• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Lietuvos transporto sektorius atsidūrė ties radikalaus lūžio riba: per mažiau nei penkerius metus šalyje teks keturgubai padidinti atsinaujinančių energijos šaltinių dalį transporte ir reikšmingai sumažinti iškastinio kuro naudojimą. Priešingu atveju valstybės biudžetui kasmet gali tekti mokėti iki 410 mln. eurų už emisijų kvotas iš kitų ES šalių.

Lietuvos transporto sektorius atsidūrė ties radikalaus lūžio riba: per mažiau nei penkerius metus šalyje teks keturgubai padidinti atsinaujinančių energijos šaltinių dalį transporte ir reikšmingai sumažinti iškastinio kuro naudojimą. Priešingu atveju valstybės biudžetui kasmet gali tekti mokėti iki 410 mln. eurų už emisijų kvotas iš kitų ES šalių.

REKLAMA

Seimas jau šią savaitę pradeda svarstyti, kaip į nacionalinę teisę perkelti atnaujintą Atsinaujinančios energijos direktyvą RED III. Ji numato, kad iki 2030 m. net 29 proc. visos transporte sunaudojamos energijos Lietuvoje turės būti iš atsinaujinančių šaltinių. Šiuo metu šis rodiklis siekia vos 7,2 proc.

„Esame unikalioje ir grėsmingoje situacijoje – klimato politikos tikslai vis dažniau kvestionuojami net aukščiausiame lygmenyje. Todėl svarbu įtikinti visuomenę ir parodyti, kiek kiekvienas žaliasis procentas iš tiesų kainuoja“, – teigė parlamentaras Tomas Tomilinas diskusijoje „Kryptis – 2030: kaip žaliuos Lietuvos transportas?“.

REKLAMA
REKLAMA

Išmetamų dujų – vis daugiau, proveržio nematyti

Transporto sektorius išlieka vienu didžiausių taršos šaltinių – jis atsakingas už beveik trečdalį visų šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) emisijų. Didžiausią jų dalį sudaro kelių transportas.

REKLAMA

Nepaisant subsidijų netaršiam transportui, proveržio kol kas nematyti: elektromobiliai sudaro tik apie 1 proc. lengvųjų automobilių parko, o 2024 m. pradžioje jų dalis tarp naujų automobilių sudarė vos 3 proc. Sunkiasvorių transporto priemonių segmente situacija dar sudėtingesnė – per keturis šių metų mėnesius Lietuvoje įsigyta tik 250 biometanu varomų vilkikų ir vos 12 – elektrinių.

REKLAMA
REKLAMA

„Dekarbonizuoti sektorių galime tik pasitelkę visą priemonių spektrą. Reikia pigesnės alternatyvios energijos, mažos taršos zonų plėtros miestuose, mokesčių lengvatų netaršiam transportui, registracijos ir kelių rinkliavos pertvarkos“, – pažymi Transporto inovacijų asociacijos vadovė Rugilė Andziukevičiūtė-Buzė.

Baudos artėja: kvotas teks pirkti jau nuo 2027 m.

Pagal ES prievolių pasidalinimo reglamentą, šalys narės, nesumažinusios transporto sektoriaus emisijų, privalės kompensuoti skirtumą pirkdamos ŠESD kvotas iš kitų valstybių. Pirmieji milijonai iš biudžeto tam bus reikalingi jau 2027 m.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Aplinkos ministerijos klimato politikos grupės patarėja Stasilė Znutienė pabrėžia, kad emisijų augimas transporte neslūgsta – vien per 2023 m. jos padidėjo 2,2 proc.

„Transportas – didžiausias Lietuvos klimato prioritetas. Iki 2030 m. emisijas čia privalome sumažinti 20 proc. Jei to nepadarysime, kvotų pirkimas valstybei kainuos 410 mln. eurų per metus“, – pabrėžia S. Znutienė.

REKLAMA

Sprendimas – pigesnė elektra ir biometanas

Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos vadovas Martynas Nagevičius akcentuoja: vietoje tiesioginio spaudimo mokesčiais efektyviau būtų sudaryti sąlygas, kad žaliojo transporto eksploatacija taptų pigesnė.

Šiuo metu dyzeliniu kuru varomo sunkvežimio eksploatacijos kaina siekia apie 0,847 Eur/km, kai biometanu – vos kiek daugiau (0,856 Eur/km). Pasak eksperto, jei žaliosios alternatyvos būtų bent 5 ct/km pigesnės, verslas savaime rinktųsi mažiau taršius sprendimus.

REKLAMA

Vienas siūlomų sprendimų – degalų iš atsinaujinančių energijos šaltinių (DAEI) vienetų apskaitos sistema. Pagal ją, iškastinio kuro naudotojai iš dalies subsidijuotų elektra ir biometanu varomą transportą.

„DAEI sistema padėtų sumažinti elektros kainą žaliajam transportui iki 14,4 ct/kWh. Daugeliu atvejų tai reikštų nemokamą įkrovimą – būtent taip šiandien džiaugiasi Estijos elektromobilių vairuotojai“, – sako M. Nagevičius.

Pasak jo, naftos bendrovės šį modelį kritikuoja, baimindamosi dyzelino kainų augimo. Tačiau realybė priešinga: esant paklausai DAEI vienetams, žaliojo transporto plėtra spartės ir pati sumažins kryžminio subsidijavimo poveikį.

REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
Reikia isstoti is es ir bus ok... es buvo sukurta ekonomikai ... o dabar tapo federacija kuriai privalai paklusti nachuja to reikia
"Elektromobiliai, žalias kursas"... O ar jau sugalvojote, kaip utilizuosite ličio akumuliatorius? Ar paskaičiuota, kokią taršą skleidžia jų gamyba? Kažin kaip niekur nematau tokios statistikos. Čia bus kaip su taršos plastmasės atliekomis mažinimas, pririšant kamštelius _ kamštelius pririškim, o perdirbimą užmirškim...
ir taip mes visi ubagai mokam uz elektriniu masinu krovima didziaja dali ponams,metas sustoti plesikauti kai patys prikuria visokiu istatymu plesimui tesinti
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų