gaisro gesinimo sistema.
Žmogiškasis veiksnys – svarbiausia
„Kalbant apie aplinkos pritaikymą, tarsi ypatinga grupė išskiriami neįgalieji. Norėčiau pabrėžti: ten, kur pravažiuoja žmogus vežimėlyje, praeis ir aukštakulniais bateliais apsiavusi mergina ar senjoras su lazdele, pravažiuos mama su kūdikio vežimėliu ar dviratininkas. Universalus dizainas svarbus visiems žmonėms“, – sako J. Dumša.
Pasak jo, be pritaikytos aplinkos, labai reikšmingas ir žmogiškasis veiksnys: „Galiu pasidžiaugti, kad pastaruoju metu keičiasi žmonių mąstymas. Į valdžią ateina daugiau jaunų žmonių, kurių požiūris jau kitoks. Jie žvelgia plačiau, kitaip vertina ir negalią turinčius žmones. Be abejo, vien tik pritaikyta aplinka visų problemų neišspręs, jei nebus žmogiško požiūrio į negalią turintį žmogų.“
J. Dumša pabrėžia pastaruoju metu nedažnai važinėjantis Panevėžio miesto viešuoju transportu, bet tuomet, kada juo naudojosi nuolat, didelių bėdų nepatirdavo: „Net jei autobusas būdavo be rampos, iš tolo stotelėje pamodavau vairuotojui, kad privažiuotų arčiau šaligatvio ir, padedamas aplinkinių, įvažiuodavau į saloną. Žinoma, žmonėms, sėdintiems elektriniuose vežimėliuose ar kurių rankos silpnesnės, patekti į autobusą be nuovažos neįmanoma.“
Pasak Panevėžio krašto žmonių su negalia sąjungos pirmininko, labai svarbus žmonių geranoriškumas. „Kai nori padėti, visada rasi tam galimybių. Kartą buvo malonus atvejis autobuse, kai bendrakeleivis priėjo ir paklausė, ar gali kuo nors man padėti. Nustebau – tokie dalykai retai pasitaiko. Aplinkiniai arba nekreipia dėmesio, arba čiumpa už vežimo ir stumia per jėgą. Dabar mūsų žmonės pakeliavę po užsienius, pamatę kitokį požiūrį į negalią turinčius žmones, keičiasi patys. Tai matyti malonu.“
Jo teigimu, labiau aktyvūs turėtų būti ir patys negalią turintys žmonės. „Ar daug žmonių, judančių vežimėliais, drįsta išeiti į lauką? Kiek iš jų naudojasi viešuoju transportu, eina į koncertus, miesto šventes? Taip susidaro uždaras ratas: visuomenė mūsų nemato, o kai nemato, kyla klausimas, kam reikia pritaikyti aplinką, patalpas? – svarsto J. Dumša. – Mūsų sąjungos nariai labai mėgsta keliauti, vis dėlto labai trūksta neįgaliesiems pritaikytų tolimojo susisiekimo autobusų. Vežėjai sako neperkantys jų todėl, kad nėra paklausos. Kai nėra paklausos, negalim važiuoti, nes autobusai nepritaikyti – čia vėl užburtas ratas. Tikiuosi, kad artimiausiu metu jis subyrės – atsiras ir daugiau keliaujančių, ir daugiau pritaikytų autobusų.“
Pagalbą neįgaliajam garantuoja įstatymai
Panevėžio krašto žmonių su negalia sąjungos pirmininkas sako negalėjęs važiuodamas prisisegti saugos diržu, nes salonas buvo pilnas žmonių. Asociacijos „Savarankiškas gyvenimas“ prezidentas Ričardas Dubickas primena: jei autobuse yra negalią turinčiam žmogui pritaikyta vieta, autobuso vairuotojas neturi teisės jo nepriimti į saloną, net jei dėl to reikėtų iš transporto priemonės išprašyti kitus keleivius. „Tokią galimybę mums numato įstatymai. Jei autobuse yra viena ar dvi negalią turintiems žmonėms skirtos vietos, jos yra „šventos“. Neįgalųjį į saloną privalu įleisti be jokių kalbų, jis turi patekti ten, kur jam numatyta pritaikyta ir saugi vieta“, – pabrėžia R. Dubickas.
Be to, vairuotojas turėtų paklausti vežimėliu judančio keleivio, ar jam nereikia pagalbos prisisegti diržą, jei reikia, parduoti jam keleivio bilietą ir jį pažymėti. „Vairuotojas iš anksto turi paklausti keleivio vežimėlyje, kur jis žada išlipti, o pamatęs ar išgirdęs signalą stotelėje, dar kartą pasitikslinti, ar žmogus tikrai ketina lipti, ar mygtukas nebuvo paspaustas netyčia. Be to, vairuotojas ir su vaikštyne judančio žmogaus turi paklausti, ar nereikia nuleisti nuovažos. Ne visi jie gali perkelti vaikštynę nuo šaligatvio į transporto priemonės saloną“, – teigia asociacijos prezidentas.
Autobusai jau veža keleivius
Dvylikai naujų turkiškų autobusų įsigyti iš ES struktūrinių fondų skirta per 1,92 mln. eurų, 340 tūkst. eurų pridėjo Panevėžio miesto savivaldybė. Planuota, kad Panevėžio miesto vežėjai įsigis 10 autobusų, o Turkijos BMC gamintojai už tą pačią kainą pasiūlė 12. Visi autobusai varomi suslėgtomis gamtinėmis dujomis, todėl yra ekologiški.
Pasak laikinai pareigas einančio Panevėžio autobusų parko generalinio direktoriaus Arnoldo Gražio, šiuo metu visi mieste važinėjantys autobusai yra žemagrindžiai. Apie 70 proc. jų yra su nuovažomis neįgaliojo vežimėliui įvažiuoti, likusieji privažiuoja prie šaligatvio taip, kad neliktų tarpo. „Mokome vairuotojus visada išlipti ir pagelbėti žmogui, turinčiam bet kokią negalią. Tokia mūsų įmonės pozicija“, – pabrėžia A. Gražys.
Nuo šiandien visi naujieji „BMC Procity CNG“ jau veža keleivius Panevėžio miesto gatvėmis.