Pagal ES konkurencijos teisę, automobilių gamintojai negali reikalauti, kad techninis aptarnavimas būtų atliekamas tik jų tinkluose. Lietuvos konkurencijos taryba šią nuostatą taiko ir mūsų šalyje.
„Garantija turi galioti tol, kol darbai atliekami kokybiškai ir laikantis gamintojo metodikos“, – pažymi tarybos atstovas Daumantas Grikinis.
Tačiau, kaip teigia nepriklausomi servisų atstovai, praktikoje gamintojai dažnai reikalauja naudoti specifinius įrankius ar sistemas, prie kurių trečiosios šalys paprasčiausiai neturi prieigos. Tai reiškia, kad net atlikus visus darbus pagal instrukcijas, negalima jų įvesti į oficialią techninės priežiūros sistemą.
„Tai – didžiausia problema. Mes dirbame pagal gamintojo reikalavimus, bet negalime patvirtinti darbų oficialioje elektroninėje istorijoje“, – sako autoservisų tinklo „Martonas“ atstovas Mantas Rimkus.
Atsakomybė krinta ant vartotojo pečių
„Toyota Baltic“ pardavimų vadovas Arvydas Šinkūnas neslepia, kad gamintojas neketina riboti vartotojų pasirinkimo, tačiau tikisi atsakingo požiūrio.
Pasak jo, nepakanka tiesiog atlikti aptarnavimą – būtina saugoti sąskaitas, dokumentus ir darbų aprašus, kad kilus ginčui būtų galima įrodyti, jog viskas atlikta pagal reikalavimus.
„Yra niuansų – ypač su hibridiniais ar elektriniais modeliais. Jų priežiūrai dažnai reikia ne tik alyvos keitimo, bet ir specialių procedūrų“, – sako A. Šinkūnas.
Kodėl vairuotojai ieško alternatyvų?
Dalis vairuotojų į nepriklausomus servisus kreipiasi dėl paslaugų prieinamumo. Oficialūs atstovai neretai būna apkrauti, o techninio aptarnavimo eilės siekia kelias savaites ar net mėnesius. Tuo metu regionų gyventojams, kuriems artimiausias autorizuotas centras – už 100 kilometrų, tai tampa logistiniu iššūkiu.
„Mano „Kia“ oro kondicionieriui reikėjo nedidelio remonto – laukiu jau mėnesį. Net diagnostikai nepriima anksčiau, nes trūksta meistrų“, – savo patirtimi dalijasi vilnietis Andzej.
Be patogumo, nemažą vaidmenį vaidina ir finansiniai motyvai. Nepriklausomi servisai dažnai siūlo tas pačias paslaugas apie 30 proc. pigiau, nes dirba su mažesniais antkainiais ir taiko mažesnius valandinius įkainius.
Vis dėlto garantijos išsaugojimas priklauso nuo vartotojo budrumo: būtina įsitikinti, kad darbai atliekami pagal gamintojo instrukcijas, naudojamos tinkamos dalys ir pateikiami visi reikalingi dokumentai.
Teoriškai – galima, praktiškai – ne
Teoriškai – galima. Praktiškai – sudėtinga. Europos teisė leidžia vairuotojams laisvai pasirinkti servisą, tačiau gamintojų taikomi technologiniai apribojimai bei praktinės interpretacijos sukuria riziką. Todėl, kol nepriklausomi servisai neturi prieigos prie visų gamintojų sistemų, kiekvienas tokio pasirinkimo atvejis – asmeninė rizikos ir naudos analizė.