Nors laisvalaikiu Dainius mėgsta ūkininkauti, užsiimti sodininkyste ir keliauti, jo darbo dienos visiškai skiriasi nuo šių pomėgių. Pasak vyro, ši profesija į jo gyvenimą atėjo netikėtai – taip susiklostė aplinkybės.
Iš pradžių jis dirbo arkivyskupijoje, šalia kurios buvo įsteigta laidojimo paslaugų įmonė. Praėjus mažiau nei metams po jos įkūrimo, Dainius perėjo į kitą padalinį ir pradėjo dirbti šioje srityje.
„Nutariau pakeisti darbo pobūdį ir tiek. Manęs tuometinis vadovas paklausė, kaip aš į tai reaguosiu, o aš sakiau, kad reikia pabandyti. Pradžioje nuo atėjimo dirbau penkerius metus. Buvo tarpas, kai buvau išėjęs, vėliau vėl nuo 2013 grįžau dirbti. Gegužės mėnesį bus 12 metų“, – atskleidžia jis.
Atskleidė, kaip atrodo darbo diena
Paklaustas apie pirmąsias dienas katafalko vairuotojo darbe, Dainius pabrėžė, kad viskas yra paprasta, jei sugebi priimti aplinką, vaizdus ir darbo pobūdį. Pasak jo, šį darbą arba priimi, arba ne – kitaip „save nuolat deginsi“, jei jis tau netiks. Vyras pripažįsta, kad tai labai specifinė profesija.
„Įgūdžių nereikia. Pirmas dalykas – tu turi būti vairuotojas, pareigingas darbuotojas, o kas linksta link specifinės darbo dalies – tu turi arba priimti, arba darbas netiks“, – pažymi jis.
Dainius priduria, kad kiekviena darbo diena gali pateikti naujų iššūkių, nes visi žmonės yra skirtingi. Nors po daugelio metų darbo atsiranda rutina, kiekvienas atvejis vis tiek yra unikalus. Anot jo, kiekvienas žmogus mirtį priima skirtingai, todėl bendrauti su artimaisiais tenka nuolat.
„Ateini į darbą, išgeri kavos, sužinai dienos darbus ir dirbi. Man specialaus pasiruošimo nereikia. Mūsų darbo diena dažniausiai prasideda nuo to, kad iš kažkur turi paimti kūną ar karstą, gauni informaciją, kad iš ryto bus tokie darbai, o po pietų dažniausiai vyksta įvežimai, karsto pastatymas į salę, išvežimai, palydos, laidotuvės“, – apie darbo pobūdį pasakoja pašnekovas.
Pasak Dainiaus, katafalko vairuotojai yra atsakingi už visą paslaugos eigą, išskyrus sanitaro darbus. Jie paima kūną, pristato jį į įmonę, kur jis paruošiamas, o vėliau veža karstą į šarvojimo salę. Galutinis šios kelionės etapas – kapinės.
Laidojimo paslaugų centro direktoriaus pavaduotojas Stasys Guja, kalbėdamas apie vairuotojų darbą, pabrėžia, kad šie asmenys nėra vien tik vairuotojai. Juos dažnai vadina „vadybininkais“, nes jų pareigos apima daug daugiau.
„Jie derina maršrutą su vadovu, klausia, ar yra kokių nors užsakovo pageidavimų. Kartais šie būna netikėti – pavyzdžiui, užsakovai prašo pravažiuoti pro velionio gyvenamą vietą.
Be to, vairuotojai bendrauja su artimaisiais, pataria, kaip tinkamai nešti karstą ar stovėti ceremonijos metu. Jie yra tie, kurie būna arčiausiai gedinčiųjų ir suteikia jiems reikalingą pagalbą“, – paaiškina Stasys.
Pavaduotojas taip pat akcentuoja, kad katafalko vairuotojo darbas nėra vien tik atvežti ar nuvežti. Vairuotojai turi organizuoti visą procesą: sudėlioti koloną, nustatyti, kas eis pėsčiomis, kaip važiuos automobiliai ir suplanuoti judėjimą kapinėse. Jie taip pat atsakingi už karsto nešimą ir jo sustabdymą reikiamose vietose, ypač sudėtingose kapinėse.
„Jie turi žmonėms paaiškinti, kaip eiti ir kur atsistoti prie kapo, nes procesija dažnai juda skirtingu tempu – ypač kai dalyvauja vyresnio amžiaus žmonės, kurie eina lėčiau.
Jei tenka nešti karstą iš paskos, nešėjai patiria didelį fizinį krūvį, nes turi paeiti, sustoti ir laikyti karstą. Tam reikia didelės fizinės jėgos, kad būtų galima jį išlaikyti. Šis darbas yra kupinas iššūkių“, – pabrėžia S. Guja.
Be to, jis atskleidė, kad pirmiausia, kai darbuotojai paima kūną, tenka susidurti su įvairiais palaikais – jie gali būti suirę, rasti netikėtose vietose arba netgi dalimis.
„Jie daro techninį darbą ir reprezentacinį. Jie ateina ryte, apšyla, atsigeria kavos, pasikalba, užsideda darbo drabužius ir pusę dienos dirba techninius dalykus – paėmimai iš kitų morgų, ligoninių, tada yra karstų suvežimas sanitarui, kad jis galėtų ruošti.
Tada yra antra dalis – oficialioji, kai turi oficialią aprangą ir laikyseną, vyksta į palydas ar laidotuves, kai iš salės į automobilį, iš automobilio į kapines neša. Tada keičiasi apranga, tampi matomu, reprezentatyviu veidu“, – apie darbo subtilybes daugiau atskleidė pavaduotojas.
Darbo dalis, kurios žmonės nemato
Dainius pasakoja, kad katafalkas ir jo vairuotojai yra kiekvienos laidojimo paslaugų įmonės veidas. Jie reprezentuoja įmonę laidotuvėse, nors pirmąją darbo dalį mato tik nedidelis žmonių ratas.
Pirmoji darbo dalis, anot pašnekovo, apima kūno paėmimą, o antroji – laidotuves. Tai yra pirmasis įspūdis, kurį sukuria automobilis, išvežantis kūną ir lydintis jį paskutinėje kelionėje.
„Dirbame mažiausiai dviese, nes yra svoris, kitaip sunku būtų paimti (žmogų – aut. past.). Minimaliai du dirba, o jeigu didelis kūnas ir svoris, būna ir šešiese ar aštuoniese važiuojame. Mažiausiai keturiese išnešame karstą, o automobilį vairuoja vienas žmogus, kiti dalyvauja palydoje, laidotuvėse“, – priduria jis.
Vyras taip pat pažymi, kad važiavimas kolonoje taip pat yra labai svarbus paskutinėje mirusiojo kelionėje. Nors, kaip jis sako, važiuoti kolonoje yra išmokstama, turi pastoviai stebėti aplinką, nes važiuoji pirmas ir turi kontroliuoti visą koloną: „Dažniausiai paprašome žmonių, kad įjungtų avarinius, kad kiti matytų ir neišsibarstytų mieste.“
Laidojimo paslaugų centro direktoriaus pavaduotojas S. Guja pritaria Dainiui ir pabrėžia, kad važiuojant laidotuvių kolona svarbiausia užtikrinti, jog visi automobiliai, sekdami paskui pirmąjį, atvyktų į galutinę vietą kiek įmanoma vienodu laiku.
„Vyrai ne tik planuoja patogiausią maršrutą – renkasi plačiausias gatves, vengia pavojingų posūkių ir šviesoforų, bet ir skaičiuoja važiavimo greitį.
Pavyzdžiui, matydami, kad ilgai dega žalia šviesa ir tuoj užsidegs geltona, paprastas vairuotojas paspaustų gazą, kad „prašoktų“, o jie elgiasi priešingai – sulėtina, kad visa kolona sustotų kartu. Jei užsidega žalia, tuomet paspartina, kad visi spėtų pravažiuoti“, – priduria pavaduotojas.
Vis tik, Dainius pokalbio metu pabrėžė, kad katafalko vairuotojo darbas svarbus tuo, jog jie pirmi bendrauja su klientais – jų žodis turi nuraminti, suteikti pirminę informaciją, jog žmogus nejaustų tokio didelio streso.
„Mums mirtis atrodo paprastas dalykas, kuris vyksta kiekvieną dieną, o daugeliui žmonių artimojo mirtis vyksta pirmą kartą ir jie patiria didžiulį stresą“, – priduria jis.
Dainius Purickas: „Kai tu atsimeni, gali ir stogas nuvažiuoti“
Dainius pripažįsta, kad su emocijomis darbe padeda susidoroti ilgametė patirtis. Pasak jo, bėgant metams susiformavo „apsauginis mechanizmas“, leidžiantis atskirti darbą nuo asmeninio gyvenimo.
„Stengiuosi išjungti visą tą informaciją ir ją palikti, nes kitaip sunku. Pačioje pradžioje buvo tas dalykas, bet kai prisimeni, gali ir stogas nuvažiuoti, jau geriau nugrimzta kažkur. Viskas ateina per darbo patirtį, nori nenori turi turėti kiautą, nes kitaip sudegsi“, – apie psichologinius iššūkius prabilo jis.
Dainius prisipažįsta, kad nors katafalko vairuotoju dirba jau daugelį metų, artimųjų netektis jį itin sukrėtė. Kai mirė jo tėvai, jis jautėsi atsidūręs „lyg kosmose“.
Anot jo, nors darbas atrodo įprastas ir daug metų dirbtas, artimo žmogaus mirtis yra visiškai kitokia ir ją išgyventi daug sunkiau.
Tačiau darbe, pasak Dainiaus, kiekvienos laidotuvės yra savitos. Tai priklauso nuo situacijos: jei tenka bendrauti su žmonėmis, tai viena, o jei tik vairuoti – visai kas kita. Kiekvienas atvejis turi savo unikalų emocinį krūvį.
Katafalko vairuotojas Dainius atviras – labiausiai jį sukrečia jaunų žmonių ir vaikų laidotuvės. Suaugusiųjų laidotuves, anot jo, priimti kiek lengviau, nes jas stengiasi suvokti kaip natūralią gyvenimo eigą: „Kažkas ateina, kažkas išeina.“
„Darbo prasmė yra ta, kad man malonu, kada žmonės dėkoja, kai šauniai dirbame, kad viskas pavyksta. Mes atliekame labai reikalingą darbą, nors kitiems iš vienos pusės tai atrodo bjauriai, bet aš jaučiu pilnatvę, kad atlikau darbą ir visi aplinkui patenkinti“, – atskleidžia Dainius.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!
Mūsų Gelbėtojų komanda ne tik gelbėja nuo vėžio, bet ir gydo sielas. Primename, kad šiuo metu teikiame šias nuolaidas:
* Karstams -15%
* Ritualinėms žvakėms -25%
* Įkapėms -7%
* Katafalko nuoma -10%
* Duobkasio paslaugos -6%
Taip pat informuojame, kas su TV3 nuolaidų kuponu, kun. R.Doveikos teikiamam Paskutiniam patepimui, net 25% nuolaida!
Direktorė L.Blaževičiutė